<B>DET HELE OG FULLE NAVNET:</B> COBRA N Plus Nissan 370Z Roadster ruller ikke akkurat av tunga, og det betydelige eksosanlegget kan være en utfordring for øynene - for ikke å snakke om <I>ørene</I>.
DET HELE OG FULLE NAVNET: COBRA N Plus Nissan 370Z Roadster ruller ikke akkurat av tunga, og det betydelige eksosanlegget kan være en utfordring for øynene - for ikke å snakke om ørene.Vis mer

Lyden er halve opplevelsen

Nissan 370Z har et veldig fint utgangspunkt, men når tyske tunere legger hendene sine på den stiger wow-faktoren enda noen hakk. Og hva har egentlig skjedd med eksosrørene?

Bilmekanikere som er så dyktige at de kunne modifisert selv en hest til å yte bedre hvis de hadde fått anledning, er ikke noe nytt. De går de 14 av på dusinet.

Så når de tyske tunerne hos Cobra tar for seg sportsbilen Nissa 370Z er ikke det i seg selv noen oppsiktsvekkende nyhet. Når de derimot installerer en fjernkontrollert eksospotte er det derimot grunn til å heve øyenbrynene noen millimeter.

Det er nettopp det de har gjort på bilen du ser på bildet over, og i bildespesialen under.

Ikke helt fjernt

Den spesialtilpassede, doble eksospotta i rustfritt stål har blant annet medført at Cobra-teknikerne har måttet skjære bort deler av karosseriet for å gjøre plass til den ikke spesielt diskret konstruksjonen. Når så fjernkontrollen på innsiden av bilen tas i bruk overføres den samme mangelen på diskresjon til desibelskalaen.

FLERE OPPGRADERINGER: Det er ikke bare eksosanlegget som er forandret på denne modifiserte Nissan 370Z-modellen. Vis mer


En liten svitsj i kupeen styrer nemlig lydstyrken på hver av de to tolv centimeter store rørene. Det skjer via en klaff i anlegget, som enten demper lyden eller lar den slippe fri. I det første tilfellet er resultatet en - relativt sett - beskjeden sportsbillyd, mens det loves at når lyden slippes helt fri nærmer en seg lyden som kommer fra en skikkelig løpsbil.

Hvis ikke den lille harryen i deg logrer med halen over slike muligheter, kan du naturligvis bestille denne Nissan-raceren uten racerlyd. Da vekker du ikke fullt så mye oppsikt, men mange vil nok takke deg for at du utviser måtehold.

  • Hør lyden av bilen med og uten klaff nederst i artikkelen!

Mer modifisering

Cobra-utgaven av 370Z inneholder ellers en rekke justeringer av alt fra hjulene til karosseriet, og leveres både som kupémodell og kabriolet.

FLERE OPPGRADERINGER: Det er ikke bare eksosanlegget som er forandret på denne modifiserte Nissan 370Z-modellen.

(Artikkelen fortsetter under bildespesialen!)

Hjulene består av et sett lettvekterfelger på 19-tommer med valgfri sportsfjæring, som reduserer bakkeklaringen med rundt tre centimeter. Dekkbredden skal også overgå originalen, noe som blant annet skal gi økt gripeevne og stabiliet, spesielt i svinger.

Beveger en seg ned på detaljnivå vil en kanskje legge merke til sidespeilene, som delvis er kledd i karbonfiberaktig finish for å harmoniseres med resten av bilen.

Utstyrspakken til karosseriet inneholder, i tillegg til de allerede nevnte sidespeilene, en spesialdesignet frontspoiler som blant annet hjelper luftstrømmen videre til den like spesialdesignede diffusoren bak.

Prisen på Cobra N Plus-oppgraderingen er ikke kjent.

Her kan du høre lyden med klaffen lukket og åpen: