Mastretta MXT spiller på kjente strenger. Spørsmålet er om det holder til tett tango.
Mastretta MXT spiller på kjente strenger. Spørsmålet er om det holder til tett tango. Vis mer

Liten og spesiell

En liten og lett meksikaner er på vei til en forhandler nær deg, eller kanskje ikke.

Mastretta MXT er et prosjekt som startet i 2006, da noen meksikanere fant ut at de skulle lage en ny bil. Konseptet ble en rammekonstruksjon med aluminium som hovedingrediens. Deretter skulle denne kles med et frekt karosseri som skulle få hakene til å slippe, og tilskuerne til å måpe. Her er den, rett fra Los Angeles Auto Show.

Kjent konsept

Bilen er en toseter og har en 2-liters firesylindret motor i hekken. Ytelsene er på respektable 260 hk, så mye tyder på at den kan være morsom å ratte rundt. Øvrige spesifikasjoner er relativt normale for en slik 2-liter å være, med doble overliggende kamaksler, 16 ventiler, og elektronisk bensininnsprut, turbo og ladeluftkjøler.

På tur i plastikkrakett

Opel-gener?

Mye tyder på at motoren og den øvrige drivlinjen kommer fra GM, ettersom det stammer fra USA. Med hekkplassert motor er også bakhjulsdrift en selvfølge. Det gjør mye på kjøregleden. Vekten på bilen er holdt nede på 950 kg, blant annet takket være et fiberarmert plastkarosseri.

Mastretta MXT spiller på kjente strenger. Spørsmålet er om det holder til tett tango.


Satt i produksjon

Nå er Mastretta MXT satt i produksjon, og kommet for salg i Europa. Etter den nå pågående bilmessen i Los Angeles skal bilen også i salg i USA. Det store spørsmålet som dukker opp for min egen del er egentlig hva som er hensikten. Hvorfor har meksikanerne valgt å starte en hel bedrift, og således sette opp en egen produksjonslinje på en bil som dette?

Prøvekjørt: Lotus Evora?

Ingen nyvinning

Biler som dette har eksistert i lang tid. Lotus og Opel Speedster er to glitrende eksempler. Aller mest ligner nok Mastretta mest på Opel Speedster Turbo, som har nær identisk oppsett som Mastrettaen. Forskjellen er at Speedster har gjort sitt på markedet, og er gått ut av produksjon. Er det da marked for å lage en ny Speedster med et nytt navn? Ja, mener meksikanerne.

Lave mål

Antagelig vil de nå målene sine, for mer beskjeden bilprodusent har jeg knapt vært borti. Målet er i første omgang å produsere 100 biler. Ja, du leste riktig. Deretter er målet å øke til 500 biler per år de neste fem årene. Mastretta MXT blir dermed en relativt eksklusiv bil, for den blir sjelden å se noe til. Kanskje dette representerer det egentlig behovet for en slik bil?

Et amerikansk alternativ: Opel GT

Prisverdig?

Prisen gjør at kundene ikke vil løpe noe særlig fortere for å få tak i et eksemplar. Her i USA skal bilen koste rundt 400.000 norske kroner. Det er fire ganger hva en VW Golf koster her borte. Hva prisen da blir i Norge kan vi bare gjette oss til.

Da brenner jeg heller av i overkant av 100.000 og får meg en brukt Opel Speedster Turbo. Mer moro for pengene skal man lete lenge etter.

Mastretta MXT
  
MotorR4, 16V, turbo, IC
Slagvolum1.998 ccm
Effekt260 hk @ 5.200 o/min
Dreiemoment348 Nm @3.950 o/min
0-100 km/t4,9 sek
Toppfart230 km/t
Vekt950 kg
Maks totalvekt.1.210 kg
Forbruk0,77 l/mil
CO2-utslipp195 g/km
PrisIkke kjent