Livsfarlig å kjøre dagen derpå

Du kjører kanskje ikke fra festen, men hva med dagen derpå?

«Mange som har litt promille, tar sjansen på å kjøre selv om de føler seg litt gufne i kroppen.»


- Testene våre viste entydig at personene ble dårligere og mindre konsentrerte dagen derpå. Det som overrasket oss var hvor handlingslammet de ble når det oppsto uventede situasjoner i trafikken, sier Johanne Elise Reianes til Dinside Helse.

Les også: Kvinner får høyere promille

Det er trafikklærerstudenter ved Høyskolen i Nord-Trøndelag som har gjennomført tester på seks frivillige personer i SINTEFs kjøresimulator.

Dagen etter en arrangert fest fikk de kjøre i simulatoren, skriver nettstedet forskning.no.
Kjøresimulatoren til SINTEF har en 180 graders skjerm som viser trafikk og omgivelser. Bilføreren sitter i en vanlig bil med elektronisk fjæring, og opplevelsen av kjøringen er ganske virkelighetsnær. I denne testen fikk sjåførene prøve seg på tofeltsmotorvei rundt en by.

- Fire av de seks testpersonene fikk lengre reaksjonstid i påvirket tilstand enn da de var edru. De to andre hadde lavere reaksjonstid, men gjorde flere reaksjonsfeil i trafikken. Fire av de seks oppdaget heller ikke endringen av fartsgrensen, mens bare to overså denne under kjøretesten før alkoholinntaket, sier Reianes.

Les også: Dagen derpå-kjøring er ufarlig

Å kjøre dagen derpå kan få fatale konsekvenser/illustrasjonfoto Foto: SAAB Vis mer



Tar sjansen på å kjøre
Norge har lav promillegrense og lite promillekjøring sammenlignet med mange andre land, men vi har ikke færre promilleulykker.

- Jeg synes disse testene illustrerer et svært vanlig hverdagsproblem på norske veier. Rundt ti prosent av de som blir tatt i promillekontroll, har såkalt lavpromille fra 0,2 til 0,5, sier Odd Reidar Hummelgård i Utrykningspolitiet til Dinside Helse.

Han forteller at mange som har lavpromille ikke selv er klar over det og blir overrasket når de blir tatt i kontroll.

- Mange som har litt promille, tar sjansen på å kjøre selv om de føler seg litt gufne i kroppen. Og undersøkelser viser at selv med null i promille er bilførere som har drukket alkohol, overrepresentert i kollisjonsulykker dagen derpå, opplyser han.

Undersøkelser Folkehelseinstituttet har gjort, viser at nær halvparten av bilførerne som omkommer i trafikken, kjører i ruspåvirket tilstand. Av disse er én av to påvirket av alkohol.

- Nordmenn er flinke, men etter at 0,2 grensen ble innført tar vi faktisk flere dagen derpå enn som følge av en ’’kjørepils’’. Så dersom du overhodet er i tvil om du er edru, la bilen stå, råder Hummelgård.

Les også: Råd mot fyllesjuke

- Innfør alkolås

Ifølge Transportøkonomisk Institutt var Norge det første landet i verden som innførte en promillegrense. Det skjedde i 1936, og grensen var allerede da 0,5. Motorførernes Avholdsforbund (MA), mener likevel at en streng promillegrense ikke er nok til å holde veiene fri for alkoholpåvirkede sjåfører.

- Alkolås er det eneste som effektivt kan fjerne fyllekjørere fra veiene. Vi har teknologien, og vi vet at det fungerer. Derfor bør det innføres på alle nye biler, sier prosjektleder Bjarne Eikefjord i MA til DinSide Helse.

Hver eneste dag kjører mellom 12.000 og 15.000 norske bilførere med alkohol ikroppen. Han sier videre at alkohol er den største enkeltårsaken til dødsulykker i trafikken.

Les også: Hvor mye kan du drikke?