Lexus LF-A roadster

Lexus viser enda et konsept basert på konseptbilen i LF-A.

LF-A roadster er basert på LF-A coupe og strukturen er laget av karbonfiber og aluminium. Lexus hadde nok roadster i tankene da disse materialene er et bra utgangspunkt for å bevare stivheten i bilen også uten tak.

Motor

Motoren er den samme som LF-A har blitt vist med flere ganger. Lexus sier at denne skal yte over 500 hestekrefter og at det er en femliters V10-motor. Toppfarten skal være høyere enn 320 kilometer i timen. Motoren er plassert foran, men i følge Lexus skal den være plassert bak forakselen. Lexus kaller dette "front-mid"-konfigurasjon. Vanligvis er det BMW som er flinke til plassere store motorer langt bak i motorrommet, men den mest ekstreme motorplassseringen vi har sett i en bil med motoren foran er i Mercedes SLR McLaren. Der er motoren virkelig plassert langt bak i motorrommet.

Vis mer

Lexus LF-A roadster

  1. Store bilder


Effekten sendes bakover til en elktrohydraulisk operert manuell girkasse (sequential manual transmission, SMT) med hendler bak rattet til å gire med.

Dekkene på LF-A har dimensjonen 265/35-20 foran og 305/30-20 bak. Og ikke minst, den har elektrisk drevet vinge på bakluken. Om det er stofftak eller platetak, sies det ikke noe om.

Det er fortsatt lite nytt om når LF-A kommer på markedet, både som coupé og roadster. Første gang vi skrev om LF-A var i januar 2005. Det begynner å bli lenge siden, og vi hadde strengt tatt regnet med at Lexus ville vise en produksjonsklar LF-A coupe før de viste enda en konseptbil. Vi opplever denne LF-A roadster som et tiltak for tvære ut tiden frem mot lansering. Hva er problemet?

Diskuter!

[Ugjyldig objekt (debatt)]


Store bilder finner du her.