Liten og tøff på diesel

Fiat Grande Punto er en moderne og fornuftig småbil. Med stor dieselmotor og sportslige detaljer ypper den til kamp også mot GTI-ene.

Vår første test av Fiats nye småbil var av den fornuftige 1,4-literen med 77 hestekrefter. Det fungerte greit, men ga selvsagt ikke noe kick å snakke om. Siden den gang har vi kjørt Abart-versjonen med 150 hester og 230 newtonmeter og nå er det altså tid for den sprekeste Grande Punto’en uten Abarth i navnet.

Bare med tre dører

Motorutvalget består av tre bensinmotorer og to dieselmotorer med effekt fra 65 til 130 hestekrefter. Nytt er det at alle disse nå kan leveres med ESP, noe som eliminerer vårt viktigste ankepunkt i testen av 1,4-literen. På de to kraftigste er denne livredderen standardutstyr. Den store dieselmotoren kan for øvrig bare leveres til tredørsversjonen av Grande Punto.

Moderne

Vis mer


Fiat Grande Punto var blant de første bilene av den nye generasjonen småbiler som har vokst både i størrelse, standarden er nå fire meter, og egenskaper. Derfor er det naturlig at også motoreffektene går oppover, både fordi småbiler i dag er betydelig tyngre enn før, men også fordi de er langt bedre skikket til å forvalte de ekstra kreftene. Dermed blir bilklassen aktuell for kjøpere som vanligvis har handlet biler fra både en og to klasser over.

Komfort

Komfortnivået har også økt og lange motorveietapper i godt og vel norske fartsgrenser er helt uproblematiske. Grande Punto er langt fra noe unntak her. Også når det kommer til tilgjengelig utstyr og opplevd kvalitet er mange av dagens småbiler egnet til å hamle opp med mange større biler.

Tøff i trynet

Vis mer


Dette gjenspeiles også utvendig hvor Fiat har gjort sitt beste for å gi tredørsversjonen av Grande Punto et klart sportslig preg. Hvitfargen, hekkspoileren og de 17-tommerne gjør sammen med den Maserati-inspirerte fronten at mange gjerne titter en ekstra gang når biler triller forbi.

Nisje

De som leser jevnlig på Dinside Motor vil trolig ha fått med seg at vi gjennomgående har vært positive til den italienske småbilen. Med stor motor og sportslige ambisjoner blir imidlertid konkurransegrunnlaget litt annerledes, men også langt mindre komplekst. Som du kan lese i konklusjonskapittelet, er det nemlig svært sjeldent med en så kraftig dieselmotor i småbilklassen.

Så hvordan fungerer 130 hestekrefter og 280 newtonmeter i Fiat Grande Punto?