<b>VERRE ENN DET SER UT:</b> Kun én av fem stjerner fikk denne fireseters bensinbilen, Aixam Crossover GTR (her etter sidekollisjonstesten), som bare veier 440 kilo. Men som kan kjøre i 90 kilometer i timen.  Foto: EURO NCAP
VERRE ENN DET SER UT: Kun én av fem stjerner fikk denne fireseters bensinbilen, Aixam Crossover GTR (her etter sidekollisjonstesten), som bare veier 440 kilo. Men som kan kjøre i 90 kilometer i timen. Foto: EURO NCAPVis mer

Livsfarlig å kjøre «MC-bil»

«MC-biler» får elendige resultater i EuroNCAPs krasjtest.

For to år siden rapporterte vi at bilistorganisasjonen NAF gikk ut og advarte mot mikrobilene, eller det som rent formelt sett må kalles firehjuls-motorsykler.

Et velkjent eksempel på denne typen kjøretøy her hjemme, helt til for bare få år siden, er elbilen Buddy (ex. Kewet).

Mikrobiler fortsatt etterspurt


Slike mikrobiler har tilsynelatende noe for seg der man har svært begrenset plass og kanskje til og med lov til å kjøre dem uten førerkort, hvilket er tilfelle i en del land.

Dette er de sikreste bilene ifølge Euro NCAP

Eller har de egentlig det? Det er lov å spørre seg om kombinasjonen fører uten førerkort med en «bil» som kollapser i selv et moderat sammenstøt og kan ta livet av føreren, der han i en vanlig småbil ville ha kunnet spasere uskadet ut etter kollisjonen, er noe å anbefale.

Det tydelige svaret fra trafikksikkerhets- og test-organisasjonen Euro NCAP og den mer vidtfavnende Global NCAP, er nei.

Hele rapporten med bilder og video, finner du her.

Som vi kommer tilbake til lenger ned er ikke produsentene nødvendigvis enige i en slik dom - eller måte å bedømme på.

Ingen sikkerhetsbedring

IKKE BRILJANT: Chatenet greide to stjerner og er dermed duksen i klassen sammen med elbilen Renault Twizy. Likevel gir det dårlige overlevelsessjanser i en ulykke i over 60 kilometer i timen... Vis mer


En helt ny test av de ferskeste «mopedbilene» på markedet viser nemlig at det har vært nærmest stillstand i utviklingen når det gjelder kollisjonssikkerhet for denne typen «biler» i forhold til situasjonen vi beskrev for snart to år siden.

Bilene som ble testet denne gangen var firehjulingene Microcar M.GO Family, Bajaj Qute, Aixam Crossover GTR og Chatenet CH30, Ingen fikk mer enn to stjerner

Euro NCAP påpeker at relativt enkle designgrep kunne ha gjort flere av bilene sikrere strukturelt, men at det åpenbart ikke gjøres av økonomihensyn. Dette kommer av at den europeiske lovgivningen ikke krever de samme sikkerhetsnormene for disse kjøretøyene som de gjør for personbiler.

Når det er sagt: I fattige land gjelder ikke de samme sikkerhetsnormer. Se for eksempel hvordan denne bilen fikk NULL stjerner i kollisjonstest!

VOLDSOMT: Sammenstøt med denne typen kjøretøy er selvsagt langt farligere enn med en ordentlig bil. Foto: EURO NCAP Vis mer


Eksempelvis er det bare Microcar M.GO, produsert av Ligier, som tilbyr kollisjonspute for føreren - og det er som tilvalg! Uansett, konkluderer NCAP, tjener den ikke til noe da strukturen i bilen ikke evner å beskytte føreren tilstrekkelig uansett.

Global NCAP skriver rett ut i sin rapport at de mistenker at kollisjonsputen er tilbudt som et alibi, et rent markedsføringstriks.

Strekker virkelig kynismen seg helt til tankegangen: «Har du dårlig råd, kan du bare dø»?

Motargumentet fra produsenten: - Det er tryggere enn tohjulingen som ville vært alternativet.

Euro NCAP / Global NCAP legger til grunn at dette er kjøretøyer som på en måte utgir seg for å være biler, og derved gir forbrukeren en falsk sikkerhetsfølelse.

Debatten er ennå ikke lagt død. Under ser du resultatet til de fire mikrobilene, sammenlignet med Toyota IQ, som er typegodkjent som personbil og dermed underlagt strengere sikkerhetskrav.

Resultater - krasjtest av mikrobiler
ModellFrontalscoreSidescoreStjerner
Aixam Crossover GTR2 av 1610 av 161
Bajaj Qute4 av 166 av 161
Microcar M.GO Family4 av 166 av161
Chatenet CH306 av 166 av 162
Toyota iQ *)12 av 1612 v 165
*) Toyota IQ er med for å illustrere hva det er mulig å klare i mikrobilklassen - når man ...