LEXUS LF-NX: Foreløpig bare en konseptbil, men den er ikke laget for moro skyld. Stikkord: 2014 Foto: Fred Magne Skillebæk
LEXUS LF-NX: Foreløpig bare en konseptbil, men den er ikke laget for moro skyld. Stikkord: 2014 Foto: Fred Magne SkillebækVis mer

Lexus LF-NX er ikke bare et konsept

Fremtiden er ikke så langt unna som du tror.

Vi har sett bilen som kan stjele store andeler i SUV-markedet. Neste år ruller den ut på norske veier, og i dag offentliggjør Lexus noen teaserbilder av deres nye crossover - Lexus LF-NX.

Vi har allerede sett bilen, og snakket med mannen bak designet. NX fremstår foreløpig som en konseptbil, men designer Nobuyuki Tomatsu forteller at mye av designen allerede er satt, og at den i grove trekk blir som konseptet.

Lexus LF-NX blir altså en kompakt SUV, og skal ut i krigen mot Audi Q5 og BMW X3. Begge disse er å anse som såkalte premiumbiler, akkurat som Lexus. Designen i nye LF-NX er en videreføring av det vi har sett på særlig Lexus GS 450h, og ikke minst den nye IS 300h. Når SUV-en kommer på markedet er det spesielt IS 300h den vil ha mye til felles med.

Test: Vi har kjørt Lexus IS 300h

LEXUS LF-NX: Foreløpig bare en konseptbil, men den er ikke laget for moro skyld. Stikkord: 2014 Foto: Fred Magne Skillebæk
Foto: Fred Magne Skillebæk
Foto: Fred Magne Skillebæk
Foto: Fred Magne Skillebæk
Foto: Fred Magne Skillebæk
Foto: Fred Magne Skillebæk
Foto: Fred Magne Skillebæk
Foto: Fred Magne Skillebæk
Foto: Fred Magne Skillebæk
Foto: Fred Magne Skillebæk
Foto: Fred Magne Skillebæk


I dag har Lexus kun RX 450h i SUV-segmentet, en bil som nylig ble oppgradert. LF-NX er en anelse mindre enn 450h, med en lengde på 4,64 meter og en akselavstand på 2,7 meter.

Aldri mer diesel

Når LF-NX kommer på markedet vil den ha samme drivlinje som IS 300h, noe som betyr en firesylindret 2,5-liters bensinmotor, i kombinasjon med en elektromotor og batteripakke. Med andre ord, i tro Lexus-ånd er bilen en hybrid.

Storebror GS 450h er slettes ingen skam

Ungdommelig og kraftfull

Designer Nobuyuki Tomatsu forteller at det var viktig å gi bilen et kraftig utseende. Den skulle utstråle spenstighet, og den skulle også videreføre den sinte fronten som første gang kom på GS, deretter IS. Også videre bakover er det nå blitt kanter og klare skiller. Spesielt fornøyd er han med en forhøyet bue som skiller seg ut i fordørene. Disse er i motsetning til resten av bilen veldig runde og udefinerbare.

Foto: Fred Magne Skillebæk
Foto: Fred Magne Skillebæk
Foto: Fred Magne Skillebæk
Foto: Fred Magne Skillebæk
Foto: Fred Magne Skillebæk
Foto: Fred Magne Skillebæk
Foto: Fred Magne Skillebæk
Foto: Fred Magne Skillebæk
Foto: Fred Magne Skillebæk
Foto: Fred Magne Skillebæk
Foto: Fred Magne Skillebæk
Foto: Fred Magne Skillebæk
Foto: Fred Magne Skillebæk
Foto: Fred Magne Skillebæk


Bak har bilen fått den samme formgivningen som grillen. Diamanten er kopiert over, men utførelsen ligger i bakluken. Selv om baklysene på konseptbilen har løpende bølgelys, så må vi nok tro mer på standard LED-lys på en kommende produksjonsmodell. Lampene er forøvrig også formet som en trekant for å kunne videreføre bruken av skarpe kanter.

Kommer: Lexus LF-CC, en coupé-utgave av IS

Futuristisk

Innvendig er det litt mer sci-fi, likevel trekker Tomatsu frem elementer som han åpenbart ønsker vi skal se litt mer på. Det inkluderer det nye berøringspanelet bak girspaken i midtkonsollen. Panelet er ergonomisk plassert, og gir deg blant annet muligheten til å navigere informasjonssystemene som om du satt med en datamus. I tillegg kan du skrive med fingeren når du skal ringe. Belysning og annet er antagelig litt overdrevet i denne showbilen, så vi kan nok forvente et mer nedtonet interiør, når en produksjonsmodell dukker opp neste år.

For fem, ikke fire eller syv

Denne konseptbilen er laget med en kraftig gjennomgående tunnel innvendig. Det gjør at den kun huser fire sportstoler, men i en produksjonsmodell vil det være plass til fem, forteller Tomatsu. Bilen er derimot ikke tenkt som en syvseter, så noen ekstra bakseter er det ikke mulig å få plass til. Dette har antagelig også en del med plasseringen av batterier å gjøre. Tomatsu innrømmer at nettopp batteriene gir litt ekstra hodebry når en bil skal designes, for det stjeler unektelig plass.

Vi har grisekjørt Lexus LFA på bane

Få føringer

Likevel forteller Tomatsu at han med LF-NX kunne starte med helt blanke ark. Det var kun type bil, og klassen den skulle inn i, som var bestemt på forhånd. Tomatsu har tidligere jobbet med Toyota, og har blant annet storselgere som Corolla og Hiace på samvittigheten. Nå har han tatt steget opp i premiumsegmentet, og vi må innrømme at LF-NX er noe nytt og spennende. Den er ikke bare nok et såpestykke, og takk for det.

Foreløpig er det altfor tidlig å si noe om priser og den slags, men alle de andre modellene fra Lexus er blitt gunstige, takket være hybridløsningen. Det er lite som tyder på noe annet med LF-NX, et navn som naturligvis blir endret til noe mer levelig når bilen kommer i produksjon.