Litt motorhistorie for M3

M3 har vært utstyrt med en rekke banebrytende motorer. Her er en oversikt.

M3 er en av de største image-byggerne til BMW, og det startet i 1986. Da kom den første M3 basert på E30-serien med 195 hestekrefter, en bil med brede skjermer, stor vinge og et skikkelig bajasutseende. M3 Evo kom i 1998 med 220 hestekrefter (215 med katalysator). Senere kom også en M3 Sport Evolution med 238 hestekrefter. Den appellerte nok til det mest primitive i sjåførene, og ble raskt forsikringsselskapenes skrekk.

Vis mer

Ny herjebil fra BMW

  1. Litt motorhistorie for M3
  2. Store bilder



I 1992 kom etterfølgeren basert på modellserie E36. Sammenlignet med forrige M3 hadde denne et mye snillere design i forhold til de mer normale motoriseringene. Det var kun enkle designgrep med litt lister og støtfangere som skilte M3 fra flokken. Motoren var en rekkesekser med 286 hestekrefter. I 1995 kom M3 GT som ble utstyrt med mye frekkere styling og en stor vinge på bakluken. Denne bilen klarte 0 til 100 på 5,9 sekunder, og ble kun produsert i 350 eksemplarer. Senere samme år ble enda en versjon lansert. Nå hadde slagvolumet økt til 3,2 liter og effekten var hevet til 321 hestekrefter. Dette er også første M3-motor med bi-vanos ventilstyring.

Vis mer


I 2000 kom M3 basert på E46-serien som har blitt produsert helt frem til i år. Den ble også levert med en rekkesekser, men effekten ble økt til 343 hestekrefter. Med denne generasjonen ble også eksteriøret mer ekstremt igjen. Brede skjermer, voldsom støtfanger med store luftinntak, stor kul på panseret og fire eksosrør avslørte for flere enn ekspertene at dette var noe ekstra. På basis av denne kom det også en M3 CSL som var litt lettere, og som hadde 360 hestekrefter fra den samme motoren. Denne modellen klarte 0 til 100 på 4,9 sekunder.

En annen M3 som ikke er så godt kjent, er M3 GTR som ble vist i 2001. Den hadde en fireliters V8-motor med 350 hester i gateversjon, og 460 hestekrefter i amerikansk LeMans-serie. Dette var en svært kostbar M3 som kostet over 2.000.000 kroner for en gateversjon uten avgifter. Med andre ord er ikke dagens testbil den første M3 med V8-motor.

BMW M3 (E30):

BMW M3 (195 hk)
BMW M3 (215 hk)
BMW M3 Evolution (200 hk)
BMW M3 Evolution II (220 hk)
BMW M3 Kabriolet (215 hk)
BMW M3 Sport Evolution (238 hk)

BMW M3 (E36):

BMW M3 (286 hk)
BMW M3 (321 hk)
BMW M3 Kabriolet (321 hk)
BMW M3 Limousine (321 hk)
BMW M3 GT Coupé (295 hk)

BMW M3 (E46):

BMW M3 (343 hk)
BMW M3 Kabriolet (343 hk)
BMW M3 GTR V8 (350 hk)
BMW M3 CSL (360 hk)

Motorhistorie (wmv 2 974 kB)