Vis mer

Liten bil - kraftig motor

Toyota IQ kommer ikke bare med småmotorer for bykjøring. Dieselversjonen er sprek og glad i alle slags veier.

IQ har fått mye blest om seg i bilpressen. Men i grunn er det ikke så rart, for dette er noe helt nytt, både fra Toyota og ellers i bransjen. En bil på under tre meter som har fire sitteplasser og i tillegg en følelse av eksklusivitet man vanligvis forbinder med langt større biler er ikke hverdagskost.

Vi har allerede testet den rimeligste versjonen som har en 1,0-liters bensinmotor. Nå er det dieselversjonen som står for tur, en 1,4-liter med 90 hester og 190 newtonmeter. Det er mye motor i en så liten og lett bil som dette. Også med dieselmotor holder IQ seg under tonnet.

Kraftig motor

IQ er en spesiell bil å kjøre uansett motor, men med denne kraftige motoren blir det en ekstra spennende kjøreopplevelse. 0-100 går på 10,7 sekunder og toppfarten ligger på 170 kilometer i timen. Dette høres kanskje ikke så voldsomt ut, men i norske hastigheter oppleves denne bilen som meget rask og sprek.

Vi starter i byen for det er her IQ først og fremst er i sitt rette element. 1,4-literen bråker litt i lavere hastigheter, men ikke så mye at det er noe stort problem. Med tanke på bilstørrelsen er ikke motorstøyen påfallende. Dessuten er det lite vibrasjoner å spore her.

Litt brå

VÅR VURDERING:
Toyota IQ 1.4 D-4D
Pris: 183.000 kroner
KARAKTER: 6 av 10
 
PLUSS:
Plassutnyttelse
Byegenskaper
Morsom å kjøre
Sprek
Kvalitetsfølelse og sikkerhetsnivå
 
MINUS:
Høy pris
Dårlig takhøyde
Dieselversjon noe mindre lettkjørt i by
Retningstabilitet på motorvei
Turteller vanskelig å lese


Allerede fra stillestående merker man at det er mye krefter i denne bilen. Av og til nesten litt for mye. For når man med et jevnt trykk på gassen akselererer, drar motoren ofte til litt mer enn man hadde regnet med og ønsket når turtelleren passerer om lag 2.000 omdreininger, slik at man må gå litt av gassen igjen.

Dette er ikke noe stort problem som ikke løses ved litt tilvenning, men poenget er at det finnes motorer som er noe jevnere i kraftutviklingen enn denne, og at dieselmotoren nok ikke er det beste motorvalget i IQ for deg som setter kjørbarhet i ren bykjøring aller høyeste.

Kjapp i byen

Disse detaljene er imidlertid ikke nok til å ødelegge inntrykket av IQ som en glimrende bybil. Svingradiusen er svært imponerende og få biler er like kvikke i vendingene rundt hushjørnene som denne. Den lille størrelsen er også en opplagt fordel i byen, ikke minst når de skal parkeres, men du skal være oppmerksom på at bredden langt i fra er like beskjeden som lengden.

104 gram CO2

Den hendige størrelsen gir også gode forutsetninger for drivstofforbruket. Derfor har også IQ lave forbruks- og utslippstall jevnt over. Men vi hadde forventet noe lavere tall fra dieselmodellen. CO2-utslippet ligger på 104 gram, med et forbruk på 0,40 liter per mil.

Høy utveksling

Ute på landeveien får du igjen det lille du taper i kjørbarhet i byen med denne motoren. Her er det rett og slett krefter i massevis, og utvekslingen i den lettsjaltede og svært presise sekstrinnskassen er overraskende høy. Nesten litt for høy, for sjettegiret er forbeholdt motorveien, dersom du holder deg sånn noenlunde innen UP-vennlige hastigheter. I 100 kilometer i timen har du bare drøyt 1.500 omdreininger og lenger ned enn det bør du ikke gå dersom du vil unngå vibrasjoner, med mindre belastningen er svært lav.

God komfort

Femtegiret er altså best egnet for landeveien og da går IQ imponerende bra også på lengre turer. Fjæringskomforten er langt bedre enn hva man skulle tro ut i fra bilens størrelse, og totalt sett er komfortnivået klart høyere enn i andre minibiler, inkludert storebror Aygo. Her er det ikke noe problem å dra på langtur.



Mye kjøreglede

Styringen er presis, kjapp og følsom. Balansen i bilen er nøytral slik at hekken styrer med pent rundt svingen, med mindre du presser veldig hardt, da understyrer IQ stort sett. Ved regelrette provokasjoner kan du også oppleve at hekken kommer, men det henter ESP-systemet kjapt inn. Like ryddig, forutsigbart og konsekvent som større biler opptrer IQ riktignok ikke, noe som ikke er så rart tanke på den korte lengden og det forholdsvis høye tyngdepunktet. Derfor er det bra at ESP er standard.

Sikkerhetsnivået er forøvrig imponerende med tanke på bilstørrelsen. IQ har fått fem stjerner av Euro Ncap og byr på hele ni kollisjonsputer.

Ikke helt hjemme på motorvei

Det er på lange motorveietapper at IQ trives dårligst. Det skyldes først og fremst ganske dårlig retningsstabilitet. Av og til kan man oppleve å bruke litt større deler av kjørefeltet sitt enn man hadde beregnet. IQ er også litt følsom for skiftende vindforhold, noe man kan forstå når man ser den flate fronten. I tillegg til dette kommer et støynivå som tross alt begynner å gjøre seg gjeldende i hastigheter over 100 kilometer i timen, først og fremst fra fartsvinden. For deg som er vant til biler noe særlig under fire meter, vil dette imidlertid ikke være særlig påfallende.

Innvendig plass

Sittekomforten er god for de to foran, man takhøyden er ikke all verdens slik at de over middels storvokste begrenses litt. Veldig mange justeringsmuligheter for sitteposisjonen finner du heller ikke. Spesielt lengdejustering av rattet kunne vært greit å ha.



Det mest imponerende er kanskje at en tredjemann sitter ganske greit bak på høyre side, dersom han ikke er for høy. Da går hodet i taket. Grensen for hvem som kan sitte noenlunde komfortabelt går på om lag 175 centimeter. Bak føreren er det ikke mye plass, men to personer med nevnte lengde går inn bak hverandre også på venstre side.

Fire i bilen

I testperioden opplevde vi å kjøre fire stykker i bilen og da var den korteste om lag 175 centimeter. Dette understreker at også det siste setet er verdt litt i hverdagen, selv om det ikke brukes på langtur.

Bagasjeplass

Bagasjerom er det dessuten dårlig med så det er greit å bruke baksetene til å ha ting i. Dersom du legger ned seteryggene, får du et trivelig lite lasterom der bak.

Toyota IQ 1.4 D-4D
  
Pris (eks. frakt og levering)183.000 kroner
Pris innstegsmodell (1.0 bensin)155.000 kroner
Lengde2.985. mm
Bredde1.680 mm
Høyde1.500 mm
Slagvolum1.364 ccm
Effekt90 hk/3.400 o/min
Dreiemoment190 Nm/1.800-3.200 o/min
Girkasse/trinnMan/6
Aks 0-100 km/t10,7 sek
Forbruk (blandet)0,40 l/mil
CO2-utslipp (blandet)104 g/km
PartikkelfilterJa
Antiskrens (ESP)Ja
Kollisjonsputer9
Klima/Elektr./ SonerJa/Nei/1
Nybilgaranti3 år



Godt kvalitetsinntrykk

For øvrig imponerer interiøret med kvalitetsfølelse og et preg av eksklusivitet. Vårt testeksemplar var topputstyrt med både navigasjon og delskinn. Betjeningen er også forholdsvis enkel og grei, bortsett fra at man må vende seg til å betjene radioen kun fra rattet.

Et minus er imidlertid den lille turtelleren som er unøyaktig og har dårlig lesbarhet.

Dyr

Alt i alt er det ingen tvil om at IQ er en svært morsom bil med mange særegenheter. Den har mange sterke sider, men også noen svake, naturlig nok med tanke på den beskjedne størrelsen. Men også prisen taler i mot IQ. Grunnversjonen med dieselmotor koster 183.000. Det er eksempelvis like mye som en langt større og mer anvendelig Skoda Fabia Greenline, med en sammenlignbar dieselmotor.

Prismessig ligger IQ faretruende tett på nivået til småbilklassen. Det betyr at den ikke er valget for deg som skal ha mest mulig bil for pengene. Samtidig er den morsom, smart og meget god som bybil. Dessuten er den neppe særlig vanskelig å bli kvitt når du skal bytte bil igjen.

Dieselmotor drar opp prisen

Dieselmotoren koster nesten 30.000 ekstra i forhold til bensinmotoren. Det gjør den langt bedre på langkjøring, men dersom du kjører mest i byen, er det ikke noe stort poeng å bruke de pengene. En kraftigere bensinmotor på 1,33 liter kommer også om ikke lenge, med start-stopp-teknologi, noe som burde vært på plass i dieselmodellen også.

Ingen direkte konkurrenter

Det er litt vanskelig å finne direkte konkurrenter til IQ, men Smart Fortwo er nok den som ligger nærmest i utgangpunktet. Smart har imidlertid ikke noen dieselmodell som er sammenlignbar med dagens testbil. IQ er dessuten er langt bedre bil. Mini Cooper kan også nevnes, men den er en god del dyrere enn IQ.

Konklusjon

Alt i alt er IQ en bil det er lett å like. Den fremstår ikke som noe opplagt valg for de fleste, mest på grunn av den forholdsvis høye prisen, men tilfører likevel noe verdifullt til Toyotas modellutvalg og har nok strenger å spille på til at den kan velges med vettet i behold.