Foto: Per Ervland
Foto: Per ErvlandVis mer

Lokker kunder med misvisende nettadresse

Når du skriver "nokian.no" kommer du ikke til den norske Nokian-importøren. I stedet ender du opp hos Bergens-firmaet Dekk & Felg Spesialisten - som ikke har et eneste Nokian-dekk på sine nettsider.

"Skulle finne informasjon om Nokian-dekk. Gjekk då inn på www.nokian.no. Havna då på sida til Dekk & Felg Spesialisten i Bergen. Har sett på sommerdekk og vinterdekk - men Nokian-dekk er ikkje å finne på sidene deira. Er dette berre eit lurt knep for å lure kundar til firmaet?", spør en av våre lesere i en epost til DinSide.

Vi ringte daglig leder hos Dekk & Felg Spesialisten, Steinar Solberg, men han ønsket åpenbart ikke å svare på våre spørsmål - og valgte i stedet å legge på røret.

Ledige domenenavn kan kapres

- Vi har kikket på dette selskapets nettsider og fant dekkmodeller fra ni ulike dekkprodusenter, men ikke en eneste dekkmodell fra Nokian. Kan hvem som helst registrere hvilken som helst nettadresse her i landet?

- Dersom man har et organisasjonsnummer så kan man registrere et ledig domenenavn gitt at dette ikke er i konflikt med vår navnepolitikk eller vårt regelverk forøvrig, opplyser Lars Erik Pettersen, kundebehandler i Norids førstelinjetjeneste. Norid er registreringsenheten for det norske .no-domenet.

Men rettmessig eier kan klage

- Det betyr imidlertid ikke at berørte parter er uten klagemulighet. Hvis en bedrift oppdager at et annet selskap har tatt i bruk et domenenavn som kommer i konflikt med førstnevntes interesser, kan man sende inn en klage til Domeneklagenemda. Hvis Domeneklagenemda gir klager medhold, vil domenet overføres til klager. Det kreves imidlertid at klagen sendes inn innen tre år fra det aktuelle domenet er registrert. Deretter må eventuelle konflikter løses via sivilt søksmål, opplyser Pettersen.

- Synd

- Vi synes selvsagt det er synd at kunder som er på jakt etter informasjon om våre produkter, havner hos en aktør som ikke tilbyr noen informasjon om Nokian-dekk på sine sider, sier produktsjef i Nokian Dekk AS, Jan Erik Sofiedal.

Sofiedal kan imidlertid ikke svare på om og eventuelt når den norske Nokian-importøren vil kreve at domenet "nokian.no" overføres til Nokian Dekk AS. Den som er på jakt etter informasjon om Nokian-dekk må derfor inntil videre skrive "nokiantyres.no".

Avslørt av Google

Googles søkealgoritmer har imidlertid gjennomskuet Dekk & Felg Spesialistens metoder. Søker du etter "nokian" i Google, finner du i skrivende stund ingen lenker til Bergens-dekkforhandleren.

OPPDATERT: DinSide har etter at denne artikkelen ble publisert, blitt kontaktet av daglig leder i Dekk & Felg Spesialisten, Steinar Solberg. Solberg ønsker å understreke at Dekk & Felg Spesialisten selger Nokian dekk. Solberg har i påfølgende epost-korrespondanse svart følgende på DinSides skriftlige spørsmål:

- Hvorfor har din bedrift skaffet seg domenet "nokian.no"?

"Ved en tilfeldighet oppdaget jeg at Nokian.no domenet var ledig. Da vi i alle år har hatt Nokian dekk som et av våre hovedprodukter kjøpte jeg domenet for å bruke det i vår markedsføring av Nokian dekk. Jeg sjekket deretter om noen av de av de andre hovedproduktene våre hadde ledige .no domener og fant da også at Toyo.no var ledig. Det at vi har disse domene på to av våre hovedprodukter er vel ikke noe problem. Domenene var ledige og kunne bli kjøpt av firmaer som ikke solgte disse dekkmerkene, det kunne vært uheldig. Verken Nokian importøren eller Toyo importøren har hatt noen innvendinger mot at vi har domenene".

- Hvorfor mener du at Dekk og Felg Spesialisten, og ikke den norske Nokian-importøren - bør disponere domenet "nokian.no"?

- Jeg har aldri sagt at jeg mener at vi – og ikke Nokian Dekk AS – bør disponere domenet. Dette har aldri vært noe tema. Det jeg ser nå er at vi har kjøpt to domener, men ikke vært flinke nok til å utnytte effekten av å ha disse domenene. Jeg skal be vedkommende som utarbeider vår nettside om å se på hvordan vi bør bruke disse domene bedre for vår egen del, og for de aktuelle importørene sin del.

Har du kommer over andre eksempler på at norske nettadresser leder til uventede nettsider? Send en epost til journalisten.

Les også:

  • NAF med villedende priser
  • Honda med villedende reklamekampanje
  • Skoda med tvilsom markedsføring
  • Farlig ESP-bløff fra Subaru
  • Suzuki med villedende markedsføring
  • Toyotas kollisjonspute-bløff
  • Villedende markedsføring fra Renault
  • Ulovlig Audi-annonse
  • DinSide Motors juveler