«ROLIG LUKSUS»: Lincoln Continental Concept -  forløperen til neste luksusbil fra Ford-konsernet. Neste Lincoln Continental vil være Mercedes S-klasse-konkurrent, Cadillac-rival og utvilsomt en sterk presidentbil-kandidat. Foto: LINCOLN
«ROLIG LUKSUS»: Lincoln Continental Concept - forløperen til neste luksusbil fra Ford-konsernet. Neste Lincoln Continental vil være Mercedes S-klasse-konkurrent, Cadillac-rival og utvilsomt en sterk presidentbil-kandidat. Foto: LINCOLNVis mer

Lincoln Continental gjenoppstår

Er det troverdig at amerikanske Ford skal konkurrere mot Mercedes i det ypperste luksus-segmentet?

Sannheten er at Ford har et ess i ermet i form av merkevaren Lincoln Continental, selveste presidentbilen med en unektelig status som ikon – særlig siden John F. Kennedy ble myrdet i en SS-100-X-versjon i 1963.

Lincoln (Ford), var lenge en rival av Cadillac (General Motors), i det amerikanske luksusbil-markedet - og de to kjempet om presidentenes gunst som førstevalg for administrasjonens representasjonsbehov.

En annen måte å vinne presidentvalget på, kan man kanskje si...

En slik status ønsker naturlig nok Ford at Lincoln skal oppnå igjen og her er bilen de satser på for å få det til. Og, hvem vet, kanskje bli presidentens valg igjen?

Eksteriørbilder:

ELEGANT: Sett fra denne vinkelen er det lite kontroversielt over linjeføringen på Lincoln Continental Concept. Foto: LINCOLN
RENE LINJER: Hekken har sin egen, diskrete personlighet preget av nedtonet luksus. Foto: LINCOLN
MERCEDES S I SIKTET: Continental-designen anno 2015 uttrykker på en elegant måte et høyt ambisjonsnivå. Foto: LINCOLN
NEI, VERKEN JAGUAR ELLER BENTLEY: At Ford og Lincoln har hentet inspirasjon fra det gamle kontinent, eller snarere øyriket, er vanskelig å underslå. Foto: LINCOLN
«ROLIG LUKSUS»: Lincoln Continental Concept - forløperen til neste luksusbil fra Ford-konsernet. Neste Lincoln Continental vil være Mercedes S-klasse-konkurrent, Cadillac-rival og utvilsomt en sterk presidentbil-kandidat. Foto: LINCOLN


Ny presidentkandidat

Lincoln Continental vises nå på bilmessen i New York i form av en såkalt konseptbil som ikke lurer noen: Denne er, tross spektakulære felger og konsept-aktige frontlykter, ikke langt fra produksjon.

Linjene har elementer som minner oss om den spektakulære Ford Interceptor fra 2007.

Årsaken til at de ikke viser produksjonsbilen direkte er åpenbart at man ikke ønsker å ta noen sjanser: Det skal tas hensyn til publikums reaksjoner, og særlig til reaksjonene fra opinionslederne blant potensielle kunder, før den endelige designen spikres.

Når det er sagt fremstår bilen som et solid stykke håndverk rent designmessig, med temmelig ukontroversiell linjeføring - stilfull, elegant og kledelig konservativ helt ned til den metalliserte «Rhapsody Blue»-blåfargen, signaturfargen til Lincoln.

EKSKLUSIVT: Emblemet som pryder Lincolns nyeste lover en førsteklasses kundeopplevelse. Foto: LINCOLN Vis mer


Rolig luksus

- Noen bilmerker snakker om maskinen, sier Kumar Galhotra, president av Lincoln, i pressemeldingen som ledsager presentasjonen av den nye luksusbilen.

- Lincoln er annerledes. For oss handler det om mer enn maskinen. Det har å gjøre med hva våre kjøretøyer gjør for kundene våre, avslutter han.

Og Mark Fields, som er toppsjef i Ford-konsernet forklarer filosofien bak bilen:

- Luksus er på sitt beste når den forenkler og på en rolig måte overgår forventningen man har, snarere enn ved å fremstå som det som uttrykkes mest høylydt på veien.

I tråd med dette lover Fields at Continental Concept, med sitt løfte om «rolig luksus», gir en sterk indikasjon på hvordan produksjonsbilen, som kommer til neste år, vil se ut.

Video:


6, ikke 8

Teknisk forteller konseptet noe, men ikke så mye om den endelige produksjonsbilen. I tråd med tidsånden er motoriseringen relativt moderat, i det minste på papiret: Ingen buldrende V8-motor her, men en sannsynligvis raffinert og relativt økonomisk 3-liters V6 EcoBoost-motor fra Fords nyeste kolleksjon.

Den ferskeste erfaringen vi har med en slik motor - riktignok en størrelsesklasse under - er fra en ganske annerledes bil: Nye Ford Mustang.

Utstyrsmessig må selvsagt en slik bil matche det ypperste på markedet i dag, og da snakker vi fra Mercedes-Benz S-klasse til Mercedes-Maybach S-klasse.

Interiøret:

NÆR PRODUKSJONSKLAR: Det skinner gjennom at det er Ford som står bak og det er ingenting utpreget konsept-aktig ved dette interiøret. Foto: LINCOLN
BEHAGELIG SALONG: Setene tilpasser seg automatisk størrelse og fasong. Foto: LINCOLN
VENETIANSK: Ekklusive reisevesker på baksiden av forsetene. Foto: LINCOLN


Laser til fjernlysene

Det vi får vite er at bilen har LED-matrix hovedlys med laser-assisterte fjernlys, at den har 360-graders rundsyn-assistent, all tilgjengelig kollisjonsbeskyttelse, fotgjengerbeskyttelse, selvparkering og så videre.

Les her om vår erfaring med BMWs laserlys!

Luksus er en must og setene skal være av en helt ny type som automatisk, via et utall reguleringsmekanismer, tilpasser seg fører og passasjer uansett størrelse og fasong. Rosetreverk, edelt skinn og venetiansk reisetilbehør følger med.

Mer får vi vite med tid og stunder, som nevnt loves en helt ny Continental i løpet av 2016.

Enn så lenge kan altså denne før-premièren beskues i New York fra 1. april 2015.