Den gamle 30-pins kabelen til venstre, og den nye Lightning-kabelen til høyre. Foto: Øyvind p
Den gamle 30-pins kabelen til venstre, og den nye Lightning-kabelen til høyre. Foto: Øyvind pVis mer

Lightning til 30-pin adapter

Overgangskabelen som fortsatt gir deg lyd og full styring av iPhone, iPod og iPad, uansett om du er i bilen eller stua.

Både iPhone 5, de nye iPodene og ikke minste neste generasjons iPader vil alle bruke den nye Lightning-kabelen - som altså er langt mindre enn den gamle kabelen.

Det betyr ganske enkelt trøbbel for alle de millioner av iPhone-brukere som har brukt penger på et musikkanlegg med den gamle 30-pins-tilkoblingen.

I utgangspunktet skulle ikke det vært noen krise, for alt man skulle trenge var jo å kjøpe en overgangsplugg eller kabel.

Problemet var imidlertid at mange mente at disse overgangskablene ikke ville fungere, siden Apple opprinnelig skrev at adapterne ikke ville støtte "iPod ut". Det gjorde også at diskusjonen gikk heftig i vår sak om kabelmas med nye iPhone-5.

Etter å ha prøvd overgangskabelen kan vi imidlertid berolige dere alle.

Joda: Overgangskabelen gir deg både musikk og styring

Apple selger altså to overganger; en ren adapter og en adapter med 20 cm ledning, som var den vi kjøpte.

Vår gamle iPhone med 30-pins-tilkobling, blir snart pensjonert. Foto: Øyvind P
Den vanlige biltilkoplingen er en y-kabel; 30-pinsen settes i den gamle iPhonen, og så splittes kabelen i en USB og minijack-plugg som settes i bilen. Foto: Øyvind P
Den hvite adapteren settes på plass Foto: Øyvind P
Adapter-kabelen sitter forøvrig meget godt fast, i praksis må du trykke på klemmene på siden av Y-kabelen for å åpne den. Foto: Øyvind P
Har du vært redd for å miste lyd og styring via rattet i bilen? Da kan du puste lettet ut nå. Foto: Øyvind P
Akkurat som før altså. Foto: Øyvind P
Akkurat som før altså. Foto: Øyvind P
Og volum og sporvalg skjer som vanlig via rattbetjeningen. Foto: Øyvind P

Vi prøvde først i bilen: I vår Ford Kuga bruker vi en såkalt Y-kabel, og etter å ha plugget Ligtning-overgangen på plass, begynte iPhonen automatisk lade. Det er jo et godt tegn. Rattbetjeningen fungerte også akkurat som før, i tillegg til at vi fikk opp låtvalg og lignende informasjon på bilens display.


I praksis syns vi ganske også at det fungerte raskere enn før. Det skyldes nok neppe kabelen, men at iPhone 5 er såpass mye kraftigere enn vår gamle iPhone 4.

30-pins adapteren ble prøvd på iPhone 5, samt siste generasjons iPod Touch og iPod Nano. Foto: Øyvind P
Overgangskabelen til venstre, bak er Pioneers Y-kabel som følger med på deres receivere. Foto: Øyvind P
Etter å ha koblet til, fungerer alt som vanlig: Inkludert Artist/låtvalg i displayet, styring via fjernkontroll osv. Foto: Øyvind P
Og ja; Også skjermvisning på TV-en fungerer som før. Foto: Øyvind P

Så på stereo-anlegget. Det samme gjentok seg på vår hjemmekinoreceiver med iPod-inngang: Alt fungerte akkurat like fint som før.

Konklusjon


Overgangskabelen fungerer bra både med tanke på lyd og funksjoner for alle som tidligere brukte en såkalt y-kabel. Har du behovet er det altså bare å slå til.

Det eneste som irriterer oss er prisen.

Selv betalte vi 349 kroner for overgangskabelen på Eplehuset, det er - for å si det mildt - en ganske stiv pris. Vi tipper likevel at det vil komme rimeligere alternativer innen kort tid.