Foto: Lexus
Foto: LexusVis mer

Lexus med rekordlavt forbruk

Mellom Genève og Paris har CT 200h rukket å gjøre seg helt klar til å sendes ut på markedet.

Denne forhjulsdrevne Lexusen hadde førpremière på Genève-utstillingen. Nå kommer den snart på markedet, og den vil bli lagt merke til.

Nå offisiell

For virkelig å være troverdig som BMW-konkurrent i kompakt-segmentet burde selvsagt CT 200h vært bakhjulsdrevet. Men, men - man tager det man får. Det er gradvis blitt sluppet mer og mer informasjon om denne bilen, som vi publiserte en første sak om i vinter etter at en produktbrosjyre hadde lekket ut på nettet.

0,38 liter bensin

Nå vet vi at den hybride kompakt-Lexusen er utstyrt med en 1,8-liters bensinmotor på 99 hestekrefter og 142 newtonmeter. Denne får drahjelp, særlig da ved lave turtall, av en elmotor som produserer såpass som opptil 82 hestekrefter. Denne bidrar med 207 newtonmeter, og disse er tilgjengelige fra start. Maksimal kombinert effekt er 136 hestekrefter.

Lexus hevder at bilen klarer seg med 0,38 liter per mil og 89 gram CO2 per kilometer. Det er i så fall rekordlavt i segmentet og tilsvarende det Toyota Prius kan skilte med. I og for seg ikke så rart for to biler som deler mye teknologi og er sammenlignbare når det gjelder dimensjoner.

Foto: Lexus
EV, Økonomi eller Normal: Blått. Foto: Lexus
Sport: Rødt. Foto: Lexus
Foto: Lexus
Foto: Lexus
Foto: Lexus
OVEROPTIMISTISK: Ifølge den svært omfattende undersøkelsen til britiske HonestJohn, er Lexus CT 200h langt fra å oppnå så gode forbrukstall i virkeligheten som det de oppgir. Bare Mercedes B-klasse får dårligere resultat. Foto: Lexus
Foto: Lexus
Foto: Lexus
Foto: Lexus
Foto: Lexus
Foto: Lexus
Foto: Lexus


Størrelsen er litt i overkant av BMW 1-serie med 432 centimeter i lengden, 177 centimeter i bredden og en høyde på 143 centimeter. Bilens tjenestevekt er 1.370 kilo.

Når det gjelder ytelser plasserer denne Lexusen seg i en grei "midt-på-treet"-posisjon med en toppfart på 180 km/t og 0-100 km/t på 10,3 sekunder. Forholdet ytelser/driftsøkonomi ser derfor svært bra ut, i hvert fall på papiret.

Fra sport til økonomi

Det er mulig å velge mellom fire forskjellige kjøremodi. Litt spesielt på en bil med en utpreget miljøprofil er "Sport"-valget, som for øvrig gjør at instrumentpanelets belysning skifter til rødt. I de tre andre modi er fargen blå. De tre er "EV" - for kjøring kun på strøm, noe som er mulig i under 45 km/t i opptil to kilometer, "Normal" og "Eco". Sistnevnte begrenser tilgangen til krefter fra forbrenningsmotoren.

Nye Lexus CT 200h vil kunne bestilles her i landet fra oktober og kommer for alvor i salg i mars neste år.

Les også: Lexus fornyer sin "BMW-killer".