500L er til tross for navnet egentlig en helt selvstendig modell
500L er til tross for navnet egentlig en helt selvstendig modellVis mer

Liten Fiat blir stor Fiat

Syns du Fiat 500 blir for liten? Da kan du sjekke ut nye 500L.

500 er blant de minste bilene som selges i dag, men takket være retrostilen har den gjort stor suksess på det europeiske markedet. Nå, fem år etter lanseringen av nye 500, kommer det en større variant, med navnet 500L.

Koblingen til 500 til tross, dette er i realiteten en helt ny og annerledes bil, og den er vesentlig større. Mens vanlige 500 måler 355 centimeter, er 500L hele 415 centimeter fra snute til hale. Akselavstanden er også utvidet fra 230 til 261 centimeter, og 500L er relativt høy med sine 166 centimeter over asfalten. Dette har sin naturlige forklaring i at 500L bygger på plattformen til Punto og ikke vanlige 500.

Stort bagasjerom

Designmessig har man likevel klart å beholde noen av trekkene fra 500, og da først og fremst i fronten. Hekken er av naturlige årsaker ganske så annerledes og 500L rommer opptil 400 liter i bagasjerommet.

Her er Fiaten som virkelig er romslig

Kaffemaskin

Baksetet skal i følge Fiat også være av det romslige slaget, men det mest oppsiktsvekkende innvendig er uansett den integrerte kaffemaskinen som sitter i midten mellom de to forsetene. Det må trygt kunne sies å være en original form for ekstrautstyr.

Foto: Fiat
Fiat 500L
500L er til tross for navnet egentlig en helt selvstendig modell


Tre motorer

Under panseret vil du finne en av de tre tilgjengelige motorene i 500L. To er bensindrevne og én går på diesel. Sistnevnte er en 1,3-liter på 85 hester. Bensinmotorene måler henholdsvis 0,9 og 1,4 liter. Interessant nok er det den minste motoren som er den sterkeste med sine 105 hestekrefter. 1,4-literen yter til sammenligning 95 hester. Årsaken til det paradoksale forholdet er naturligvis at minstemann er turboladet, mens den største ikke er det.

Turbomotoren har for øvrig også bare to sylindre, så dette er en virkelig særegen motor. Med 0,9-literen gjør 500L 0-100 kilometer i timen på 12,3 sekunder. I tillegg klarer den seg med 0,48 liter per mil og slipper ut 112 gram CO2. Dieselmotoren bruker til sammenligning 0,42 liter per mil og slipper ut 110 gram CO2.

Nyttår

Fiat 500L skal produseres på en fabrikk i Serbia. I Italia skal bilen lanseres i oktober, mens vi i Norge må vente til januar. Noen priser er dermed ikke klare, men ettersom det er en større bil, vil den plassere seg godt over vanlige 500. I praksis er det nok biler som Opel Meriva, Ford B-Max og Mini Countryman (hvis man ser bort fra firehjulsdriften på sistnevnte) som blir konkurrenter.