<B>HAR VENTET I ETT ÅR: </B>Vidar Berentsen fra Oslo kjøpte drømmebilen, men har aldri fått skilter for å kunne kjøre den.   Foto: Christian Roth Christensen/Dagbladet
HAR VENTET I ETT ÅR: Vidar Berentsen fra Oslo kjøpte drømmebilen, men har aldri fått skilter for å kunne kjøre den. Foto: Christian Roth Christensen/DagbladetVis mer

Lurt av drømmebil-selger

Vidar betalte over en halv million kroner for familiens nye bil, men ett år senere har han fortsatt ikke fått skiltene. Årsak: Firmaet har ikke penger til å betale avgiftene.

- Vi skulle på bilferie og var klar for å kjøpe en familiebil vi kunne benytte. På en søkemotor kom jeg over en annonse der Tailor Made Cars (TMC) tilbød seg å hjelpe med å importere drømmebilen.

De ga et seriøst inntrykk i begynnelsen.

- Selgeren var god til å snakke for seg, jeg søkte dem opp på Google uten å finne noe negativt, og særlig bra var det at de ordnet alt det praktiske og sa de sannsynligvis kunne skaffe bilen i løpet av en uke, forteller Vidar Berentsen Folden.

Les mer: Den nye bruktimport-stjernen

Kontrakt ble skrevet og hele kjøpssummen på 533.000 kroner ble betalt. Først etter en måned ankom drømmebilen landet, en BMW 330DA xDrive Touring. Men da begynte også problemene.

Stadig nye unnskyldninger

Bentsen fikk vite at firmaet hadde betalt moms ved innførsel av bilen, men at resten av avgiftene gjensto. Selgeren forklarte at selskapet hadde fått økonomiske problemer som gjorde at de ikke var i stand til å gjøre opp for disse avgiftene, men at de jobbet for å finne en løsning på det.

-Etter hvert gikk tiden, og jeg har stadig vært i kontakt med selger. Noen ganger svarer han og kommer med nye unnskyldninger, andre ganger får jeg ikke tak i ham i det hele tatt, sier Vidar fortvilet.

Les også: Hver tredje bruktbil kan vise feil km-stand

KLAR AVTALE: Dette er kjøpekontrakten mellom Vidar og Tailor Made Cars AS. Bilen skulle vært levert ferdig registrert 1. juli 2014. Foto: FAKSIMILE Vis mer

Kontrakten mellom Vidar og TMC AS ble signert 18. juni i 2014. Bilen skulle vært levert ferdig registrert 1. juli. Men over ett år senere har fortsatt ikke bilforhandleren betalt de utestående avgiftene. Avgiften det er snakk om er engangsavgift som må betales ved innførsel av motorvogn. Pr. i dag utgjør det cirka 210.000 kroner.

- Dette er like plagsomt for begge parter, og vi har forsøkt å strekke oss så langt som overhodet mulig, sier daglig leder hos TMC AS, Richard Pettersen.

- Du aner ikke hvor mye dette har gnagd oss, fortsetter han.

- Vi har stått på for å løse dette. I første omgang manglet det dokumentasjon på bilen, og så har vi vært i en vanskelig situasjon der vi ble svindlet på en annen bil. Det var anstrengende for vår økonomi.

Les også: Kjøpte nybil - fikk bruktbil

Skal løse seg

- Men dette er noe vi får løst nå. Vi har et muntlig tilsagn på finansiering. Det er for å ta igjen tapet vi har hatt, sier Pettersen.

- Forstår du at kunden er frustrert og oppfatter dere som useriøse?

- Vidar har vært veldig forståelsesfull underveis, og vi har hatt kontakt hele veien. Han har alltid fått tak i oss, men jeg er mye på reise, og er derfor ikke alltid like lett å treffe på telefon. Dette er en vanskelig situasjon som har rammet en annen kunde også, men der har vi ordnet opp tidligere. Den kunden har heller ikke vært så avhengig av bil som Vidar og hans familie har vært.

- Vi var i kontakt i forrige uke. Han fikk da vite at dette skal bli løst i løpet av neste uke (uke 29 - journ. anm.). Det kan jeg love.

- I løpet av året som har gått har jeg selv også vært syk, men dette skal som sagt ordnes i neste uke, sier Pettersen.

Les også: Slik sjekker proffene en bruktbil

I skrivende stund har Berentsen fått kopi av en kvittering som skal vise innbetalt avgift. Problemet er likevel ikke løst i det noen papirer skal være kommet på avveie, som hindrer at skiltene kan utleveres.

Om ikke saken løser seg snarlig vurderer Vidar Berentsen å kontakte advokat for å få hjelp til en løsning.

NAF: Et klart kontraktsbrudd

ET KLART KONTRAKTSBRUDD: Ingen tvil om at bilforhandleren har begått feil, mener Bergerud i NAF. Foto: NAF Vis mer

- Her sitter dessverre kunden i ei dyp klemme. Generelt så bør en ikke betale for en bil på forhånd. En må gjerne bestille bilen, men selger bør sørge for utgiftene til bilen er levert. I slike tilfeller er det utrolig viktig med en ordentlig kontrakt, for vi opplever at heller ikke alle har sørget for å skrive det, sier teknisk konsulent i NAF Advokat, Audun Bergerud.

- Har kjøper kontrakten å vise til, må han anmelde og ta kontakt med advokat for å få hjelp til å ta dette videre. Det er synd at dette må gå så langt at saken kommer til pressen før forhandleren vil hjelpe til å finne en løsning. Her er det ingen tvil om at det er selger som har gjort feil.

- Enten må bilfirmaet betale tilbake hele kjøpesummen, eller så må de gjøre opp avgiftene som gjenstår. Kjøper kan kreve å heve kjøpet, men det kan være tvilsomt om firmaet har midler til å gjøre opp for seg, forteller Bergerud.

Advokat: Betal aldri på forskudd

IKKE VÆR NAIV: Advokat Olav Sylte har sett skremmende mange eksempler der bilkjøpere lar seg lure. Foto: ALVA THYLÉN Vis mer

- Når en kjøper så dyre gjenstander, er det vanlig at en ber om bankgaranti for at varen leveres som avtalt. Skal du betale noe på forskudd, så bør du kjenne godt til selskapet eller personen som selger. Eller det bør være et solid og anerkjent selskap. Men det er sjelden slike selskap faktisk vil kreve forskuddsbetaling, sier advokat Olav Sylte i Advokatfirmaet Sylte.

- Dessverre er det ikke uvanlig at det opereres på denne måten i denne bransjen. Vi har erfaring med at det er vanlig med salg av både bil, båt og eiendom. Men som kjøper er det viktig ikke å være naiv og stole blindt på fremmede.

- Slik jeg ser det, er dette et pengekravtap. Jeg vil anbefale kjøper å betale avgiftene for å få bilen registrert, og så gå på selger for å få dekket utgiftene, sier advokat Sylte.

Les også: Slik leser du bilannonsene før du kjøper bruktbil

Forbrukerrådet: Kjenner godt til denne forhandleren

HAR MOTTATT KLAGER: Bilforhandleren er godt kjent hos Forbrukerrådet. Foto: FORBRUKERRÅDET Vis mer

- Det er ikke en god opplevelse å kjøpe en bil til over en halv million, for så å måtte vente i usikkerhet om bilen i det hele tatt blir registrert. Forbrukerrådet har mottatt flere henvendelser om TMC AS, og vi har registrert åtte klagesaker på selskapet. To av dem gjelder TMC AS avdeling Narvik. Dette regner vi som svært mange klager på et lite selskap som er heller ukjent, forteller direktør for Forbrukerservice i Forbrukerrådet, Ingeborg Flønes.

Kjøpet kan heves

- Kjøper du en bil hvor registrering skal være inkludert, vil det være en feil som gir deg rettigheter, om den ikke er registrert når bilen overleveres til kjøper. Det gir grunn til å heve kjøpet.

- Selger har rett til å gjøre opp for seg. Siden bilen må være registrert, og ha gyldige skilter for å kunne kjøre på veien, kan kjøper ha rett på pengene tilbake om dette ikke blir ordnet, sier Flønes.

- Hvis det er slik at selskapet ikke har nok penger til å legge ut for registrering er det ikke et godt tegn. Det kan bety at selskapet kan gå konkurs og da kan alle pengene være tapt. Vi anbefaler kjøper å gi selger en siste frist med å få fikset registreringen.

- Løser ikke saken seg, kan Forbrukerrådet megle i den, og den kan gå til Forbrukertvistutvalget for en endelig løsning. Siden bilforretningen har sagt de er i pengenød, anbefaler vi kjøper å være rask på grunn av konkursfare.

- I slike tilfeller hvor bilkjøper får problemer med at selger ikke overholder avtalen, er det viktig å løse problemet så fort som mulig. Skriv et klagebrev hvor du beskriver hva som er skjedd, hvorfor du klager, gjerne med forslag til løsning og sett en frist. En epost holder, er rådet fra Forbrukerrådet-direktøren.