Løpsklassene

Top Fuel er den raskeste klassen og følgelig den største publikumsmagneten. Men det kjøres løp i en rekke andre bil- og motorsykkelklasser.

[Ugjyldig objekt (NAV)]

Top Fuel (TF)

Topp-klassen, der biler med nærmere 6.000 hestekrefter klarer 0-100 på 0,7 sekunder og kvartmilen på rundt 5 sekunder. Ved målpassering er toppfarten ofte oppe i nærmere 500 kilometer i timen. Topp Fuel-bilene bruker kompressormatede motorer med inntil 8,2 liter slagvolum og bruker det høyeffektive drivstoffet nitrometan.

Top Methanol Dragster (TMD)

Ligner på Top Fuel-bilene, med store bakhjul og tynne forhjul. Kjøres ikke som Top Fuel-bilene på nitrometan, men bruker i stedet metanol. Motorene er i likhet med Top Fuel-motorene kompressor-matede og utvikler omlag 3.500 hestekrefter. Klarer 0-100 på under 1 sekund ogkjører kvartmilen på snaue 6 sekunder. Toppfart ved målpassering nærmer seg 400 kilometer i timen.

Top Methanol Funny Car (TMFC)

Motor og prestanda minner mye om Top Methanol Dragster. De kompressormatede motorene går på metanol og yter omlag 3.500 hestekrefter. 0-100 går på under 1 sekund og kvartmilen kjøres på rundt 6 sekunder. Toppfart ved målpassering omkring 400 kilometer i timen. Den store forskjellen er at Funny Car-klassen har et glassfiber-karosseri som gjør at den minner mer om en ordinær bil enn dragsterne.

Pro Stock (PS)

Det stilles mange krav til bilene i Pro Stock-klassen, blant annet skal bilene være basert på ordinære produksjonsbiler med to dører. Bilene kan ikke være mer enn 10 år gamle. Pro Stock-bilene får ikke kjøre på nitrometan eller metanol, men må holde seg til bensin. Maksimum 8,2 liter slagvolum og forbud mot kompressormating. Likevel utvikler motorene rundt 1.200 hestekrefter og klarer 0-100 på cirka 1 sekund. Pro Stock-bilene er satt opp med femtrinns manuelle girkasser og klarer kvartmilen på omlag 7 sekunder. Fart ved målpassering er drøye 300 kilometer i timen.

Pro Modified (PM)

Bilene i denne klassen skal ha dører som kan åpnes og fjæring på alle fire hjul. Det er ikke lov å plasserer førersetet i midten av kupeen. Pro Modifies-bilene minner derfor mer om ordinære biler enn klassene over. I klassen brukes både lystgassmatede forgassermotorer med inntil 11,5 liter slagvolum og kompressormatede metanolmotorer. Bilene klarer 0-100 på omlag 1 sekund og kvartmilen på snaue 7 sekunder. Er opp i omlag 340 kilometer i timen ved målpassering.

Competition (COMP)

Competition-klassen omfatter både dragstere og biler med karosseri. Fri plassering av motor og fri trimming. Både turbo, kompressor og lystgass tillatt. Alt drivstoff unntatt nitrometan tillatt. Klassen omfatter svært ulike biler og starttid bestemmes derfor ut fra et handikap-system som blant annet baseres på sylindervolum og bilens vekt. Kjører kvartmilen på rundt 8 sekunder og oppnår en fart på snaue 300 kilometer i timen.

Super Comp (SC)

Som Competition, men førerne kjører på idealtid - 8,9 sekunder. Tider under 8,9 sekunder resulterer i diskvalifisering. Vinneren er den som kommer nærmest 8,9 sekunder. Fart ved målpassering ligger omkring 230 kilometer i timen.

Super Gas (SG)

Biler i denne klassen skal ha heldekkende karosseri, skjermer over alle hjul, panser, grill, tak, frontrute, fungerende dører og eksosanlegg. Fritt valg av motor, fri trimming. Både turbo, kompressor og lystgass tillatt. I likhet med Super Comp kjører også Super Gas på idealtid - 9,9 sekunder. Oppe i rundt 200 kilometer i timen ved målpassering.

Super Street

Klasse tiltenkt debutanter. Regler omtrent som for Super Gas, men med idealtid 10,9 sekunder. Oppe i snaue 200 kilometer i timen ved målpassering.

Stock/Super Stock (SSS)

Ordinære biler med relativt forsiktig trimming. I likhet med Competition-klassen omfatter også denne klassen svært ulike biler. Starttid bestemmes derfor også her ut fra et handikap-system. I denne klassen baseres handikapet imidlertid på vekt og effekt, ikke vekt og slagvolum. Kjører kvartmilen på omlag 10 sekunder med toppfart på rundt 200 kilometer i timen.

I tillegg finnes det junior-klasser og fem motor-sykkel-klasser. Motorsykkelklassene er Super Twin Top Fuel (6,5 sek/350 km/t), Competition Bike (6,5 sek/350 km/t), Pro Stock Bike (7,4 sek/290 km/t), Street Bike (idealtid 10,4 sek) og Super Gas Bike (idealtid 9,6 sek).

Kilde: Norsk Dragracing Gardermoen (NDRG)