Vis mer

Løp og kjøp

Milano (DinSide Motor): Dette er et svært bra valg om man er på jakt etter prisgunstig "lastebil".

Etter litt om og men fikk vi også ut en virkelig godbit, skulle det vise seg. Vi gikk til oppgaven med en mild skepsis og en og annen fordom. 1,4-liters motor i dette droget av en bil høres ikke spesielt kult ut, men det fungerer skulle det vise seg.

Godbiten er i dette tilfellet nye Superb stasjonsvogn 1.4 (én komma fire!). Dette er tross alt en stor bil som er beregnet på tunge oppgaver. Dermed høres ikke 1,4 så veldig fristende ut akkurat her. Og skal man for eksempel på påsketur med familien og har full bagasje med alt fra alpinstøvler og TV-spill til truger, øl og lammestek. Med andre ord plasskrevende varer som i tillegg veier en del.

Er det da mulig å drasse med seg alt dette med en 1,4-liters bensinmotor? Vi tok med oss Superb med den minste motoren opp alle svingene til motorveien og lot det stå til.

Motoren er en 1,4-liters bensin motor med turbo, og det er turboen som er redningen her. Motoren yter 125 hestekrefter, og 200 newtonmeter er tilgjengelig helt fra 1.500 til 4.000 omdreininger. 0 til 100 klarer den på 10,6 sekunder, noe som er godkjent. Den er dermed kjappere på denne sprinten enn Passat Bluemotion og Volvo V70 1.6 DRIVe.


Går fort nok

Førsteinntrykket er rimelig greit. Vi holder enkelt følge med trafikken, og vi er litt overrasket over at det går såpass som det gjør. Før noen blir for optimistiske vil vi kjapt legge til at vi ikke var redde for å bruke gassen. Her er det rett som det er full gass og motoren må brukes. Vel ute på motorveien pisker vi minimotoren alt vi klarer, og ytelsene er greie, men ikke mer. Vi holdt et raskt tempo på italienske motorveier hvor fartsgrensen er 130 kilometer i timen, og hvor det øvrige trafikkbildet bærer tydelig preg av at dette kun virker ment som en anbefalt hastighet.

Akselererer i 6.

Etter hvert legger vi oss i 100 kilometer i timen i sjette gir. Turtelleren indikerer at motoren snurrer med drøyt 2.000 omdreininger i sjette gir. Det er i seg selv en behagelig opplevelse og en fin egenskap for Norge hvor 100 er maksimal lovlig fart. Fra 100 i sjette gir akselerer det rolig i oppoverbakke. Ikke akkurat forbikjøringstempo, men det skjer i hvertfall noe.

De som har kjørt toliters dieselmotor av en eller annen type, vil ved første testtur kanskje oppleve denne som litt slapp. Her har man ikke masse dreiemoment liggende på lavt turtall, og sammenlignet med disse krever 1,4-literen mer omdreininger.


Kupp

Så var det dette med pris kontra varer levert: Her kommer jo akkurat denne modellen særs godt ut. Prisen på denne bilen starter på 306.000 kroner. Det er en god pris selv om det er den billigste versjonen som heter Comfort. Da kan du bare glemme automat, firehjulstrekk og luksussakene. Dette er en budsjettbil.

Vi synes denne bilen klarte seg bra, og er man i stand til utnytte en liten motor fullt ut er dette en stor og prisgunstig familiebil med fine ytelser.