<B>HELT PÅ HØYDEN:</B> Mercedez-Benz nye luksushelikopter ser forsåvidt bra ut fra utsiden, men det er på innsiden det virkelig tar av. Foto: Mercedes-Benz
HELT PÅ HØYDEN: Mercedez-Benz nye luksushelikopter ser forsåvidt bra ut fra utsiden, men det er på innsiden det virkelig tar av. Foto: Mercedes-BenzVis mer

Luksus i lufta fra Mercedes

Helikopteret som sannsynligvis er både en Trump og en Røkke verdig.

Forholdet mellom de som kjenner Mercedes som luksusbilmerke og Mercedes som luksushelikoptermerke ligger sannsynligvis på rundt én til 50.000, og kanskje enda mer hvis en setter petimeterne hos Statistisk Sentralbyrå på saken.

Beveger du deg i høyere samfunns- og pengekretser kommer nok likevel ikke nyheten om dette helikopteret like overraskende som for de som tråler bruktbilannonsene på Finn.no med øvre beløpsgrense satt til 15.000. EC145 Mercedez-Benz Style er navnet du vil finne i produktlista, og det er forbeholdt den økonomiske eliten - enkelt og greit.

Inspirert av seg og sitt

Ikke overraskende henter Mercedes inspirasjon fra noe de har vært ganske flinke på ganske lenge, nemlig biler, og ifølge en pressemelding er det R-klassen designerne av EC145 kan takke for mye av designhjelpa.

For amatøren er ikke utsida det mest iøyenfallende, men vender en derimot blikket innover er det mye lekkert du kan hvile øynene på. Setene er som seg hør og bør laget av "eksklusivt stoff", kombinert med luksuriøse trepanel i både gulvet og taket.

HELT PÅ HØYDEN: Mercedez-Benz nye luksushelikopter ser forsåvidt bra ut fra utsiden, men det er på innsiden det virkelig tar av. Foto: Mercedes-Benz
Foto: Mercedes-Benz
Foto: Mercedes-Benz
Foto: Mercedes-Benz
Foto: Mercedes-Benz
Foto: Mercedes-Benz
Foto: Mercedes-Benz

(Artikkelen fortsetter under bildespesialen!)

Helikopteret, som altså kun er designet av Mercedes-Benz' italienske designere, og produsert av Eurocopter, har også fått plass til stemningslys i taket. Her har Mercedes hentet idéer fra E og S-klasse-bilene, og lysene kan både dimmes og fargejusteres.

God plass til alle

EC145 hevdes å være det eneste helikopteret i sin klasse med plass til åtte passasjerer, og fordi setene er montert på skinner kan de raskt flyttes på hvis administrerende direktør for eksempel ønsker å skille de mest kranglevorne medlemmene av styret fra hverandre. R-klassen til Mercedes har en liknende, modulær løsning, og nok en gang trekkes det veksler på bilparken.

Tre såkalte flerfunksjonsbokser inneholder alt fra kjøleboks til bord, TV-skjerm og en DVD-spiller, slik at passasjerene slipper å kjede seg.

Også halepartiet tas i bruk for å utnytte mest mulig av rommet. Det kan brukes til alt fra golfklubber til sykler og, eh, surfebrett, i tillegg til at flere festeanordninger i gulvet som gjør det mulig å sikre bagasjen mens de to turbinmotorene flyr deg gjennom lufta.

Prisen er ikke kjent, men vi vet alle at det ikke er så interessant for de som er i målgruppa.