Luksusforholdene

CLS er drøye 4,9 meter lang og plassforholdene er ikke så aller verst. Kupéformen ødelegger litt, men dette er den beste "kupéen" hvor fire stykker kan fraktes på en fornuftig måte i.


CLS leveres kun som fireseters versjon og i Norge er et helautomatisk firesoners klimaanlegg standardutstyr. I teorien skal det da være mulig med en egen temperatur til hver passasjer.

Bra med plass

Når det er over 4,9 meter mellom snuta og baken forventer man at det skal være mulig å boltre seg litt innvendig også. Foran går det fint, men det lave kupétaket, som også inneholder soltak, gjør at det ikke er mye luft mellom hodet og tak. Baksetet er det beste i kupéklassen, men for de som er over gjennomsnittet høye blir det for dårlig plass i høyden. Bagasjerommet rommer 505 liter og må sies å være stort for en kupé.

Luksus

CLS er en gedigen bil hvor materialer og finish har stått høyt på prioriteringslisten. Selv om vi kjører dyre biler kan vi oppleve at det er et og annet knirk eller gnurk som gjør seg gjeldende over dumper eller ved kjøring på dårlige veier. I CLS, som i flere Mercedes-modeller, er det ikke en eneste ulyd. Det virker som hele interiøret er limt sammen til et stykke. Vi kjørte i hull og over brosteiner og det er fascinerende lite å sette fingeren på. På testbilen vår er hele dashbordet trukket i skinn og et valnøttre eller to har måttet bøte med livet for å pynte opp dashbordet, denne gangen i matt finish.

Glamorøs

I området rundt Roma krydde det av journalister med CLS-Mercedeser til disposisjon. Blant fotgjengere, mopedister og bilister vekker bilen betydelig oppsikt. De glaner så øyet sikkert blir stort og vått. En kar i CLK må bare stoppe å spørre oss hva dette er for noe. Vi har brukt mye tid på å se på den selv også, og det trengs. Designet sitter litt langt inne, men det er fullt mulig å bli dus med den. CLS er nok mye lettere å svelge enn for eksempel en BMW 7-serie, selv om det i denne sammenhengen er en helt annen bil. Vi hadde noen glimrende timer i CLS 350 som er den modellen som foreløpig gir desidert mest for pengene. Importøren tror selv at de vil selge desidert mest 350 og noen få AMG, og at 500 faktisk blir den det blir færrest av. Slik mener vi også at det bør være.

Priser, data og lanseringstidspunkter finner du på denne lenken.