Vis mer

Lexusknuserne

Lexus LS 600h var et teknisk lynnedslag da vi kjørte den for tre år siden. Nå er forspranget blitt et etterslep.

Når Lexus LS600h kom på markedet for tre år siden var dette en unik bil uten konkurranse fra andre produsenter. Kombinasjonen denne bilen leverte av luksus, fart, firehjulsdrift og forbruk var helt unikt. Vi skrøt den opp i skyene, kalte den verdens mest avanserte bil og var rett og slett imponert over hva japanerne hadde klart å få til. Lexus LS600h har en 5-liters V8-motor med 394 hestekrefter, som sammen med en 224-hesters elektrisk motor har mer enn nok krefter til fremdrift. Komfort og støynivå er også i toppklasse.

Takket være drahjelp fra den elektriske motoren har denne store vogna et CO2 utslipp på kun 219 gram. Vi kaller denne bilen for en fullhybrid. Lexus RX450h og GS450h, Toyota Prius og BMW X6 Activehybrid er eksempler på andre fullhybrider.

Harde konkurrenter

Nå ser det mer svart ut for LS600h. Grunnen til det er nye Audi A8. Den leveres blant annet med en 4,2-liters V8 motor med direkte innsprøytning og 372 hestekrefter. Denne motoren er oppgradert ved overgang til ny A8, og har blant annet på grunn av ny 8-trinns automatkasse også kjempet seg 40 gram ned fra dagens A8. Utslippet er også kun 219 gram CO2 per kilometer. Ja, du kjenner igjen tallet?

I tillegg er bilen nyere, større innvendig, går fortere og har enormt med valgmuligheter i forbindelse med utstyr. A8 har også firehjulsdrift. Litt avhengig av utstyr, kan det til og med hende den vil koste mindre.

Audi klarer med andre ord det samme utslippet med en vanlig V8-bil, som det Lexus oppnår med en fullhybrid med drahjelp fra en forholdsvis sterk elektrisk motor.

Hvorfor skal man velge Lexus da?

BMW

BMW jukser litt, men de har en såkalt mild hybrid som kommer nå. Med mild hybrid mener vi en hybridbil som har en mye mindre elektrisk enhet enn fullhybridene. BMW Activehybrid 7 er basert på 7-serie og i motsetning til Lexus som har stor elektrisk motor, har BMW plassert en liten "symaskinmotor" sammen med turboladet V8 bensinmotor. V8 motoren yter 449 hestekrefter og elmotoren yter stakkarslige 20 hestekrefter. Bilen har et lite litium ion-batteri, og BMW slipper dermed å bruke bagasjerommet til store batteripakker.

BMW har ikke firehjulsdrift på denne bilen, men ytelsene på Activehybrid 7 er trivelige med 0 til 100 på 4,9 sekunder. Utslippet av CO2 er det samme her - 219 gram.

Diesel?

Nå har vi vært greie mot Lexus så langt, og ikke nevnt dieselbiler. De slipper som kjent ut litt annet grums (NOx og partikler) i tillegg til CO2, men siden det er CO2 som er valgt som største utfordring, kan vi gjerne nevne A8 4.2 TDI. Denne har V8-motor, firehjulsdrift og ytelser man nesten bare kan drømme om sett i sammenheng med CO2-utslippet på 199 gram per kilometer.

Konklusjon

Lexus poeng med LS600h var å kombinere bensinmotorens fordeler med tanke på NOx og partikler med dieselmotorens lave CO2-utslipp. Vi skjønner det, og tanken var god. Problemet hos Lexus er bare at utviklingen i Tyskland har gått så fort at den gode gamle selvpustende V8-eren, i Audi sitt tilfelle, har innhentet ultraavansert japansk høyteknologi.

Nå må Lexus ta inn LS600h til grundig gjennomgang, og vi er spente på hva de vil finne på for å møte angrepet fra tyskerne.