Vis mer

Lexus med rimeligere modell

Lexus innfører forhjulsdrift også i Europa. Her er den kompakte hybriden Lexus CT 200h.

Hvorfor bildene her er så dårlige? Jo, det dreier seg om en messebrosjyre som har kommet på avveier, er blitt avfotografert og har havnet på Internett. Slike foreteelser er blitt stadig vanligere de siste årene - det er bare få dager siden det skjedde med Audi RS5-brosjyren.

Hvis noen lesere aner likheter i designspråket mellom de nyeste Mazda-modellene og L-Finesse-designen til Lexus skal de vite at det gjør vi også (Mazda 6/Lexus IS og nå Mazda 3/Lexus CT). Som vi forventet er designen mindre spektakulær enn den var på konseptbilen LF-Ch (som du kan lese om her).

Fullhybrid

Nå betyr ikke CT 200h at bilen er forsynt med en toliters-motor, men at den har ytelser tilsvarende en bil med motor med to liter slagvolum. I virkeligheten består bilens fullhybrid-drivlinje av en 1,8-liters firesylindret VVT-i bensinmotor og i tillegg en elektromotor av magnetsynkron-typen. Energilagring er det nikkel-metallhydridbatterier som sørger for. Drivlinjens ytelser presiseres ikke nærmere i brosjyren, men bilen har fire kjøremodi å velge mellom: EV, for ren elektrisk drift (maks. 45 km/t og to kilometer av gangen), ECO, hvor ytelsene strupes og utvekslinger prioriterer økonomisk kjøring, NORMAL og SPORT - hvor ytelsene favoriseres.

Forhjulsdrift

Det vi derimot får vite er at CT 200h, i motsetning til de andre modellene i Lexus' lineup i Europa, er forhjulsdrevet. Det dreier seg med andre ord ikke om en bil basert på IS-plattformen. Bildene viser for øvrig hvordan den mekaniske konfigurasjonen ser ut.


Kompakt

Det dreier seg om en kompakt kombikupé som, særlig i profil, minner om Mazda 3. Den posisjoneres som premiumbil selvfølgelig (Lexus insisterer på luksuriøst interiør og lavt støy- og vibrasjonsnivå, noe vi er tilbøyelige til å tro dem på med de erfaringene vi har), og det er altså biler som Audi A3 og eventuelt BMW 1-serie som er i "skuddlinjen". Lexus CT 200h er 432 centimeter lang, 176,5 centimeter bred og 143 centimeter høy. Akselavstand: 260 centimeter - to mer enn A3...

Vi lover bedre bilder når vi får tatt dem selv - det skal skje når bilen avdukes på bilmessen i Genève neste uke.

Kilde: WorldCarFans