<b>GJØR INNTRYKK:</b> LF-FC er en konseptbil slik den står her på bilutstillingen i Tokyo. Men vi blir lovet at den vil få en konkretisering i form av en produksjonsbil i en ikke så fjern fremtid, skal vi tro Lexus-president Tokuo Fukuichi. Det betyr rimelig sikkert at den også vil utstyres med andre drivlinjer enn den hydrogenbaserte elmotoriseringen på utstillingsbilen. Foto: NEWSPRESS
GJØR INNTRYKK: LF-FC er en konseptbil slik den står her på bilutstillingen i Tokyo. Men vi blir lovet at den vil få en konkretisering i form av en produksjonsbil i en ikke så fjern fremtid, skal vi tro Lexus-president Tokuo Fukuichi. Det betyr rimelig sikkert at den også vil utstyres med andre drivlinjer enn den hydrogenbaserte elmotoriseringen på utstillingsbilen. Foto: NEWSPRESSVis mer

Lexus LF-FC: Ren hydrogen-luksus

Den neste toppmodellen til Lexus skiller seg definitivt ut fra den gemene hop.

Selv om den foreløpig bare er presentert som konseptbil, attpåtil med hydrogendrift, er det klart at dette er noe mer enn en ren show-bil. Lexus ønsker nemlig å vise hvordan design og teknologi vil arte seg i toppklassen framover.

For Lexus la lista høyt da de lanserte forgjengeren Lexus LS i 2008 og våre dager med godbiten etterlot et stort og dypt inntrykk.

Må fylle store sko

Tyskerne jobbet imidlertid hardt med å utvikle sine flaggskip, og tok for det meste igjen Lexus' forsprang i løpet av de neste to - tre årene, tross lanseringen av en oppgradert LS i 2012.

Og siste generasjon Mercedes-Benz S-klasse og den nylig lanserte BMW 7-serie, ligger nå et klart teknologisk hestehode foran sin japanske konkurrent.

FAMILIENS STØRSTE: Fronten har en tydelig familielikhet med de andre Lexus-modellene. Foto: NEWSPRESS Vis mer


Aggressivt elegant?

Der forgjengeren fremsto som relativt traust og massiv, er nykommeren en studie i det Lexus selv kaller «aggressiv eleganse», alle konservative tilbøyeligheter er altså lagt på hyllen.

Lexus har i så måte fulgt tendensen fra de siste årene og som preger de andre bilene i sortimentet, fra den nesten folkelige CT 200h og IS 350h via GS 450h og SUV-en NX 300h, til sportsbilen RC-F.

HYDROGEN-DRIVLINJE: Lexus LF-FC drives av elektriske motorer og får energi fra brenselceller som produserer strøm fra hydrogen. Foto: NEWSPRESS Vis mer


Brenselceller!

Slik Lexus LF-FC står på Tokyo-messen har den en elektromotor foran (= hovedmotoren), samt en elektromotor i hvert bakhjul, hvilket gjør bilen til en firehjulstrekker.

Energikilden er «stabler» (Engelsk: Stacks), med brenselceller, plassert bak i bilen. Mellom akslene ligger hydrogentanker i T-formasjon.

Bortsett fra at Lexus forsikrer at dette er en høy-ytelses drivlinje, har vi ingen tall å forholde oss til for å bedømme hvor avansert eller effektivt dette er. Dette i motsetning til Hondas brenselcellebil som også vises i Tokyo for tiden og som du kan lese om her.

SLANKERE: For å fremstå mindre massiv enn før, har Lexus strukket linjene og introdusert oppadgående såkalte karakterlinjer i flankenes bakre side. Baklyktene har en ganske spektakulær design mens fronten er minst like oppsiktsvekkende som på produksjonsmodellene fra Lexus. Foto: NEWSPRESS Vis mer


Forløper for det som kommer

Vi har godt håp om at produksjonsversjonen av LS-FC vil bli ganske lik konseptbilen. Dette på bakgrunn av at Lexus jo realiserte sin mellomstore SUV, NX, med en linjeføring som var hentet ganske direkte fra konseptbilen.

Den store sedanen har fått en flytende taklinje som skal gi den en coupé-inspirert silhuett, dette åpenbart for at den skal fremstå mer sporty enn forgjengeren. Lexus presiserer nemlig at bilen er laget for ikke bare å kjøres på rette motorveier, men også å gi kjøreglede på svingete veier.

INSPIRERT? Den har rettere linjer, men vi synes Aston Martin Lagonda Taraf har en del til felles med den nye luksussedanen fra Lexus. Foto: ASTON MARTIN Vis mer


Vi synes den minner om Aston Martins nyeste luksussedan - Lagonda Taraf. Noe som ytterligere skal understreke en viss sportslighet, men som vi tror er mer spesifikt for konseptbilen, er 21-tommersfelgene i aluminium og karbonfiber.

Fremtidsrettet indre

Konseptbilen har såkalt «flytende» forseter og limousin-inspirerte bakseteplasser, med reguleringsmuligheter for seteryggen og god ben- og hodeplass. Interiøret skal forøvrig være trukket i høykvalitets anilinskinn.

FREMTIDSRETTET: Regn med et noe mer nøkternt interiør når produksjonsbilen kommer - men mye av stilen kan godt komme til å bli bevart. Foto: LEXUS Vis mer


Interiøret i produksjonsbilen vil nok bli hakket mer nøkternt enn dette. Når det er sagt er det ingenting som ikke er teknisk realiserbart, fra holografisk instrumentering til bruk av håndbevegelser for berrøringsfri betjening. Dette ble nylig introdusert av BMW i deres nye 7-serie.

Det er lagt opp til en del funksjoner for autonom kjøring (autopilot eller selvkjørende) med sensorer for gjenkjenning av trafikkbildet og automatisk bedømming og reaksjon for å unngå trafikkuhell.

Lexus har frigitt en video, som du kan se her:


Så når kommer den? Noen dato er det selvsagt for tidlig å gi, men tatt i betraktning at dagens S-klasse-konkurrent har vært i produksjon siden 2006, regner vi med at det vil bli i løpet av de par neste årene - helst så tidlig som i 2016.

Flere bilder:

GRILLFEST: Vi håper nedre del blir litt mindre fremtredende når LF-FC kommer som produksjonsbil. Ellers er denne typen såkalt spindelvev-grill blitt signaturen til Lexus enten man vil eller ikke. Foto: NEWSPRESS
MODERNE LUKSURIØST: Legg merke til forsetene, som ser ut som de flyter. Foto: LEXUS
LUKSUSSSALONG: Her finner vi Lexus-svaret på baksetene i limousin-utgavene av Mercedes S-klasse og BMW 7-serie. Foto: LEXUS
Foto: LEXUS
Foto: LEXUS
INSPIRERT? Den har rettere linjer, men vi synes Aston Martin Lagonda Taraf har en del til felles med den nye luksussedanen fra Lexus. Foto: ASTON MARTIN
Foto: LEXUS
Foto: LEXUS
FREMTIDSRETTET: Regn med et noe mer nøkternt interiør når produksjonsbilen kommer - men mye av stilen kan godt komme til å bli bevart. Foto: LEXUS
SLANKERE: For å fremstå mindre massiv enn før, har Lexus strukket linjene og introdusert oppadgående såkalte karakterlinjer i flankenes bakre side. Baklyktene har en ganske spektakulær design mens fronten er minst like oppsiktsvekkende som på produksjonsmodellene fra Lexus. Foto: NEWSPRESS
FAMILIENS STØRSTE: Fronten har en tydelig familielikhet med de andre Lexus-modellene. Foto: NEWSPRESS
GJØR INNTRYKK: LF-FC er en konseptbil slik den står her på bilutstillingen i Tokyo. Men vi blir lovet at den vil få en konkretisering i form av en produksjonsbil i en ikke så fjern fremtid, skal vi tro Lexus-president Tokuo Fukuichi. Det betyr rimelig sikkert at den også vil utstyres med andre drivlinjer enn den hydrogenbaserte elmotoriseringen på utstillingsbilen. Foto: NEWSPRESS
Foto: NEWSPRESS
HYDROGEN-DRIVLINJE: Lexus LF-FC drives av elektriske motorer og får energi fra brenselceller som produserer strøm fra hydrogen. Foto: NEWSPRESS