Liv Signe satte foten ned

Vegvesenets bruk av wirerekkeverk mellom kjørebaner, også kalt eggdelere, har voldt motorsyklister stor bekymring. Nå har samferdselsministeren stoppet videre bruk.

Samferdselsminister Liv Signe Navarsete sier hun har satt foten ned for videre bruk av wirerekkverk på norske veier. Vis mer
Samferdselspolitisk talsmann Hallgeir Langeland (SV) er fornøyd. Vis mer
Fra høyeste politiske hold; Jubelsak for norske motorsyklister. Vis mer
Jan-Fredrik Møller (th) fra NMCU er fornøyd med ministerens beslutning. Vis mer


- Vegvesenet skal i fremtiden bruke rekkverk som er sikre for alle trafikkanter, også motorsyklister, sa samferdselsminister Liv Signe Navarsete på en pressekonferanse i dag morges. På direkte spørsmål fra DinSide Motor om hva som ville skje med wirerekkverk som allerede er tatt i bruk, svarte Liv Signe Navarsete at det har hun foreløpig ikke tatt stilling til.

Hele regjeringen bak

- Nå har vi satt foten ned for videre bruk av wirerekkverk. Å erstatte allerede oppsatt rekkverk er et kostnadsspørsmål som eventuelt må utredes videre, sier hun. Samferdselsministeren sa også at hun har lyttet til motorsykkelorganisasjonen NMCUs innstendige argumenter siden hun tiltrådte i fjor høst, og at hele flertallsregjeringen stiller seg bak beslutningen. Og det har vel neppe vært noen ulempe at den entusiastiske motorsyklisten, stortingsrepresentanten og samferdselspolitisk talsmann for SV, Hallgeir Langeland, har hatt kort vei til å viske sin minister noen innstendige ord i øret.

Stor seier for NMCU

- Vi har kjempet med nebb og klør mot wirerekkverk siden 1993. Og det var først i går ettermiddag kl. 15.30 at den endelige beslutningen ble tatt. Det sier vel sitt? sier en fornøyd Jan-Fredrik Møller. Han leder NMCU, som organisere landets veimotorsyklister.
- Er wirerekkverk noe som kun angår motorsyklister?
- Det er først og fremst vår sak og bekymring. Men jeg tror nok også sjåfører av både tungtrafikk og personbiler vil se positivt på dette. Det er en kjent sak at wirerekkverkene ikke er tilstrekkelig dimensjonert for tunge kjøretøy, og at også personbiler ved uhell kan ”klatre over” rekkverkene og komme over i motsatt felt.

Europeisk trend

Motviljen mot wirerekkverk er forøvrig stor i hele Europa. Danmark har fjernet alle sine, og det nederlandske parlamentet vedtok i fjor å forby wirerekkverk.