Flott og luksuriøst - med noen unntak...
Flott og luksuriøst - med noen unntak...Vis mer

Luksuriøst: Bentley Flying Spur

Bentley brukte bilmessen i Geneve til å lansere sitt nye glis. Hvor ble det av miljøalibiet?

Nye Bentley Flying Spur handler i stor grad om en ting, nemlig å forflytte seg så komfortabelt som mulig mellom to punkter, uten at det går på bekostning av kjøregleden. Den er derfor en skikkelig Super Saloon, og er samtidig den raskeste firedørs Bentley som noen gang er serieprodusert. Bentley har brukt navnet Flying Spur helt siden 1957, noen ganger i kombinasjon med Continental, men her står navnet alene.

Diger doning

Bentley Continental Flying Spur er en svær bil. Vis mer


Med sin lengde på nær 5,3 meter er bilen en diger sak. Mye av plassen er viet baksetepassasjerene, for det er ofte der hovedpersonen sitter i en Bentley som dette. Baksetet kan derfor bestilles i to alternative konfigurasjoner. Enten som en ordinær treseter, eller med to enkeltstoler og konsoll i midten. Alt etter hva hjertet behager.

Håndlaget luksus

Innvendig skal det ose av luksus i en Bentley, og her er ikke eieren bare opptatt av det han ser, men også viten om hvordan det hele er laget. Derfor er vedlig mye av interiøret håndlaget, ettersom det på den måten skal være nedlagt mer kjærlighet i sluttresultatet enn en robot klarer. Men er det strengt tatt bedre? Kanskje før totalfølelsen.

Bentley Continental GT Speed: Bli med i fartsmonsteret!

Stål og aluminium


En bil som Flying Spur ikke bare ser stor og tung ut, men den er det også. Egenvekten er på 2.475 kg, og med fullastet bil veier den oppunder tre tonn. Ettersom en Bentley også skal ha en god porson sportslig preg, både i form og ytelse, så krever doningen med andre ord sin maskin. Det har den fått, for jeg må igjen minne om at nye Flying Spur er den raskeste firedørs sedanen Bentley noen gang har laget. For å holde vekten noe nede er mange av de påskrudde karosseridelene av aluminium, men selve skallet er fortsatt av varmpresset stål.

Bentley forkledd som Mercedes!

Flott og luksuriøst - med noen unntak...
Bentley Continental Flying Spur er en svær bil.


To motorer i en

Bentley er en del av VW-konsernet, og har her puttet inn deres W12-motor med twin-turbo, og 6-liters slagvolum. En slik W-løsnig er en slags sammenkobling av to V6-maskiner, og ytelsene er det lite å si på. Maskinen yter nemlig nok kraft til å skyve bilen fra stillestående til 100 km/t på heftige 4,3 sekunder! Toppfarten når du først en god tid senere, og da dirrer nåla på 322 km/t. Dette er intet mindre enn svært respektabelt. Nevnte jeg ikke forbruk og utslipp? 1,47 liter ved pen og blandet kjøring, og uslippet er oppgitt til 343 g/km. Gir du på litt, så kommer du garantert opp i halvkiloet.
For å håndtere kreftene har bilen fått et fulltids firehjulstrekksystem, med splitt 40 % foran og 60 % bak.

Hinsides med krefter

For å klare dette drar Bentley ut 625 hk ved 6.000 o/min. Dreiemomentet er da på svimlende 800 Nm ved 2.000 omdreininger. Da ligger det i kortene at du har et arbeidsområde som spenner seg over 4.000 omdreininger med kraft i massevis. Kreftene fordeles videre gjennom en ZF 8-trinns automat, den samme som vi finner i en mengde av dagens såkalte premiumbiler. Den videre kontakten til moder jord går gjennom et sett hjul med dimensjon helt opp til 21 tommer, om ønskelig. Minste alternativ for å fortsatt få plass til de 405 mm store bremseskivene er 19-tom.

Helt ny modell fra Rolls-Royce: Vi har sett nye Wraith i Genève

Lagervare

Flott og luksuriøst - med noen unntak... Vis mer


En bil som dette er naturligvis for spesielt interesserte, og for en utenforstående ser alt naturligvis veldig fint og flott ut. Da er det i mine øyne skuffende å se en del detaljer som er hentet fra de mer ordinære lagerhyllene til konsernet. Eksempelvis er rammen rundt girspaken den samme som vi har sett på Audi siden slutten av 90-tallet. Den satt i nær sagt alt fra A3 og opp til A8. Den er stor, sølvfarget og ser nå gammelags ut. Lite premium, med andre ord. Bentley kunne også kostet på seg en litt mer sofistikert metode å velge gir på. Automatkassen er den samme som sitter i både Range Rover og Jaguar. Disse har laget et rundt pent hjul som kommer opp ved behov. Ellers ligger det flush med resten av interiøret. Derfor, er det egentlig behov for den store stygge spaken som står opp av midtkonsollen?

Bentley viser SUV

Utstyr, naturligvis


En bil som Flying Spur oser luksus, og derfor er det selvfølgelig proppet med leketøy innvendig. Du finner et stereosystem som yter 1.100 watt på det meste. I tillegg har du trådløs fjernkontroll fra baksetet, og kabinen har sin egen trådløse sone for wi-fi. Ellers har bilen også LED lys i front, og alskens andre remedier enhver ny bil skal ha. Da er det selvskrevent på en bil som Flying Spur.

Svært imponerende

Misnøyen fortsetter rett ved siden av, der koppholderne er av tilsvarende plastkvalitet som i en Passat, eller Golf om du vil. Enkelte brytere kjenner vi også igjen fra de andre merkene i konsernet, det samme med mulitmedia-systemet. Da hjelper det lite at en brite har stått og polert treverket der disse tingene er montert for hånd. Men igjen, dette er kun min personlige oppfatning. Alt i alt fremstår nye Flying Spur som en særdeles imponerende folkefrakter, og når alt kommer til alt. Den gjør det raskt, og den gjør det helt sikkert komfortabel. Men når alt kommer til alt, så er bilen på mange måter en oppgradert VW Phaeton. Pris? Den er kun for spesielt interesserte.

Bentley Flying Spur - nøkkeldata
Motor:W12, twin-turbo
Slagvolum:6 liter
Maks effekt:625 hk @ 6000 o/min
Dreiemoment:800 Nm @ 2000 o/min
Gir:8-trinn, ZF automat m/Quickshift
0-100 km/t:4,6 sek.
0-160 km/t:9,5 sek.
Toppfart:322 km/t
Forbruk:1,92 l/mil
CO2-utslipp:343 g/km
Tankvolum:90 liter