Luksus og interiør

Interiøret er spiselig og du sitter svært godt. Noe vi sjelden er borti er justerbrare pedaler. En veldig nyttig detalj som passer bra for de lengeste av oss.


Jaguar XJR er hele 509 centimeter lang og har en akselavstand på over tre meter. Det gjør at plassen blir god, men ikke ekstremt god. Her går det også med litt plass til de fine linjene.

Lettbrukt

Til tross for mye elektronikk er det meste sentralisert rundt en trykkfølsom skjerm i midtkonsollen. Du skjønner det meste med en gang og innretningen byr generelt på få utfordringer. Det er en god del enklere enn Mercedes sitt system som heter Command og svært mye enklere enn BMW's iDrive. Seter og ratt kan justeres i alle retninger og i tillegg kan pedalene justeres, men setene har for eksempel verken massasje eller vifter. Du kan heller ikke få doble glass i vinduene.

Vi hadde også et heftig stereoanlegg. For det første låter det bra, men har også finesser som gjør at du kan spille Hakkebakkeskogen til unger med hodetelefon i baksetet og noe litt mer voksent foran. De baksetepassasjerene som er i stand til det, kan også betjene stereoanlegget selv med et panel integrert i midtarmlenet bak.

Taus

Det er ikke mye støy som slipper inn i kupeen, men den støyen som kommer er støy vi gjerne skulle vært foruten. Litt V8-babling er greit, men kompressorhylet og vindstøy er ikke like bra. Det er ikke mye støy i XJR, men når det koster 1,4 millioner er det på sin plass og være litt pirkete. I små dumper og ujevnheter er det også mulig å høre ulyder fra interiøret. Det må mere lim til for at det skal sitte helt som det skal. Siden dette er en aluminiumsbil kunne gjerne flere henglser vært i aluminium istedet for plast. Hengslene til bagasjeluken er et eksempel på det. Se på Volkswagen Phaeton.

Totalt sett hadde vi det svært behagelig bak rattet på XJR'en. Jaguar er fortsatt en Jaguar selv med mye nytt under skallet.

Her finner du mer om konklusjon og konkurrenter