Foto: Lotus
Foto: LotusVis mer

Lotus med fremtidig klassiker

Se godt på denne bilen: Den representerer en ny æra for Lotus.

Lotus har en lang tradisjon med kompakte, raske og lette sportsbiler. De har også en tradisjon for navn som begynner på E: Elan, Esprit, Elise, Exige, Elite og Evora.

Det er kanskje litt snodig at det britiske sportsbilmerket velger det tidligere brukte navnet Elite for å benevne en bil som skal symbolisere et vendepunkt i merkets historie.

Men slik blir altså bilen, en virkelig supersportsbil:

Konfigurasjon: 2+2, frontmotor i tilbaketrukket posisjon, lengde på 460 centimeter , bredde på 190 centimeter og høyde på 132 centimeter.

Mye effekt

Motoren blir en V8-motor på fem liter og en ytelse på 620 hestekrefter og 720 newtonmeter. Med andre ord heftige saker og mer, betraktelig mer, enn vi er vant til fra Lotus' side. Det samme gjelder for øvrig vekten: Total masse anslås i spesifikasjonsdokumentet vi har mottatt fra Lotus til 1.650 kilo. Det er fortsatt ikke spesielt tungt i forhold til effekt og typen bil, men altså litt utypisk Lotus allikevel. En ny æra, altså, i så måte.

Svært rask

Med disse tallene virker toppfarten på 315 km/t realistisk mens akselerasjonstallet (mellom 3,5 og 3,7 sekunder fra 0 til 100) virker imponerende tatt i betraktning at bilen leveres med bakhjulsdrift.

Foto: Lotus
Foto: Lotus
Foto: Lotus
Foto: Lotus


Hybrid

Dokumentene fra Lotus nevner også muligheten for anvendelse av hybridteknologi med en hybrid drivlinje som tilvalg. Det foreligger ellers ingen presisjoner angående beskaffenheten av denne bortsett fra at den skal klare seg med CO2-utslipp på 215 gram per kilometer.

Bilen skal vises på bilutstillingen i Paris og Lotus presiserer at det dreier seg om en prototyp, men at den viser intensjonen selskapet har. Dette tyder på at arbeidet er langt fremskredet men at testing og tilpasninger gjenstår. Produksjonen skal starte tidlig i 2014 og de første leveransene våren samme år.

Prisindikasjonen ligger rett over en million kroner - i England. Regn rundt regnet 2,5 millioner med norske avgifter.