Liten "mæsje" til liten pris

Mercedes-Benz A-Klasse med Blue Efficiency får en god pris når den kommer til Norge til høsten.

Mercedes har produsert mer enn 1,7 millioner A-klasse siden lanseringen i 1997. Som sikkert også mange husker ble oppstarten litt humpete siden bilen viste seg å være litt ustabil uten antiskrens (ESP). ESP er egentlig forkortselsen for ”electronic stability programme”, men i tilfellet med A-klasse ble det døpt om til ”elch survival programme”, som er en blanding av tysk og engelsk og som betyr elgoverlevelsesprogram. Det var den såkalte elgtesten som genererte velteproblemet.

Facelift

Til høsten kommer en modell som heter A 150 Blue Efficiency. Den har fått et redusert Co2-utslipp, men utslippet er fortsatt ikke i tet. Bilen slipper ut 139 gram per kilometer, og med kun 95 hestekrefter er ikke det spesielt bra. 3-dørs BMW 116i slipper ut 139 gram også, men med 122 hestekrefter og 118i slipper ut bare ett gram mer, 140, med hele 143 hestekrefter.

Vis mer


Det som Mercedes fremhver med Blue Efficiency er start/stop-funksjonen. Det betyr at motoren stopper når bilen står stille, for eksempel ved rødt lys, og at den selvsagt starter av seg selv når du skal kjøre videre.

BlueEfficiency

I tillegg til start/stopp har Mercedes-Benz utviklet en spesiell Blue Efficiency-pakke for 3-dørs-utgaven av A-klasse. Den skal ytterligere forbedre motorens effektivitet, karosseriets aerodynamikk, rullemotstanden og vekten.

Drivstofforbruket på A 160 CDI kommer dermed ned i 0,45 liter per mil og Co2-utlslippet havner på 119 gram.

Priser

Det er uansett prisene som er det mest sensasjonelle her. A 150 Blue Efficiency tredørs med 95 hestekrefter starter nå på 193.000 kroner og A 160 CDI Blue Efficiency starter på 219.900 kroner. Bilene kommer til høsten.

Her finner du mer Mercedes-Benz-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder