LP640 Roadster: Ny drømme-lambo

Den Versace-hvite toppmodellen av Murcielago med navnet LP640 - etter antall hestekrefter - måtte selvsagt også komme som Roadster. Men det gjelder å skynde seg om du vil ha en før solen snur - neste desember. Lamborghini går nemlig så det griner om dagen, og ventetiden ligger rundt 12 måneder.

Vis mer

LP640 Roadster: Ny drømme-lambo

  1. Store bilder


Murcielago er som kjent den ene av dagens to Lamborghini standard-modeller (Gallardo er den andre), og ble lansert for fem år siden. Siden har den vokst i antall utgaver, med først Roadster-utgaven, og så LP640 Coupe. Sistnevnte ble lansert i Geneve tidligere i år - se lenke i bunn av artikkelen. Og nå kommer altså fjerde utgave - eller femte, om du teller med LP640 Versace - som takløse LP640 Roadster.

48 ventiler

Vis mer


Motor og ytelser er samme som i kupeen, med en råtass av en 6,5-liters V12er med 60 grader sylindervinkel. Den puster gjennom intet mindre enn 48 ventiler, og yter 640 hester ved 8.000 omdreininger (høøøør lyden og besvim lykkelig). Dreiemomentet er ikke verst det heller, med 660 newton ved 6.000 omdreininger. Den manuelle girkassen har seks trinn, og heldigvis får du en kraftassistert klutsj når du skal gire deg gjennom ettermiddagsrushet.

330 med vind i håret

Vis mer


Resultatene av denne overfloden er for eksempel at den klassiske øvelsen 0 til 100 kilometer i timen unna på 3,4 sekunder. Toppfarten er på sin side 330 kilometer i timen, altså 10 kilometer i timen under kupeen, som mest sannsynlig må tilskrives de dårligere aerodynamiske egenskapene ved en roadster. Men det gir nok helt sikkert vind i håret.

380 mm karbonbremser

Vis mer


Også Roadsteren kommer med firehjulsdrift, og karosseriet produseres i karbonfiber. Standardbremsene holder mål på linje med akselerasjonen, med åttestemplede kalippere foran. Om du da ikke velger de digre 380 millimeter store skivene i karbonfiber, som klarer seg med seks stempler foran og bak. Det er bare så vidt de får plass bak de meget spesielle 18-toms felgene.

Spoiler opp ved 220 km/t

Vis mer


Den bakre spoileren, som har til oppgave å sørge for at bilen holder seg på bakken, er totrinns fartssensitiv. Den kommer opp ved 130 kilometer i timen - og hever seg enda et godt steg opp ved 220 kilometer i timen. Og da skal det bemerkes at bilen ikke er særlig høyere enn en standard vaskeservant i utgangspunktet, med sine 114 centimeter høyde. Lengden på 461 centimeter er heller ikke noe å skryte av i famileselskaper, men bredden på over to meter (206 centimeter) kan tenkes å kreve noe utover vanlig parkeringskyndighet ved ditt lokale kjøpesenter. Vekten på 1.690 kilo er for øvrig i klasse med en alminnelig folke-SUV.

En kilo CO2 på 2 km

Vis mer


Utslippene derimot… Har du tenkt å bruke bilen i Oslo er det sannelig godt bilen er utstyrt med 100 liters tank, for ved bykjøring er oppgitt bensinforbruk 3,3 liter på milen. Og når bilen slipper ut et halvt kilo CO2 per kilometer, da skal du ha ganske teflonbelagt miljøsamvittighet for å gjøre det til en vane.

Halvstiv pris

Prisen? Ikke oppgitt enda - og vi har heller ikke offisiell importør/forhandler av Lamborghini i Norge. Men når vi vet at en brukt 2006-modell av standard Murcielago Roaster i skrivende stund er til salgs i Bergen for 2,9 millioner, kan vi nok lukte på en norsk nypris på drøyt 3,5 millioner.

Vår artikkel ”Mer trøkk Murciélago” kan du lese her.

Store bilder finner du her.

Beklager – dette elementet er ikke lenger tilgjengelig.