<B>BY-SUV:</B> NX 300h er normalt forhjulsdreven, men sender opptil 50 prosent av tilgjengelig moment til bakhjulene om det trengs. Bakkeklaringen er 18,5 cm. Bilen vi har testet er den amerikanske utgaven med en litt annen front enn den vi får i Europa. Det eneste som skiller er noen små detaljer herl nederst, samt tåkelysene. Foto: Espen Stensrud
BY-SUV: NX 300h er normalt forhjulsdreven, men sender opptil 50 prosent av tilgjengelig moment til bakhjulene om det trengs. Bakkeklaringen er 18,5 cm. Bilen vi har testet er den amerikanske utgaven med en litt annen front enn den vi får i Europa. Det eneste som skiller er noen små detaljer herl nederst, samt tåkelysene. Foto: Espen StensrudVis mer

Lexus NX 300h

Hybriden er ikke bare riktig for oss nordmenn – den er riktig så tøff, også.

(Seattle, USA): I fødebyen til Microsoft, Amazon og Starbucks, står det nå åtte helt nye Lexus NX 300h. Vi er med på en fødsel av en ny bil. I et segment Lexus ikke har vært før.

Ikke har de en stasjonsvogn, og ikke har de hatt noen mellomklasse-SUV. Dermed har Lexus kommet litt i bakevja for å fri til nordmenns ønskebil. Helt til nå. Det er bare å se på fronten på den nye NX 300h, så skjønner man at de vil gape stort.

For NX 300h er en bil som skal konkurrere med Volvo XC60, BMW X3, Range Rover Evoque, Mercedes-Benz GLK og Audi Q5. Endelig en japaner som kan yppe seg mot de store fra vesten blant den stadig voksende mellom-SUV-klassen.

BUET TAK: De norske utgavene får takrails som standard. Men velger du panoramatak, må dette vike. Foto: Espen Stensrud / Autofil Vis mer


Allerede før noen hadde sett mer enn et bilde. var de 170 bilene Norge i utgangspunktet skulle få, borte fra disken. Men nå har importøren fått bekreftet at de kan doble antallet innen året er omme. Det er ingen tvil om at Lexus-kvaliteten er etterspurt.

Og når den treffer såpass innertier som denne, smaker det av sølvskje allerede fra fødselen av.

Frekkere deisgn

Joda, Lexus har hatt storebror RX å by på. Men den koster en million, og kan vel ikke akkurat krones med noen designpris, heller.

Designeren av NX, Nobuyuki Tomatsu, har derimot fått sving på sakene og nærmest klikket i vinkel. For dem er det mange av. Alt fra lys-arrangementet, den enorme spindelformede grillen til den røffe linja fra kanalene og opp til bakhjuene er vinklet i en eller annen form.

Det setter en helt egen karakter på bilene. Og i dette segmentet er det bare Mercedes GLK som har dristet seg til noe tilsvarende.

EN DASH PREMIUM: Interiøret er intuitivt og pent. Den høye midtko nsollen er bevisst kontruert for å gi "SUV-følelse". Foto: Lexus Vis mer


Hybrid-SUV på 0,51 l/mil

I Norge kommer bilen utelukkende til å bli solgt som hybrid. Den har samme drivlinje som IS 300h, men NX får drift på alle fire hjulene. Oppsettet er veldig likt det vi finner i storebror RX, hvor bensinmotoren driver forhjulene, mens en elmotor tar seg av bakhjulene.

Bensinmotoren på 2,5 liter er noe nedtunet i forhold til sedanen IS 300h, og yter her 155 hester. Denne er koblet sammen med to elmotorer: En som yter 143 hester og en på 68 hester, som bare leverer kraft til bakhjulene. Den samlede effekten i NX er 197 hk.

Den trekker 0 til 100 på 9,2 sekunder og topper på 180 km/t. Og når vi snakker om et forbruk så lavt som 0,51 liter på mila og bare 117 gram C02 per kilometer, har NX de beste kortene på hånda for å gi de populære konkurrentene kamp i ringen.

Oppsiktsvekkende stille

Ute på amerikanske veier, som sjelden byr på store utfordringer, tar det nøyaktig ti sekunder før jeg er fortrolig med hele bilen. Det blir som å trykke “play” på kaffemaskinen og så har du en fersk nytelse du kan kose deg med.

STYRINGSHJUL: Bilen kan justeres i forkjellige modus. En NX 300h kan kjøre 3 km på bare strøm. Den sømløse hybridteknologien sørger for automatisk veksling og gir et forbruk på bare 0,51 l(mil og CO2-utslipp på 117 g/km. Foto: Lexus Vis mer


Den går oppsiktsvekkende stille, i hvert fall så lenge asfalten er av den nylagte og relativt svarte typen. Den er behagelig, kompakt og lettkjørt til tusen. Setene gir god støtte, rattjusteringen er god, den høye midtkonsollen er ryddig og selv touchpad-en gir såpass følelse at en småskjelven nybegynner kan finne fram i menyene.

Ved hjelp av et styringshjul i konsollen kan vogna forandre karakteristikk til “Normal”, “Eco”, “Sport” og “Sport+”. De to siste gir litt mer gassrespons og styrefølelse, som forøvrig er lett, men direkte. I "Sport+" får du også stivere demping om bilen er utstyrt med de adaptive demperne som finnes som standard i F Sport-utgaven. De justerer seg i 30 trinn på 20 millisekunder og gir solid veiholdning uansett kjøremønster.

God bakseteplass

Bagasjerommet er oppgitt til 480 liter (NX har reservehjul som standard). Sammen med relativt skrå bakluke, er den ikke veldig koffertromslig.

Men baksetepassasjerene får derimot igjen i rikt monn i forhold til konkurrentene. Her er den klasseledende. Og har du kastet ut folkene baki der, kan du legge ned bakseteryggen som er delt i 60:40 ved hjelp av to knapper ved siden av rattstammen. Det hele er elektrisk styrt på Luxury-utgaven, og gjort på 10 sekunder. Smart!

Hengervekten på hybriden er 1.500 kilo, noe som duger for de fleste.

PAD: Styreplaten fungerer bra. Foto: Lexus Vis mer


Fem versjoner

Lexus NX 300h blir å få i fem forskjellige utstyrsnivåer - Comfort, Business, Executive, Luxury og F Sport, som har et litt røffere design.

Allerede i basisutgaven til 523.500 kroner er det rikelig med utstyr: Automatgir, LED-lys, skinnratt, 17” alufelger, original alarm, DAB+-radio, 8-toms mediaskjerm, Pioneer stereo med 8 høyttalere og Bluetooth for å nevne noe.

Importøren regner med at de har en konkurransefordel med standardutstyr for rundt 65.000 kroner i forhold til konkurrentene.

Trådløs lader

Rykker du opp til Business-utgaven, som koster fra 562.400 kroner, får du 18-toms felger, keyless, elektrisk bakluke, LED tåkelys, parkeringsensorer, skinnsetere og ryggekamera.

Executive til 591 900 kroner gir finere sknn, 8-veis justerbare seter, varme i ratt, tonede ruter og trådløs lader for smarttelefoner, som er det aller, aller siste for oss som liker duppetitter. Denne fungerer som en induksjonslader. Bare legg telefonen din på konsollen, så går du aldri tom. For å bite i det sure Apple, gir importøren med et eget deksel som skal sørge for at også en iPhone kan få strøm herfra.

ROMSLIG BAK: Bakseteplassen skal ifølge Lexus være klasseledende. Foto: Lexus Vis mer


Halvparten av kundene vil velge F-Sport utgaven til 621.900 kroner, som i tillegg til en stylingelementer også byr på et mer sportslig og justerbart understell. For de som ønsker seg alt – blant annet Mark Levinson-anlegg på 850 watt, Bi-LED hovedlys, adaptive cruise control 360 graders kamera og alle mulige sikkerhetssystemer – kan legge 681 900 kroner å bordet for å få Luxury-utgaven.

De første kundene av NX vil få bilene levert i månedsskiftet september/oktober. Og til neste år blir det enda flere: Lexus-sjefen i Norge, Jan Christian Holm, regner med å selge hele 750 NX-biler i 2015. Og vips så skal Lexus doble salget.

Så mye kan en bil utgjøre.

Og i tilfellet NX er den så avgjort utgjort!


Tekniske data - Lexus NX 300h
  
Motor:R4, 16V, hybrid
Slagvolum:2.494 ccm
Effekt:155 hk
Dreiemoment:210 Nm
v. o/min.4.400-4.900
Effekt elmotor (foran):143 hk
Effekt elmotor (bak):68 hk
Samlet effekt-system:197 hk
Hybridbatteri:Ni-Mh, 650 Volt
0-100 km/t:9,2 sek
Toppfart:180 km/t
Forbruk:0,51 l/mil
Oppgitt utslipp:117 g/km
Lengde:463 cm
Bredde:185 cm
Høyde:165 cm
Akselavstand (cm):266 cm
Vekt:Fra 1785 kg
Bagasjeromsvolum:450 liter
Pris fra kr:523.500