Lexus varsler ny Land Cruiser

De ordentlig store Lexusene kommer ikke til Norge, de er forbeholdt det amerikanske markedet. Noen dukker imidlertid opp i Norge som Toyotaer.

Og det er den største Toyotaen, Land Cruiser 100 til over en million kroner med dieselmotor, som er i ferd med å få en etterfølger. Den vokser ikke spesielt mye, kun noen få centimeter, men motoriseringen for Lexus-varianten blir ganske voldsom.

En 5,7-liters V8-bensinmotor leverer 381 hestekrefter og nesten 550 Newtonmeter. Denne motoren gjør bilen relativt uaktuell i Norge, og sannsynligvis vil det kun bli bensinmotorer tilgjengelig for Lexusen.

En interessant nyhet er imidlertid den nye seksstrinns automatgirkassen som nok også vil finne vei over i den dieselutgaven av Land Cruiser som Toyota forbereder for Europa.

Stor

Til tross for godt under 20 centimeter i lengdeforskjell er det stor forskjell på vanlig Land Cruiser og dagens Land Cruiser 100. Vektforskjellen er over et halvt tonn, og Land Cruiser 100 gir definitivt inntrykk av å være en klasse opp.

Vis mer

Lexus varsler ny Land Cruiser

  1. Store bilder!
Vis mer


For Europa er Toyota avhengig av å finne en ny stor dieselmotor til Land Cruiser 200, og det blir spennende å se om de satser på en ny V6-diesel som i og for seg begge Land Cruiser modellene kunne ha god nytte av, eller om de velger å konkurrere med de tøffeste i klassen og dermed stille med en stor og ny V8-diesel.

Av andre spennende nyheter vi kan lese ut av materialet som er sluppet om Lexus LX 570 er kanskje overgangen til firehjulsdriftssystem basert på torsen-differensial den viktigste. Vanlig Land Cruiser har dette systemet i dag, og det fungerer godt både for landevei- og for terrengkjøring.

Terrengelektronikk

Det dukker også opp enda noen hjelpemidler for terrengkjøring, noe som kalles Crawl Control skal virke som en konstantfartsholder ved terrengkjøring. Ved å fjerne førerens fot fra gasspedalen kan man sikre lavest mulig hastighet uten at bilen stopper helt opp, og dermed kan føreren konsentrere seg fullt ut om styringen.

Også ABS-bremsene er tilpasset terrengkjøring, og på glatte underlag som gjørme og sand sørger elektronikken for at bremsepulsmønsteret endrer seg for mest mulig effektiv bremsing.

10 kollisjonsputer

Lexus LX 570 er utstyrt med tre seterader, og også passasjerene helt bakerst er begunstiget med kollisjonsgardin. Passasjerene i andre seterad får til og med sidekollisjonsputer, noe som ikke er veldig vanlig, og de i forsetene er begge beskyttet av knekollisjonsputer i tillegg til de vanlige kollisjonsputene.

Tro mot historien

Jeep, Land Rover og Toyota legger vekt på tradisjonene spesielt når det er snakk om terrengbiler. Det er lett å kjenne igjen trekk fra dagens Land Cruiser 100 i den nye bilen, særlig er sidevinduene karakteristisk for Toyotas flaggskip. LX 570 har klare terrengbiltrekk i motsetning til mange av de andre bilene i klassen.

Lexus LX 570 blir satt i produksjon rett over nyttår, mens nye Land Cruiser 200 er meldt mot slutten av året.

  • Store bilder av Lexus LX 570.
  • Blant løver og Land Cruisere i Afrika.
  • Med Land Cruisere over isbreer på Island.