Vis mer

Luksus uten like

Statussymbolet fyller 40 og blir enda sterkere.

PORTO (DinSide Motor): I Norge er det hevet over enhver tvil at store SUV’er skal drikke diesel. Godt er det, når Range Rover nå lanserer deres fjerde generasjon med en helt ny dieselmotor. Den nye dieselmaskinen byr på 4,4 liters slagvolum, og erstatter den nå utgående 3,6 literen.

Familieracer

Et så stort slagvolum har som regel noe å by på, så også her. Hva sier du for eksempel til 313 hestekrefter? Dersom ikke det imponerer, så kan jeg fortsette med at dreiemomentet topper seg på 700 Nm. Skal du ut og kjøre fra kameratene, så må de ha rimelig spreke biler for å holde følge. Nye Range Rover skyter 0-100 km/t på 7,5 sekunder, og da må vi opp i GTi-klassen for å finne de som holder følge. Uttrykket sterk som en bjørn blir rett og slett skammelig.

Mer krefter, mindre CO2

Det er blitt veldig populært å snakke om nedskalering i bilbransjen. De fleste produsenter benytter mindre og mindre slagvolum, for deretter å putte på turbo eller kompressor for å hjelpe til med luftbehovet. Range Rover har derimot valg å kjøre mot strømmen. Først oppskalerer de fra 3,6 til 4,4 liters slagvolum. Deretter putter de på med to turboer i tillegg. Resultatet finner du i de nevnte ytelsene. Nytt i nye Range Rover er også at de har tatt i bruk en 8-trinns automatgir. Dette er med på å til enhver tid finne riktig utveksling for å dra nytte av de kreftene maskinen produserer. Sluttresultatet av kraftpakken er at den nå slipper ut 14 prosent mindre CO2 enn forgjengeren, redusert fra 294 g/km til 253 g/km.. Det er rett og slett en bragd, med tanke på effektøkningen.

- Selv 3,6-literen imponerte.


Mye nytt under solen

Nye Range Rover, i den grad man kan kalle den ny, er egentlig en oppgradert versjon av den forrige. Vi må dermed kalle den en facelift. Likevel vil det blotte øyet se store forskjeller. Utvendig er det mulig å få bilen i åtte forskjellige farger, og fem forskjellige design på lettmetallfelgene. Valgfrie eksteriørpakker kan bestilles fra forhandler. Det gjør at du til en viss grad kan personifisere bilen selv. Elektronikken i dagens biler kan benyttes til så mangt, som for eksemepel å holde et lavere gir i kalde omgivelser. Dermed får du varmen raskere, noe som er greit med en dieselmotor i kulda.

Her kan du kjøre Range Rover i terrenget

På eller av veien

Det er selvfølgelig nærliggende å tenke at man aldri drar en sånn doning ut av veien. Vel, da får du heller aldri merke hvilke kapasiteter bilen egentlig har til å komme seg frem. Dette er ikke bare en perfekt bil å kjøre opp og ned Gudbrandsdalen med. Den takler så mye, mye mer. Bilen innehar alle de elektroniske fasiliteter nye offroad’ere har, og på enkelte områder er den banebrytende. Det gjør den til en skikkelig slugger i marka, og den skal ha stått opp tidlig om morran den som skal henge med. Det er nettopp bruksområdet som gjør at bilen ikke bare er en stasvogn, den er heller ikke bare en hyttebil, og den er definitivt ikke bare en offroad’er. Den er hele pakka, så må du selv vurdere om du er villig til å slenge slanten på bordet for å få den. Vi snakker om 1.643.000 stykker av dem.

Foto: Land Rover
Foto: Land Rover
Foto: Land Rover
Foto: Land Rover
Foto: Land Rover
Foto: Land Rover
Foto: Land Rover
Foto: Land Rover
Foto: Land Rover


40 år og like sprek. Les historien, og se bildene.

Range Rover 4,4 TDV8
  
  
MotorV8, 4.367 ccm, 32V
Effekt313 hk @ 4000 o/min
Dreiemoment700 Nm @ 1.500-3.000 o/min
Forbruk0,94 l/mil
Tankvolum97 liter
CO2-utslipp253 g/km
Gir8-trinn automat, ZF
0-100 km/t7,8 sek.
Toppfart210 km/t
PrisFra 1.643.000