Luksusbil fra Hyundai

Hyundai presenterer nå den klart mer moderne etterfølgeren til XG-modellen. Navnet er Grandeur.

Luksusbil fra Hyundai

  1. Hyundai Grandeur: store bilder


Da den nye Hyundai Sonata ble presentert i Paris i oktober 2004, annonserte Hyundai forsterkede ambisjoner for det europeiske markedet. Veksten skal drives gjennom produkter som i større grad enn tidligere apellerer til europeisk smak og behov. Målsetningen er å inneha en annenplass blant importørene til Europa så tidlig som i 2006.

Ny, luksuriøs storbil

Det ble i løpet av fjoråret spekulert en del i muligheten for at Hyundai skulle ha intensjoner om å lansere et eget luksusmerke à la Infiniti eller Lexus, som har hjulpet henholdsvis Nissan og Toyota til å bli ledende premium-merker i USA.

Nå ser det ut som om de i stedet velger å bruke luksus-nisjen for å styrke og løfte sitt eget, etablerte merkenavn; det vil si gjøre Hyundai-navnet mer "velsmakende"...

Etter det veldig gode førsteinntrykket nye Sonata ga, bekrefter nå denne Grandeur at den litt udefinerbare, til dels kjedelige/dvaske Hyundai-stilen tilhører fortiden. Klare og harmoniske linjer samt et mer markant designuttrykk gjør sitt til at de nye bilene burde ha bedre sjanser i markedet enn forgjengerne - vel og merke hvis pris/prestasjonsnivå blir riktig. For de som savner asiatiske alternativer i "sub-premium" klassen à la Nissan Maxima eller Toyota Camry, ser dette ut til å være et meget interessant produkt, og i alle fall adskillig bedre egnet enn forgjengeren, XG (som forøvrig het Grandeur i noen markeder), til å fylle rollen som flaggskip.


Grandeur (som er fransk for "storhet" eller "størrelse"), er faktisk en stor bil. I forhold til Sonata er den 10 centimeter lengre (4,90 meter). Den er 1,85 meter bred og 1,49 meter høy. Det plasserer den størrelsesmessig på nivå med biler som nye, store Audi A6, og hakket over Mercedes E-klasse.

Kommer som diesel

Under kapitelet motorer er det foreløpig ikke så mye å sette tennene i. I første omgang blir bilen utstyrt med en 3,3 liters V6-motor med både blokk og topp i aluminium. Den yter 233 hestekrefter ved 6.000 omdreininger og 304 Newtonmeter ved 3.500 omdreininger. Hyundai er mistenkelig tause hva gjelder bilens vekt, og ingen tall oppgis for topphastighet og akselerasjon. Det er med andre ord ingen racer vi har med å gjøre, og kreftene er nok minimum av hva som kreves for å gjøre en så stor bil interessant å kjøre. Senere vil en 2,2 liters dieselmotor komplettere motorutvalget. Den leverer 145 hestekrefter, hvilket virker i underkant av hva man kunne forvente av en ny aktør i premium-segmentet.


Motorene er koblet til fem-trinns automatiske girkasser med elektronisk styring. Standard hjul er utstyrt med 17-tommers lettmetallfelger, og er av dimensjon 235/55.

Når det gjelder utstyr ser det ut som om det meste av det man kan kreve er på plass, inklusive skinn-interiør, tosone klimaanlegg, elektrisk regulerbart ratt og lydanlegg med Infinity høyttalere, som i følge produsenten er av "premium-klasse". Derimot er xenon-lykter ekstrautstyr.

Bilen forventes å havne i europeiske salgslokaler i juli 2005.

  • Store bilder finner du her.
  • Her finner du mer Hyundai-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder