Lexus RC-F vises på bilmessen i Detroit nå i januar. Den skal gi hodebry for klassens andre sportslige coupeer.  Foto: Produsenten
Lexus RC-F vises på bilmessen i Detroit nå i januar. Den skal gi hodebry for klassens andre sportslige coupeer. Foto: ProdusentenVis mer

Lexus RC-F vises i Detroit

Den er i samme klasse som M4 og RS4. Det forplikter.

Lexus viste for evigheter siden frem en konseptbil med navnet LF-CC. Allerede da visste vi at bilen skulle bli til noe, for det er veldig lenge siden Lexus sist lagde en konseptbil det ikke var ment å komme noe ut av en dag.

Derfor viste Lexus frem Lexus RC på bilmessen i Tokyo i høst, en bil som har sitt opphav i Lexus IS.

Det stopper likevel ikke der, for Lexus har det med å slenge en «F» på sine heftigste modeller. Dermed er det duket for Lexus RC F, som vises på bilutstillingen i Detroit til uken.

Downsizing?

RC F har den sterkeste V8-eren Lexus noen gang har laget. Det er med andre ord ikke snakk om nedgradering av noe slag, tvertimot så er det en maksimering av nær sagt alle tall. Vel, bortsett fra akselerasjonstiden da.

Med 5-liters slagvolum og 450 hestekrefter til rådighet er det tydelig at Lexus nå sikter seg inn på BMW M3 og M4, samt Audi RS4.

Ettersom bilen stiller i denne klassen har Lexus puttet på med detaljer som skal bedre alt som har med aerodynamikk å gjøre, og den digre grillen sluker store mengder luft for å kjøle ned beistet under panseret. Luften går ut igjen gjennom sluser i panseret og i bakkant av skjermene.

-Detaljenes aggresive uttrykk gir forventninger om en ekstraordinær kjøreopplevelse, sier sjefsdesigneren, Yukihiko Yaguchi.

Ikke sint nok

Lexus RC har i stor grad arvet mange av designelementene til Lexus LF-LC, inkludert den store og bøse grillen, som etter hvert er blitt en signatur for bilmerket.

Den fikk sin form fordi testsjefen i Lexus la merke til at bilene i venstrefila ikke la seg inn da han kom som et skudd bakfra. En sintere front ville løse problemet, mente han.

Se flere bilder av Lexus RC-F:

Lexus RC-F vises på bilmessen i Detroit nå i januar. Den skal gi hodebry for klassens andre sportslige coupeer. Foto: Produsenten
2013.12.10 LPMPD
2013.12.10 LPMPD
2013.12.10 LPMPD
2013.12.10 LPMPD
LEXUS-LUKSUS: Interiøret i RC F er diskret sporty. Vi regner med at det i RC 300h vil bli noe mer nøkternt, men fortsatt høyverdig. Foto: LEXUS


Videre bakover er RC en coupe, også her i likhet med LF-LC, men i en litt mer folkelig og mindre tilspisset drakt. Helt bakerst sitter en hekkspoiler som kommer opp når du passerer 80 kilometer i timen, og går ned igjen når du kryper under 40 kilometer i timen.

En ting kan vi derimot slå fast en gang for alle: Bilen blir garantert sint, men vil fortsatt ha et stykke igjen til den illsinte Lexus LFA som vi tidligere har testkjørt på Nürburgring.

Lexus har konstruert bilen med 19-tommers hjul, og bare det. Dog kan du velge mellom tre forskjellige utgaver innenfor denne størrelsen.

Staselig indre

Innvendig er det nye instrumenter, ratt, seter, og andre detaljer som skiller F-modellen fra de ordinært motoriserte RC-utgavene. Rattet er i tro Lexus-stil både lite og tykt. I tillegg er det elliptisk utformet. Bakenfor sitter girhendlene – klar til bruk.

Setene kan fås i fem alternative skinnkvaliteter, og hodestøttene er preget med F-logoen. Bokstaven «F» er har forøvrig Lexus hentet fra Fuji-banen, som ligger rett under den 3.726 meter høye vulkanen Mt. Fuji.

Som avslutning kan Lexus fortelle at pedalene har fått en spesiell gummiblanding, som griper bedre og passer til sportslig kjøring. Så vet vi det.

Bilen kommer til Norge i siste halvdel av året. Ytterligere spesifikasjoner blir først kjent på bilutstillingen i Detroit.

.