Foto: Knut Moberg
Foto: Knut MobergVis mer

Lexus LFA: En helt unik bil

STORO, Oslo (DinSide Motor): Og nå er den i Norge - direkte fra Brussel. Men den blir ikke lenge.

Vi ble tipset om at den sto hos Lexus-forhandleren på Storo, trev fotoapparatet og la i vei. Dette måtte ses!

Vi skrev om bilen for over fem år siden, da som en spennende konseptbil. Da hadde utviklingen av bilen allerede pågått siden år 2000! Den har siden dukket opp med mer eller mindre jevne mellomrom, både i kupéversjon og som roadster, i spionfotografenes kameralinser og på bilutstillinger - men alltid som konsept eller prototype.

4,6 mill

I Genève, på bilutstillingen i mars, kunne vi beskue den ferdige supersportsbilen i all sin prakt, og nå er den altså her i landet, hvor Lexus-importøren har funnet to kunder allerede. Det til tross for at prislappen er ganske sjokkerende lesning: 4,6 millioner kroner koster herligheten, og enda tjener visstnok ikke Lexus penger på dette. Det skal sies at dette i høy grad er eksklusivt; kun 500 eksemplarer skal selges worldwide.

Turtall og krefter

Bilen er en ren toseter med motoren plassert på nivå med forakselen. Dette er en V10-maskin på 4,8 liter, egenutviklet og bestående av lettmetaller som aluminium, magnesium og titan. Den yter 560 hestekrefter ved 8.700 omdreininger i minuttet. Dreiemomentet er 480 newtonmeter ved 6.800 omdreininger. Motoren kan presses til 9.000 omdreininger og 90 prosent av dreiemomentet er tilgjengelig mellom 3.700 og 9.000 omdreininger. Girkassen er en sekstrinns sekvensiell sportsautomat. Den er montert i transakselkonfigurasjon foran bakdifferensialen og bidrar til at Lexus LFA får en nær perfekt vektfordeling - 48% foran og 52% bak. (Eksempelvis Mercedes SLS AMG har 47% foran og 53% bak).

Det går fort i LFA. 0 til 100 går unna på 3,7 sekunder og toppfarten er 325 kilometer i timen. Vi gleder oss til bilen skal til pers på Nürburgrings nordsløyfe. Vi tror det kan komme heftige rundetider ut av det.

Vræler

Vi fikk høre motoren utfolde seg inne i Lexus' salgslokalet, og den først putrende, så knurrende, så brølende og tilslutt hylende V10-motoren får det til å gå kaldt nedover ryggen. Dette er ikke muskelbil-låt men racing-musikk; formel-1 lyd. Det nærmeste vi kommer i vårt mentale sportsbil-lydarkiv er Porsche Carrera GT.

Sjekk lyden selv i denne snutten:


Karbonlett

Lexus har utviklet sin egen måte å bygge i karbonfiber. De stoler tydeligvis ikke på noen andre og sier de gjør dette for å ha full kontroll med kvaliteten. Store deler av denne bilen er laget av karbon, og vekten er redusert med 100 kilo på grunn av dette sammenlignet med om den skulle vært laget i aluminium. Den veier 1.480 kilo, og hvis vi sammenligner med Mercedes SLS AMG, som vi prøvekjørte nylig, er Lexusen 140 kilo lettere. Så er den da også hakket raskere.

For øvrig er supersportsbilen relativt kompakt med 450 centimeter i lengden, 190 cm i bredden og kun 122 cm i høyden.

Se, der inne står den på lur - Lexus LFA, en supersportsbil til 4,6 millioner, ett av fire eksisterende eksemplarer og det eneste i Europa! Foto: Knut Moberg
Den gjør mye av seg i salgslokalet på Storo... Foto: Knut Moberg
Ergonomi à la Lexus Foto: Knut Moberg
Seter laget for supersport Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg


God kjørestilling

Ergonomi à la Lexus Foto: Knut Moberg Vis mer


Vi prøvesatt bilen og fant oss godt til rette i de skålformede setene i karbon kledd i rødt skinn. Interiøret oser sportslighet og alu-pedalene av racing-typen. Ergonomien forekom oss eksemplarisk med et artig dreiehjul til høyre for rattet for å velge oppsett, fra supersport til forsiktigere fremdrift på vått føre. Av mer verdslige elementer bet vi oss merke i navigasjonsskjermen, som kunne sittet i en Toyota Prius og for øvrig noe betjening som også finnes i Lexus RX 450 - en ganske annen bilgenre.