Lotus med 300 hesters familiebil

Det er selskapet Lotus Engineering som presenterer dette konseptet, og de presiserer at det ikke dreier seg om en bil med Lotus-merket. Denne Crossoveren - en mellomting mellom en høy SUV og en stasjonsvogn - er et eksempel på hvordan produsentens fleksible plattform (VVA, som står for Versatile Vehicle Architecture), kan utnyttes.

Vis mer

Lotus med 300 hesters familiebil

  1. Store bilder!
Et forslag til ny Lotus Esprit Vis mer


APX skal vises under Genève-utstillingen i mars 2006 - et år etter at VVA-plattformen ble presentert på samme sted. Hovedpoenget med bilen er å vise et konkret eksempel på et av de produkter som kan baseres på plattformen. Det hintes om at etterfølgeren av merkets klassiker, supersportsbilen Lotus Esprit, vil kunne bli basert på plattformen og komme i produksjon i 2008.

Familiebil med firehjulsdrift

Plattformen vil således kunne tjene som grunnlag for en hel familie av forskjellige typer "nisje-pregede" biler - det vil si salgbare i relativt moderate volumer. I tilfellet APX har vi å gjøre med en familiebil som er 470 centimeter lang, altså som en typisk mellomklassestasjonsvogn (Avensis, Passat...). Den har en arkitektur som er en hybrid mellom flerbruksbilen og SUVen - den har firehjulsdrift og syvseter-løsning, som i virkeligheten er av typen 5+2. Det vil si at den er i hovedsak beregnet på en familie med to barn men skal gi muligheten til å transportere et par, tre voksne i tillegg hvis det kniper - over kortere distanser. Kunden vil typisk være en yngre familiefar som også ønsker en sportslig biltype, ingen typisk fleksibil eller SUV.

Vis mer


V6-motor på 300 hester

For å tilfredsstille denne typen kunde må hestekreftene også være på plass, og det er de i fullt monn. Lotus har utviklet en aluminiumsmotor med V6-akitektur og tre liter slagvolum som ikke veier mer enn 171 kilo. Selv om dette ikke i egentlig forstand er en Lotus følges merkets prinsipp om at vekten må holdes nede for å få gode ytelser med moderat forbruk og effekt. Ikke det at effekten er direkte lav; treliteren produserer respektable 304 hestekrefter med hjelp av en kompressor. Motoren vil også ha en atmosfærisk variant på 2,2 liter samt en treliter, også uten kompressor. Bilens totalvekt er på 1.570 kilo hvilket er bra for en såpass massiv bil med firehjulsdrift, og tillater kjapp akselerasjon. Lotus Engineering oppgir 5,4 sekunder fra 0 til 100 kilometer i timen.

Det Malaysisk/britiske firmaet insisterer på at dette ikke er noe vidløftig konsept men en prototype som er nær en produksjonsklar bil. Dette gjelder både det ytre og det innvendige. Det forventes at firmaets kunder (som General Motors) vil ha interesse for å benytte i det minste motoren.

  • Store bilder finner du her.