Lexus RC vises med en spesiell rødfarge som spiller på lys og kontraster. Foto: Lexus
Lexus RC vises med en spesiell rødfarge som spiller på lys og kontraster. Foto: LexusVis mer

Lexus svarer BMW

BMW lanserte nylig sin 4-serie. Nå viser Lexus RC - en sporty coupé i samme sjanger.

Her er den, produksjonsversjonen av konseptbilen LF-CC, som ble vist på bilutstillingen i Paris i fjor. Den har fått navnet Lexus RC, og den skal vises for første gang 20. november på bilutstillingen i Tokyo, hvor DinSide vil være til stede.

To RC-versjoner blir vist på utstillingen. RC 350, med V6-motor på 3,5 liter og RC 300h, som vil ha hybriddrivverk med basis i en firesylindret 2,5-liters motor. Denne motoren kommer det snart en test av her på DinSide. Vi har nemlig kjørt den i nye IS 300h.

RC er en todørs kupé som har som ambisjon å appellere til følelsene med det som etter vår mening fremstår som ytterligere en dynamisering av designspråket vi er blitt vant til fra LFA - i sin mest rendyrkede form - og nyeste GS og IS.

Her er Lexus GS med meget hyggelig pris!

BMW 4-serie-konkurrenten fra Lexus heter RC. Foto: Lexus
Lexus RC vises med en spesiell rødfarge som spiller på lys og kontraster. Foto: Lexus
LEXUS RC - INTERIØR: Vi kjenner igjen interiøret fra nye IS - med et utstudert samspill av farger, materialer og belysning. Foto: LEXUS


Den synes!

Eksteriøret er utvilsomt slående, og den såkalte spindelvev-grillen er enda mer oppsiktsvekkende enn på modeller vi har sett så langt. Frontlyktene er en videreutvikling av konseptmodellen LF-LC, med tre LED-lys og et tydelig L-uttrykk som spiller på Lexus-logoen. Merkeidentiteten er nå veldig markant hos Lexus, og de skarpskårne og smale hekklampene følger opp med samme L-motiv.

Vi har kjørt Lexus LFA!

Den spesielle rødfargen vi ser på bildene spiller på lys og kontraster. Den er et resultat av en ny lakkprosess hos Lexus som benytter flere lag klar og farget overflatebehandling. Felgene er nyutviklede for RC og er tilgjengelige i to versjoner. Den ene er en 19-tommer med ti eker som har en utforming med ekstra dybde. Den alternative felgen på 18 tommer med fem eker skal fremstå som mer "muskuløs".

TEST: Lexus GS 450h

Interiøret

LEXUS RC - INTERIØR: Vi kjenner igjen interiøret fra nye IS - med et utstudert samspill av farger, materialer og belysning. Foto: LEXUS Vis mer


I interiøret kjenner vi igjen flere elementer fra nye IS. Ifølge Lexus er den videreutviklet fra tidligere konseptmodeller med visuelle virkemidler som kontrastfarger, spill i materialvalgene og spesiell belysning.

Når det gjelder den innvendige belysningen, har Lexus utformet en lyspakke som projiserer lyset oppover, fremfor den tradisjonelle løsningen hvor lyset kommer ovenfra og ned. Det skal gi en "oppløftende kabin med luftig atmosfære". Treverket er av typen ”Shimamoku", uten at vi kan uttale oss om dets egenskaper på det grunnlaget.

2-soners førermiljø

Førerplassen er delt opp i en ”funksjonssone” og en ”displaysone”. Sistnevnte troner øverst med instrumentpanelet og en sjutommers skjerm for navigasjon. Nye Lexus Remote Touch Interface er integrert i den spesielt utformede midtkonsollen. Det dynamiske aspektet i RC er fulgt opp med tilpassede seter. En spesiell metode for skumforming – ikke ulikt metoden for racingutstyr – skal gi optimal komfort og sidestøtte.

Neste år

Når får vi så se dette vidunderet på våre veier? Vi har snakket med Lexus-importøren i Norge, Jan Christian Holm, som ikke kan love annet enn at bilen skal på markedet i annen halvdel av 2014.

Vi kan altså ha en viss forhåpning om å få se den her i landet mot slutten av neste år. Om det i så fall blir kun i hybridversjonen eller om også V6-utgaven vil bli tilbudt, er foreløpig usikkert.