SPENSTIG PROFIL: Det er sannsynlig at mange vil vurdere Lexus LF-LC i konkurranse med Mercedes SL ut fra design. Hva som driver bilen vet vi imidlertid nesten ingenting om. Foto: Lexus
SPENSTIG PROFIL: Det er sannsynlig at mange vil vurdere Lexus LF-LC i konkurranse med Mercedes SL ut fra design. Hva som driver bilen vet vi imidlertid nesten ingenting om. Foto: LexusVis mer

Lexus LF-LC offisiell

Nå avslører Lexus mer av sin kommende sportshybrid.

NB: Denne saken er oppdatert og har fått nye bilder i januar 2012.

Dette er den kommende konseptbilen LF-LC 2+2 sport coupe og omsider får vi se hvordan den skal se ut. Det er interessant nok i seg selv. Bilen vil åpenbart gå inn i luksus-sportsbilsegmentet der den vil utfordre en aktør som Mercedes og deres SL-modell.

Ny designretning

Utover det vi har fått vite, skal Lexus LF-LC avdukes for publikum på bilutstillingen i Detroit 9. januar. I hovedsak vil den ha som oppgave å vise det som vil være Lexus' designretning fremover. Det går dessuten tydelig frem av bildet at det dreier seg om en hybrid, noe som er naturlig for den japanske luksusprodusentens møysommelig opparbeidede miljøprofil.

Se bildene:

Foto: Lexus
Foto: Lexus
Lexus skal, med konseptbilen LF-LC, lansere sin nye designretning. Den skal avdukes i Detroit 9. januar. Foto: Lexus


Vi bet ikke på agnet første gang. Men nå viser de hele bilen - så her er den.

Agnet? Jo, såkalte "teaser"-bilder av den kommende bilen som skal vises på bilutstillingen i Detroit i januar. Disse kommer dryppvis inn til redaksjonene og har som hensikt å få mye omtale i media slik at interessen for merket holdes oppe.

Vi venter heller litt

Ettersom vi ikke ønsker å teppebombe publikum med relativt uinteressant informasjon om et kommende produkt eller konsept, venter vil heller til vi har noe mer håndfast å forholde oss til.

Les også: Fra skisse til alvor.

Annerledes

Lexus er her i Europa en outsider i luksusbilmarkedet. Men merket blir sakte, men sikkert stadig mer etablert i premium-markedet og et nærliggende valg for de (fortsatt relativt få) som våger å velge annerledes i dette segmentet (les: Noe annet enn BMW, Mercedes og eventuelt Audi). Og der konservative annerledestenkende inntil nylig ville velge Jaguar, velger de mer progressive Lexus. Tror vi.

Les her vår test av det som var verdens mest avanserte bil da den ble lansert: LS 600hL.

Nylig testet

Det foreløpig mest fullendte produktet midt i premium-smørøyet illustrerer denne tankegangen; det dreier seg om nye Lexus GS 450h, som vi nettopp har testkjørt. Den er et relativt rimelig alternativ til tilsvarende BMW 5-serie og Mercedes E-klasse.

Norges-suksess

I Norge har Lexus-salget tatt seg kraftig opp i år, til tross for en fraværende GS av forrige generasjon og nedgang i salget av hybrid-SUV-en RX 450h. Ved utgangen av november hadde nemlig 461 nye biler av merket Lexus funnet eier her til lands - opp fra 172 året før. Det er selvfølgelig kompaktbilen CT 200h som står for økningen, men det gjør jo at Lexus blir et mer utbredt merke som fler kan forholde seg til.

Her kan du for øvrig lese vår test av Lexus CT 200h.

Vi har kjørt superbilen

Samtidig dyrker også Lexus en stadig mer sportslig profil; etter den heftige BMW M3-konkurrenten IS F i 2008 (les vår banetest her!), ble den mektige supersportsbilen LFA lansert. Den har fått fantastiske rundetider på Nürburgrings nordsløyfe og gjort mye for merkeverdien.

Vi var der da rekordrunden ble kjørt, og vi fikk kjørt noen heftige runder selv også. Les her om vår kjøring av Lexus LFA på Nürburgring.

Infodrypp i syv år

Og med det er ringen sluttet for vårt tema: Lexus LFA (konseptet het LF-A) er nok et eksempel på den pinebenken vi informasjonshungrige blir holdt på. Ti år tok det å utvikle denne bilen, og undertegnede skrev om den første gang for nesten syv år siden...

Lexus vinner igjen

I sin opprinnelige form ble denne artikkelen første gang publisert 22. desember 2011.