<b>REN ELEGANSE:</b> Dette er oppfølgeren til konseptbilen Audi prologue (ja, med liten "p"). Luksusskallet tyder på de høyeste ambisjoner og teknologien følger opp. I siktet: Mercedes-Benz S-klasse Coupé. Foto: AUDI
REN ELEGANSE: Dette er oppfølgeren til konseptbilen Audi prologue (ja, med liten "p"). Luksusskallet tyder på de høyeste ambisjoner og teknologien følger opp. I siktet: Mercedes-Benz S-klasse Coupé. Foto: AUDIVis mer

Luksusfellen? Audi prologue kjører CES

Hva har denne bilen på en forbrukerelektronikkmesse å gjøre? En god del, viser det seg.

Bilindustrien har allerede vært nærmere knyttet til elektronikkindustrien, noe som fremgår tydelig av det svære oppbudet i Las Vegas i anledning CES (Consumer Electronics Show).

Mer fra årets CES-messe her.

Investerer 220 milliarder!

Blant annet benytter Audi anledningen til å legge for dagen enda mer presise ambisjoner enn tidligere i det som har utviklet seg til å bli en slags titanenes teknologikamp melllom de tre store tyske premiumprodusentene Mercedes-Benz, BMW og Audi. Disse tre dominerer i dag overklassen i premiumsegmentet foran Jaguar, Lexus og Maserati, Porsche og Aston Martin.

Bloomberg kunne i romjulen melde at Audi akter å investere 29 milliarder dollar (per i dag 220 milliarder kroner) for å gå forbi BMW.

FINNER FREM: Audi prologue som vises på CES kan selvsagt kjøre helt på egen hånd. Foto: AUDI Vis mer


0-100 på 3,5

Og merket med de fire ringene smeller her til med en ny versjon av Audi prologue. Navnet er Audi prologue Piloted Drive. Det er en gedigen, todørs luksuskupé som helt tydelig har Mercedes-Benz S-klasse Coupé i siktet.

Den har en enda kraftigere motor enn tidligere. Audi prologue i ny utførelse har en hybrid drivlinje basert på en 4.0 TFSI bensinmotor med dobbel turbolading. I CES-versjonen, suppleres denne av en elmotor og total effekt er 685 hestekrefter. Tilsammen gir motorene en formidabel trekkraft med hele 950 newtonmeter. 0 til 100 kilometer i timen skal være unnagjort på 3,5 sekunder, altså på nivå med heftige supersportsbiler.

Men det er altså elektronikk som er den motiverende faktoren bak Audis tilstedeværelse i Las Vegas. Og det er den nyeste kommunikasjons- og underholdningsteknologien, i tillegg til sikkerhetsfremmende assistansesystemer, som utgjør konkurransefortrinnene til produsentene i dag.

S-KLASSE: Dette interiøret bærer noe preg av konseptbil, men viser at Audi nærmer seg noe som kan konkurrere med det ypperste. Foto: AUDI Vis mer


Teknologi-luksus

Som så ofte før, var det merket med stjernen som plasserte listen høyest da de lanserte dagens S-klasse, og de er utvilsomt referansen i klassen. For øvrig kommer vi snart til å presentere her på Dinside en test av det absolutte flaggskipet, Mercedes-Maybach S 600, det mer høyteknologiske alternativet til merker som Rolls-Royce og Bentley.

KUPÉ, IKKE LIMOUSIN: Sett fra siden er likheten med Mercedes-Benz S-klasse Coupé slående. Foto: AUDI
PROLOG: Nei, dette er ikke en ren show-bil, det er mer enn som så. I overskuelig fremtid vil vi se hva det endelige resultatet blir. Foto: AUDI
HITEC-COCKPIT: Høyteknologisk tekno-luksus, langt fra tradisjonelt salong-univers som hos Bentley og Rolls-Royce. Audi vil tydeligvis leve opp til sitt slagord: Forsprang gjennom teknologi. Foto: AUDI
UTEN KRIMSKRAMS: Som dagens Audi-modeller har prologue uvanlig renskåren linjeføring. Foto: AUDI
S-KLASSE: Dette interiøret bærer noe preg av konseptbil, men viser at Audi nærmer seg noe som kan konkurrere med det ypperste. Foto: AUDI
FINNER FREM: Audi prologue som vises på CES kan selvsagt kjøre helt på egen hånd. Foto: AUDI
SISTE SKRIK: Nyeste generasjon kommunikasjon og underholdning er på plass. Foto: AUDI
REN ELEGANSE: Dette er oppfølgeren til konseptbilen Audi prologue (ja, med liten "p"). Luksusskallet tyder på de høyeste ambisjoner og teknologien følger opp. I siktet: Mercedes-Benz S-klasse Coupé. Foto: AUDI
DETALJ: Baklykten til Audi prologue. Foto: AUDI
DETALJ: Forlykten til Audi prologue. Foto: AUDI


Reaksjoner på vei

Vi vet at BMW forbereder seg på et kraftfullt tilsvar med sin neste 7-serie - og kanskje til og med en 9-serie. Det vet Audi også, og de sørget for å stille seg i rampelyset i god tid med sin konseptbil prologue, som de viste i Los Angeles i fjor. Den ble presentert som en signaturmodell for Audis nye designsjef March Lichte.

«Ny» design

Den ble også vist for å forsøke å overbevise publikum om at Audi skal oppdatere sitt designspråk. Dette har de bare delvis lykkes med, skal vi tro de mediekommentarer som har fulgt, og nå er det altså teknologikortet som spilles ut.

SISTE SKRIK: Nyeste generasjon kommunikasjon og underholdning er på plass. Foto: AUDI Vis mer


Dette, prologue Piloted Drive, er nemlig en oppfølger til showbilen fra Los Angeles og det er selvsagt en god grunn til at den vises på CES. Dette er nemlig Audien som kjører seg selv og som har nyeste generasjon kommunikasjons- og underholdningssystemer, som seg hør og bør. Detaljene angående disse har de ikke kommet med, men derimot en demo-video som viser elementene som bidrar til å gjøre bilen selvkjørende.

Disse er i hovedsak av samme art som vi har erfart under våre prøveturer med selvkjørende biler, både fra Mercedes-Benz og fra Volvo.

Se video: