Liten storby-racer fra Seat

Seat Arosa solgte for dårlig her i landet og tas derfor ikke lenger inn til Norge. Men andre europeere kan snart velge og vrake blant en rekke Arosa-varianter.

[Ugjyldig objekt (NAV)]

Seat Arosa fikk nytt utseende i vår og ble med det en langt mer tiltrekkende bil. En helt ny front og friske baklys erstattet en relativt firkantet og anonym bil. På kontinentet er den lille tredørs kombien tilgjengelig med tre ulike bensinmotorer og to diesel-motorer, og er dermed en fullverdig deltaker i småbilklassen.

Ingen bakseter

I sammenheng med Frankfurt-messen, som åpnet i går, bringer Seat to nye Arosa-varianter på banen - Racer og City Cruiser. Baksetene er kastet ut av begge variantene, noe som sannsynligvis gir en bedre romfølelse.

125 hestekrefter

Arosa Racer veier mindre enn sine mer ordinære søsken og er i tillegg utrustet med den samme 1,6-liters motoren som sitter i Polo GTi. Motoren yter 125 hestekrefter, noe som skulle gi Arosa Racer et skikkelig fartspotensiale. Bilen veier nemlig betraktelig mindre enn Polo GTi, som klarer 0-100 på 8,7 sekunder.

For å gi den sportslige følelsen, er mini-raceren satt opp med 15 tommers felger og sportsunderstell. Helstøpte sportsseter og firepunkts belter er også blant standardutstyret.

City Cruiser

Seat Arosa City Cruiser er ikke annet enn en velustyrt Arosa. Forskjellen ligger hovedsaklig i at bilen mangler bakseter.

Arosa tas som nevnt ikke lenger inn til Norge og sjansene er derfor små for at vi får stifte bekjentskap med Racer eller City Cruiser her i landet.

Relaterte artikler:

  • Her finner du flere Seat-nyheter
  • Her finner du våre Seat-tester