<b>ALLEREDE PROTOTYPE:</b> Her er første eksemplar av Aston Martin RapidE. Under de elegante formene skjuler det seg en elmotor og en batteripakke. Foto: ASTON MARTIN
ALLEREDE PROTOTYPE: Her er første eksemplar av Aston Martin RapidE. Under de elegante formene skjuler det seg en elmotor og en batteripakke. Foto: ASTON MARTINVis mer

Luksus-elbil på vei: Aston Martin RapidE

Forleden dag ble Aston Martins kommende elbil vist under et kinesisk statsbesøk i England.

Det har ligget i kortene noen måneder at Aston Martin arbeider med utviklingen av en elektrisk drevet luksus-GT.

Det var i forbindelse med selve den kinesiske president Xi Jinpings besøk i Storbritannia at den ærverdige britiske sports- og luksusbilprodusenten viste frem dette unike eksemplaret av Aston Martin RapidE, En rimelig spesiell versjon av Rapide - den luksuriøse femdørskombien Aston satte i produksjon i 2010.

Les også: Her er James Bonds Aston Martin, sett i Spectre

Med Formel 1-Williams og kinesisk kapital

RapidE er blitt utviklet i samarbeid med Williams Advanced Engineering, en divisjon av Williams Grand Prix Engineering Limited, mest kjent for sin Formel 1-virksomhet. Den ble presentert som teknologisk trekkplaster i forbindelse med et såkalt kreativt toppmøte der regjeringen stiller ut det ypperste innen britisk teknologi og innovasjon med tanke på å tiltrekke forretningsmuligheter og investeringer.

Les mer her om fornyelsen som er på gang hos Aston Martin.

FØRSTE EKSEMPLAR: Går det som britene og deres kinesiske partnere vil, kan produksjonsversjonen være på veien innen tre år. Foto: ASTON MARTIN Vis mer


I den forbindelse kunne Aston Martin-sjefen annonsere et utviklingssamarbeid med en kinesisk partner, ChinaEquity - i denne omgang om en forstudie før prosjektutvikling. Hvis dette lykkes, vil den nye elbilen bli bygget på Aston Martins fabrikk i Gaydon, England og kan komme i salg allerede om et par år.

Vi har allerede kunnet fortelle om Aston Martins elbilplaner i et lengre perspektiv da de tidligere i år viste den første konseptversjonen av en elektrisk luksusbil utviklet som elbil fra scratch - nemlig Aston Martin DBX.

Les her: Aston Martin våger nytenkning med batteridrevet luksusbil

HVA ER DET? Williams Advanced Engineering står bak elektrisk innmat i dette Aston Martin-konseptet. Foto: ASTON MARTIN Vis mer


Oppimot 1.000 hester

Ifølge britiske AutoExpress har toppsjefen i Aston Martin, Andy Palmer, fortalt at det er snakk om at den nye elbilen vil få en toppeffekt på opptil 1.000 hestekrefter. Det er dagens V12-motor og den øvrige drivlinjen som skal fjernes og erstattes av batterier, en vekselretter (inverter) og to elektromotorer - en som skal drive forakselen og en til bakhjulene.

Aston Martin RapidE får dermed firehjulsdrift.

Fra småbil til nullutslipp-luksus

Aston mener alvor med dette, og har hatt følere ute en tid angående løsninger for å få ned gjennomsnittsutslippet fra sin produktrekke, noe som vil vise seg mer og mer nødvendig. Forrige forsøk, som nå er avsluttet, var en midlertidig løsning: Det var da de lanserte den nøysomme småbilen Cygnet, basert på Toyota IQ.

KJENT FRA FORMEL 1: Williams er parner i utviklingen av den elektriske luksusbilen. De utvikler allerede teknologi for Formel 1 - også avanserte batteripakker. Foto: ASTON MARTIN Vis mer


Men denne gangen er det altså null utslipp som gjelder og Aston behøver ikke for det å bevege seg ut fra sine tradisjonelle markedssegmenter (bilklasser), snarere tvert imot. Aston-ledelsen mener eldrift passer bra i store luksusbiler, der det ikke er dramatisk med høy vekt og hvor lavt støynivå er spesielt viktig. Rolls-Royce har vært innom samme tankebane, selv om deres elektriske versjon av den gedigne Phantom aldri kom på markedet tross konkrete planer.

Den blir dyr

RAPIDE-HVAFFORNOE? Avslutningen på logoen minner vagt rent visuelt om at Aston Martin er James Bond-bilen fremfor noen - i det minste i filmene. Foto: ASTON MARTIN Vis mer


Og går det som Andy Palmer, Williams og ChinaEquity ønsker, vil vi altså se en Aston Martin-produsert Tesla-konkurrent i overskuelig fremtid - muligens om to til tre år.

Forresten - noen egentlig Tesla-konkurrent blir den nok ikke - prisen beregnes nemlig å ville ligge opp mot to millioner kroner, selv uten avgifter. Heller ikke denne modellen, kanskje bortsett fra hvis det blir neste James Bond-bil, vil kunne redde planeten...