Høyreist småbil: Kia Stonic er merkets nye tilskudd i klassen for høyreiste småbiler. Foto: Kia
Høyreist småbil: Kia Stonic er merkets nye tilskudd i klassen for høyreiste småbiler. Foto: KiaVis mer

Kia Stonic:

Liten, men sterk fargeklatt

En bil som er fullspekka med kjøreglede og utstyr til rimelig penge. Kan man ønske mer?

Kia lanserer nå sin tredje småbil i b-segmentet, ved siden av Kia Rio og Kia Soul. B-segmentet er først og fremst klassen der blant annet VW Polo, Ford Fiesta, Peugeot 208 og deres like har regjert i flere år, men trenden er i ferd med å snu.

Nå vil folk ha bilene høyere, og SUV-markedet har eksplodert.

Dette bidrar til at bilprodusentene lager SUV-versjoner av nesten hva som helst. Kia Stonic kommer senere i høst, og er basert på Kia Rio. Den er samtidig en helt ny modell i Kia-sortimentet. I år omsettes det rundt 1,1 millioner SUV-er i dette segmentet, men antallet er ventet å stige til 2 millioner bare de neste to-tre årene.

KORT, MEN STOR: Med et hjul i hvert hjørne blir det store kjøreegenskaper på en liten bil. Foto: Fred Magne Skillebæk Vis mer

Tjuvtriks

Stonic har fått sorte hjulbuer, skjørtekanter og skliplater av sølvfarget plast. Dette skal forsterke SUV-preget med visuelle grep, i tillegg til at bilen har fått litt ekstra bakkeklaring.

Dette gjør at du setter deg inn i bilen, fremfor ned i den, og den virker automatisk større enn sine nærmest like store, men lavere slektninger.

Med sine 4,14 meter i lengde er det likevel fortsatt en småbil.

Liten, men sterk

Under panseret vil det sitte en 1-liters 3-sylindret bensinmotor i så godt som alle solgte biler. Kia tilbyr også en 1,6-liters diesel, men skremselspropagandaen har antagelig fått så godt fotfeste at fåtallet vil velge den.

Og det er greit, for den lille tassen av en bensinbrenner gjør en svært god jobb.

Tofarget: Med tak og hjulhus i kontrastfarger skal Kia fri til de yngre. Foto: Fred Magne Skillebæk Vis mer

Faktisk gjør den en langt bedre jobb enn sin slektning med 100 hestekrefter. 120-hesteren har fullt dreiemoment allerede fra 1.500 omdreininger, noe som merkes under kjøring. Momentkurven er i tillegg naturlig flat.

Med en akselerasjon til 100 på 10,3 sekunder sier det seg selv at det ikke er noen fartsmaskin vi har med å gjøre, men på tyske motorveier krabbet den seg helt fint opp til 190 km/t på metret uten stress, uten at dette er veldig relevant.

Maskinen er hektet sammen med en 6-trinns manuell girkasse som har klare klikk per steg, og moderat vandring.

Fargeklatt

Innvendig har Kia laget fire forskjellige fargekombinasjoner. To av disse er av de mer tradisjonelle fargene, i tillegg til et med grønt og et med oransje innslag.

Utvendig har de laget flere forskjellige tofarge-løsninger, hvor man har speilhus og tak i en kontrastfarge som skiller seg fra resten, men kun om du ønsker.

Bilen kan også fås med samme farge over det hele.

Å leke med farger på denne måten er en av flere måter å tilnærme seg en yngre kundegruppe på, en trend Mini kanskje har lagt mest arbeid ned i innføre. Audi bruker også tilsvarende metoder i sin minste SUV, Q2.

Ryddig: Kia har laget et ryddig interiør, med skjermet høyt oppe i midtkonsollen. Foto: Fred Magne Skillebæk Vis mer

Mye stemmer

Bak rattet er det lett å finne seg til rette, med sete og rattposisjoner som henger godt sammen. Det er ikke alle som har fått til det samme i denne klassen, for å si det mildt.

Med ett hjul i hvert hjørne er det også god plass til beina for de foran, men også for baksetepassasjerene, ettersom baksetet er trukket langt bakover.

Dette går naturligvis utover bagasjeplassen, som måler 352 liter før stolleken har begynt.

Ryggen på baksetet kan forresten legges ned i en 40/60-splitt, og gir et tilnærmet helt flatt gulv. Når setene er nede har du et bagasjerom som rommer 1.155 liter.

I gulvet på bagasjerommet har du to forskjellige nivåer, avhengig av om du legger gulvplaten i nederste eller øverste nivå. For alt i alt er faktisk Kia Stonic en veldig praktisk bil, spesielt til å være så liten. Foruten god utnyttelse av det ordinære har den også smarte rom og oppbevaringssteder for det aller meste.

I reservehjulsbrønnen vitner det om like lite støydemping som i andre biler fra merket, men det merkes ikke veldig under kjøring. Den er faktisk stille til å være en småbil i denne klassen. Da er det fristende å undre hvor stille den hadde vært om de hadde lagt på litt dempemateriale.

Greit: Det er grei plass i baksetet dersom man ikke er for høyreist. Foto: Fred Magne Skillebæk Vis mer

Lesset med sikkerhetsutstyr

Det er ikke måte på hvor mye utstyr selv småbilene nå blir spekket med. Det eneste vi kan komme på som mangler er adaptiv fartsholder.

Utover dette har bilen det aller meste, og mye kontrolleres fra skjermen som er høyt plassert i midtkonsollen. Du har Apple CarPlay, USB-kontakt både foran og bak, og de best utstyrte modellene har et stereoanlegg du slipper å bli flau over.

Kia har også puttet på med en solid dose aktivt og passivt sikkerhetsutstyr, som normalt bare hører hjemme i langt større og dyrere biler.

Når alt dette toppes med markedets beste garantivilkår er det nærmest umulig å rose Kia Stonic, først og fremst som produktet bil, men også med tanke på prisen.

Det er rett og slett mye og god bil for pengene.

Testresultat

Kia Stonic

Liten bil, stor plass, mye utstyr

Utstyr og kjøreegenskaper trekker opp.

Ikke gå for minste bensin- eller dieselmotor.

1,0 T-Gdi
Motor:R3, 12V, turbo, bensin
Slagvolum:998 ccm
Effekt - o/min :120 hk / 6000
Dreiemoment - o/min:171,5 Nm / 1500-4000
0-100 km/t:10,3 sek.
Toppfart:184 km/t
Forbruk:0,5 l/mil
CO2-utslipp:115 g/km
Tankvolum:45 liter
L/B/H:414/176/149 cm
Akselavstand:258 cm
Dekkdimensjon:205/55 R17
Bagasjerom:352/1155 liter
Egenvekt:1110 kg.
Hengervekt:750 / 1110 kg
Pris fra kr.:234.900
Pris testbil:279.900