Lotus viser Esprit-arving

Elise skal få en storebror. Her er Project Eagle.

Oppdatert 22/07/2008: Navnet ble Evora.

Lotus, et navn som vekker mange minner innen motorsport og især Formel 1, er fortsatt en oppegående bilprodusent samtidig som Lotus Engineering lever i beste velgående som underleverandør av teknisk ekspertise til store bilprodusenter.

Helt ny

Nå nærmer lanseringsdatoen for merkets helt nye sportsbil seg. Det blir etterfølgeren til den spektakulære Lotus Esprit fra 1970-tallet, en bil som ble "ikonifisert" da den ble brukt som undervannsbil i en James Bond-film. Det dreier seg om en supersportsbil med en meget spesiell konfigurasjon, nemlig 2+2 med midtmotor. Den unike lay-outen medfører naturlig nok at baksetene blir rene nødseter.

E et-eller-annet?

Mange av våre kolleger har omtalt denne bilen som "nye Lotus Eagle", men det er langt fra sikkert at det blir navnet på bilen. Kan vi håpe det blir Esprit igjen? Svaret kommer 22. juli på bilutstillingen i London. Uansett: E som forbokstav er noe av en fetisj for Lotus - forgjengeren til Elise het Elan...

Elise, Exige, Europa S

Vis mer

Lotus viser Esprit-arving

  1. Store bilder av helt ny Lotus!


Den etterlengtede supersportsbilen fra Lotus ble annonsert for over to år siden, og det ser ut til at den malaysisk-eide produsenten holder seg til tidsplanen. Dette blir den første helt nye modellen fra Lotus på 13 år; Lotus Europa S (som kom i 2006), Lotus Exige og Lotus Elise er alle basert på samme chassis og deler mye av komponenter. Etter produksjonsplanen som Lotus' toppsjef, Mike Kimberley, presenterte for to år siden, skal dette være den første av tre nye modeller som lanseres fra nå til 2011.

Lav vekt, høye ytelser

Lotus er et legendarisk navn i sportsbilverdenen og har holdt fast ved merkets grunnlegger, Colin Chapmans, grunnvisjon: Lav vekt og lavt tyngdepunkt, kvikk og kompakt motor, ultra-sportslige kjøreegenskaper. Komfort anses som relativt uvesentlig, men ble introdusert i noen grad for merkets aldrende kunder med Europa S, og skal visstnok bli delvis tilgjengelig også på denne nye Esprit. (Som altså pr. i dag, 20/07/2008, går under navnet "Project Eagle").

V6

Når det gjelder kraftkilde fortsetter Lotus sitt samarbeide med Toyota, men her er det ikke lenger fire sylindre men en V6-motor som gjelder. Den har en toppeffekt på 280 hestekrefter fra 3,5 liter slagvolum.

For mer detaljerte opplysninger må vi vente til bilen har unnagjort enda noen måneder med testing; imidlertid skal akselerasjonstallene være sammenlignbare med Porsche 911 sine, å dømme ut fra det prototypen har greid under testing. Toppfarten skal ligge i underkant av 260 km/t.

Følg med

Vi er snart tilbake med mer om denne meget spesielle sportsbilen, som skal lages for hånd og produseres i maksimalt 2.000 eksemplarer i året. Pris er foreløpig ukjent, men Lotus pleier å tilby mye ytelser for pengene.

  • Se store bilder her!