<b>FØR-PRODUKSJON:</b> Her står den første, halvferdige 3D-printede bil fra Local Motors midt i produksjonsprosessen. Foto: LOCAL MOTORS
FØR-PRODUKSJON: Her står den første, halvferdige 3D-printede bil fra Local Motors midt i produksjonsprosessen. Foto: LOCAL MOTORSVis mer

Local Motors med 3D-printet bil

Nei, det er ingen spøk - den første 3D-printede bilen skal komme i salg til neste år.

Allerede til våren regner nemlig det innovative amerikanske foretaket Local Motors med å starte forhåndssalget av sin første bilmodell, LM3D Swim.

Local Motors fortsetter dermed prosessen som var i en tidlig fase så sent som for et år siden, da de demonstrerte 3D-printing av en bil på SEMA-messen (det store amerikanske ettermarkeds- og tuning-showet), i Las Vegas i 2014.

Det de viser her er nemlig det som skal bli den første typegodkjente - og dermed både kjørbare, salgbare og registrerbare 3D-printede bil.

Les også: Test av 3D-printeren fra Clas Ohlsson

For å være mer presis: Bilen som ferdig produkt vil være resultatet av en såkalt DDM-prosess, som 3D-printing er en del av. DDM står for Direct Digital Manufacturing og er altså et noe videre begrep.

FERDIG PRINTET: Slik ser den ut, Local Motors LM3D i sin første utgave. Foto: LOCAL MOTORS Vis mer


TV-stjerne på laget

Local Motors baserer seg på folkefinansiering for å få bilen på markedet, og interessentene vil kunne betale inn et depositum for å reservere sitt eksemplar. Det er rekruttert et helt nettbasert samfunn - Local Motors community - og det er blant dets medlemmer de har hentet sin designer, Kevin Lo, som vant en konkurranse om beste design i juli i år.

Blant jurymedlemmene var blant andre den kjente talkshow-verten og bilentusiasten Jay Leno (ja, han som skal lede Nobel-konserten i år).

Vi skrev om fremtiden til 3D-printing og bil allerede i 2013.

Sjefen for Local Motors, Jay Rogers, talte talte i entusiastiske ordvendinger til publikum på SEMA. Budskapet var at med denne teknologien har man lyktes i å gå fra dataskisser til så å si ferdig produkt på bare noen måneder og at DDM gjør det muig å skape nye kjøretøy på kortere tid enn noensinne før.

Video:


Data og plast

Veien fra konsept til bil blir kort, takket være tilgjengelig datakraft som utnyttes av programvare utviklet av det tyske engineering-selskapet Siemens for å modellere bilen direkte i datamaskinen og overføre til printerne. Termoplast-materialene som benyttes i selve fabrikasjonsprosessen kommer fra en saudiarabisk storprodusent av den typen produkter.

For øvrig er bestanddelene i karosseri og struktur 80 prosent plast og 20 prosent karbonfiber. På teknologisiden ellers har Local Motors inngått partnerskap med IBM.

Les også: Følg med! 3D-printing kan virkelig revolusjonere fremtiden.

«SKRIVER UT»: Lag for lag printes delene til den nye 3D-bilen. Foto: LOCAL MOTORS Vis mer


Skal krasjtestes

Nå planlegger den ferske bilprodusenten å ta prosjektet til neste nivå ved å slippe flere nye modeller i LM3D-serien gjennom året 2016, samtidig som myndighetenes obligatoriske kollisjonstesting av de nye bilene gjennomføres før godkjenning.

Local Motors har allerede satt i gang konstruksjonen av sin såkalte mikrofabrikk i Knoxville i Tennessee og satser altså på salg fra våren av.

Bildeserie:

NOE MANUELT: Ikke alt i produksjonsprosessen kan gjøres av printeren - tilpasning og montering for hånd må til innimellom. Foto: LOCAL MOTORS
SOM 2x MUSTANG: Ja, faktisk er utropsprisen på bilen så pass høy at man fint kan kjøpe to Mustanger til under prisen. Foto: LOCAL MOTORS
SPREKE FARGER: Enkelt førermiljø og enkel Local Motors-logo. Foto: LOCAL MOTORS
SMÅPLUKK: Blir til større ting - her er termoplasten, som er levert av arabisk-eide SABIC. Foto: LOCAL MOTORS
Foto: LOCAL MOTORS
«SKRIVER UT»: Lag for lag printes delene til den nye 3D-bilen. Foto: LOCAL MOTORS
FERDIG PRINTET: Slik ser den ut, Local Motors LM3D i sin første utgave. Foto: LOCAL MOTORS
Foto: LOCAL MOTORS
FØR-PRODUKSJON: Her står den første, halvferdige 3D-printede bil fra Local Motors midt i produksjonsprosessen. Foto: LOCAL MOTORS
Foto: LOCAL MOTORS
STOOOR PRINTER: Slik foregikk produksjonsprosessen av selve basis-strukturen på LM3D fra Local Motors. Foto: LOCAL MOTORS


Ikke billig

Estimert pris? 53.000 dollar - eller 460.000 kroner etter dagens kurs. Dette kan sammenlignes med veiledende pris på Ford Mustang, som starter på 207.000 kroner i USA.

Med andre ord er ikke en 3D-printet bil spesielt rimelig, i det minste nå i startfasen. Men til den prisen regner vi med at bilen leveres med motor - men det sier ikke pressematerialet noe om.

At det skal være en elbil, ligger imidlertid i kortene. Og, til den som er skeptisk: Nei, selvsagt er ikke alle komponenter i bilen 3D-printet. Men ifølge selskapets hjemmesider, dreier det seg om cirka tre fjerdedeler av det ferdige produktet, med ambisjonen å komme opp i 90 prosent etterhvert.

Her kan du se prosessen i hyper-rask film: