Lotus Europa S prøvekjørt

Så fikk vi omsider anledning til å prøvekjøre den siviliserte søsteren til Elise.

Lotus er vel et av de særeste og mest interessante bilmerker som finnes. Merket feirer 60-årsjubileum i år og har alltid satt kjøreglede gjennom enkle, men effektive løsninger, i høysetet. Lotus er kjent både for sine minimalistiske sportsbiler, for sin rike formel-1-historie og for sitt datterselskap Lotus Engineering, som utvikler fremtidsrettede løsninger for bilindustrien.

Toåring

Lotus Europa S har nå vært på markedet i vel to år, og utgjorde dermed den tredje modellen i merkets produktrekke ved siden av Elise og "supersport"-versjonen av denne, Exige. Begge er kommet i flere forskjellige varianter og symboliserer Lotus-filosofien med sine sportslige ytelser som er muliggjort mer på grunn av lav vekt vekt enn på grunn av store, heftige motorer.

Foto: Knut Moberg Vis mer

Lotus Europa S prøvekjørt

  1. Lotus Europa S: Store bilder


Siden i sommer har Lotus også kunnet tilby en større modell, også den med midtmotor men med 2+2 plasser; det dreier seg om Lotus Evora.

Lotus er dermed blomstrende og mer aktiv i markedet enn på lenge, og siden merket ble overtatt av malaysiske Proton for noen år siden, har selskapet kunne vie seg til sin hovedaktivitet - produksjon av lette og heftige sportsbiler - uten angst for fremtiden.

En anelse Lotus-luksus?

Foto: Knut Moberg Vis mer


Lotus Europa S er arvtakeren etter Europa-modellen fra 60- og 70-tallet som lignet litt på en pickup. Den er basert på Lotus Elise, men har en litt lengre akselavstand, større dører og er generelt noe mer komfortabelt satt opp. Tross at den har luksus som de mer grunnleggende modellene ikke har - klimaanlegg, elektriske vindusheiser og radio/CD - veier den bare såvidt under et tonn. Den er altså trofast mot Lotus' lettvektsprinsipp, men skal være mer til å leve med i den praktiske hverdagen enn Elise og Exige, som er kompromissløse sportsbiler og dermed både ukomfortable og støyende.

Morsom å kjøre

Foto: Knut Moberg Vis mer


Vi fikk kjørt noen kilometer med bilen på Hedmarken og det var en heftig og artig opplevelse, ja så morsomt var det at det absolutt ga mersmak. Og at bilen er mer kjørbar i det daglige kan vi bekrefte. Man klatrer først ned i en sittebrønn der skinntrukne og gode skålformede seter gir god støtte. Det lille sportsrattet ligger godt i hendene og girspaken er ypperlig plassert rett ved kneet.

Motoren ga skyv nok i massevis, den manuelle girkassen med seks trinn fungerte greit om enn med en ørliten nøling etter skiftene, og kjøreegenskapene er fabelaktig gode som seg hør og bør i en Lotus. Med sine turbokrefter rett på bakakselen og sin 40/60-vektfordeling sitter den godt i svingene og en både presis og direkte styring hjelper godt til. Fremdriften både rett frem og (helst) gjennom lange rekker med påfølgende svinger er rask og effektiv og hekken stiller gjerne opp til en velkontrollert sladd i ny og ne.

Turbo

Foto: Knut Moberg Vis mer


Motoren er ikke, som i den andre modellene, fra Toyota men kommer fra GM. Det er en Opel/Vauxhall Ecotec-motor med to liter slagvolum og turbo. Det er altså klart ikke en turtallsmotor - toppeffekten på 200 hestekrefter dukker opp ved 5.400 omdreininger, men skyvet er kraftfullt fra like over 2.000 omdreininger og draget ut fra svingene er solid uten at altfor hyppig giring er nødvendig. Dreiemoment på 250 newtonmeter er tilgjengelig fra 2.500 omdreininger og gjennom resten av arbeidsregisteret; maks dreiemoment er dermed mindre interessant - det er 272 newtonmeter ved 5.000 omdreininger.

5,9 sekunder

Foto: Knut Moberg Vis mer
Foto: Knut Moberg Vis mer


Europa S skal ha en toppfart på 242 kilometer i timen, og særlig akselerasjonen oppleves som spenstig. 5,9 sekunder bruker den fra 0 til 100, og i den lave bilen - man har nesten inntrykk av å sitte nede på bakken - er fartsfølelsen sterk, også i lovlige norske hastigheter. Dette bidrar selvsagt til å gjøre bilen så underholdende.

Sportslig kompromiss

Denne bilen søker altså å være et kompromiss mellom sport og komfort, men med klar vekt på førstnevnte. Vi anser at det er vellykket - på Lotus' premisser. Bilen kan tross det ikke kalles komfortabel. Det merkes at den er lett, det spretter og det slår - men det sitter godt. Eibach-fjærene og Bilstein-demperne gjør en god jobb. Foran finner man et krengningshemmende stag og hjulene er utstyrt med heftige 17-toms lettmetallfelger. Når det gjelder motoren er altså ikke den en hylende turtallsmotor men mer komfortorientert turbobasert. Allikevel høres den godt ved fullt pådrag der den ligger rett bak førerens hode mellom seter og bakaksel. Men bilen er altså brukendes også til hverdagskjøring for en eller to personer, og når det gjelder bagasje er det plass til en del mer enn i en Elise - offisielt 150 liter bak motoren, noe som gjør det mulig å ta med to bager. Men noen golfbag går ikke oppi. (Lotus sier: "Are you a putter or a driver"...)

Konkurrenter?

Foto: Knut Moberg Vis mer


Lotus har ønsket at Europa S skal være et alternativ til biler som Alfa Brera, BMW Z4, Audi TT og Porsche Cayman. Før leseren trekker på smilebåndet skal hun/han være klar over at Europa S faktisk har et bedre effekt/vekt-forhold en disse med unntak av råskinnet BMW Z4 M. Den sportslige kjøreopplevelsen står heller ikke tilbake for den man oppnår i disse bilene selv om Lotus, tro til sin grunnfilosofi, naturlig nok er mindre raffinert enn de nevnte konkurrentene.

Vi vil ikke gå så langt som til å kalle Europa S for en ekte Grand Tourer - den er og blir en Lotus - men du verden for en morsom og underholdende bil. Vi håper i hvertfall det ikke blir for lenge til neste gang vi får anledning til å ratte en.

I Norge er det ingen offisiell importør for Lotus, men spesialiserte forhandlere som Ferdinand Motors i Bergen kan tilby den. Det var nevnte forhandler som satte et demo-eksemplar til vår rådighet. Prisen for et 2007-eksemplar som har gått i overkant av 10.000 kilometer er cirka 650.000 kroner.

  • Store bilder av Europa S