<b>IKKE KONSEPT LENGER:</b> Så kommer den i produksjon, showbilen fra 2012. De spektakulære linjene er langt på vei beholdt og ytelsene er kanskje det minst oppsiktsvekkende med bilen. Inntil videre... Foto: LEXUS
IKKE KONSEPT LENGER: Så kommer den i produksjon, showbilen fra 2012. De spektakulære linjene er langt på vei beholdt og ytelsene er kanskje det minst oppsiktsvekkende med bilen. Inntil videre... Foto: LEXUSVis mer

Lexus LC 500: Konseptbilen som kom i produksjon

Denne bilen viser hva som kan skje når toppsjefen engasjerer seg personlig.

5-liters V8-motor på 473 hester, 10-trinns girkasse, timeglassformet grill med 3D-effekt og sylhvass design: Nei, det er ikke en konseptbil vi ser her.

Men følelsen av déjà vu meldte seg raskt da vi nylig bevitnet avdukingen av denne bilen, nye Lexus LC 500, på bilutstillingen i Detroit. Og det er ikke så rart, som vi snart skal se - ikke bare én, men to ganger tidligere har Toyota-konsernet vist oss det som så ut som viltre fremtidsvyer det aldri ville bli noe av.

Les også: Vi har kjørt den spektakulære sportskupéen til Lexus - RC F.

VERDENSPREMIERE: Toyota-toppsjef Akio Toyoda har nettopp avduket sportskupéen Lexus LC 500 i bilbyen Detroit. De 473 hestekreftene fra en 5.0-liters V8-motor plantes i bakken gjennom bakhjulene via en 10-trinns automatisk girkasse. Foto: LEXUS
RASK: 0-100 på 4,5 sekunder, det er kjapt - men kvalifiserer ikke til tittelen superbil. Men kanskje kommer etterhvert en heftigere versjon... Tør vi håpe på en fremtidig LC F? Foto: LEXUS
SPORTSLIG LUKSUS: LC 500 innvier en plattfform som skal benyttes i fremtidige luksusbiler fra merket - noe interiøret bærer preg av. Foto: LEXUS
SERIE-LFA? Det kan virke ekstravagant med ende en sportskupé fra Lexus, men dette er noe annet enn både RC F og superbilen LFA: Den innvier en helt ny plattform for merket. Foto: LEXUS
KONTROVERSIELL: Den timeglass-eller diabolo-formede grillen er et definerende aspekt ved Lexus-designen. Av en eller annen underlig grunn kaller de den «spindle grille». Langt fra alle synes det er pent. Andre elsker den. Foto: LEXUS
MERKEVARE-SJEF: Det er tittelen til Aiko Toyoda, som «forresten» er toppsjef for Toyota-konsernet. Den 11. januar avduket han Detroit – January 11, 2016 – Akio Toyoda, Toyota Motor Corporation President and Lexus Chief Branding Officer unveiled the all-new Lexus LC 500 luxury sports car at the North American International Auto Show. Lexus LC 500 features a 467 hp., V-8 engine, a 10-speed automatic transmission and amazing driving dynamics. For more information contact Maurice Durand at 714-889-9908. Foto: LEXUS
VELBALANSERT: Takket være god vektfordeling og lavt tyngdepunkt skal Lexus LC 500 ha ypperlig balanse og dermed kunne oppnå gode rundetider på bane. Foto: LEXUS
Foto: LEXUS
Foto: LEXUS
Foto: LEXUS
Foto: LEXUS
Foto: LEXUS
Foto: LEXUS
IKKE KONSEPT LENGER: Så kommer den i produksjon, showbilen fra 2012. De spektakulære linjene er langt på vei beholdt og ytelsene er kanskje det minst oppsiktsvekkende med bilen. Inntil videre... Foto: LEXUS
PÅ TOPP: Lexus cruiser nok en gang inn til førsteplass når årets Autoindeks ble lagt frem. Foto: LEXUS
SÆREGEN LUKSUS: Lexus har utviklet sin helt spesifikke luksus-stil både utvendig og innvendig. Foto: LEXUS
KONSEPTET: Dette er LF-LC, konseptbilen fra 2012. Det er med glede vi konstaterer at Lexus har våget å ta den så å si helt ut i produksjon. Foto: Lexus


Sjefsavgjørelse

Det nye er at dette er produksjonsbilen og grunnen til at den eksisterer er at Toyota-sjefen selv, Akio Toyoda, bestemte at den skulle realiseres. Dette i egenskap av å være både Chief Branding Officer og Master Driver for konsernets luksusmerke, Lexus. Prosessen kan minne litt om det som skjedde da Nissan-toppsjef Carlos Ghosn bestemte at Nissan skulle ha en image-byggende supersportsbil, som ble GTR.

Som nevnt er det oppsiktsvekkende i seg selv at det kommer en produksjonsbil som er så til de grader lik konseptbilen som ble vist for fire år siden - vi snakker selvsagt om konseptet LF-LC som var et av trekkplastrene i Detroit i januar 2012.

DUELL: Lexus LFA mot Mercedes-Benz SL 65 AMG Black Series

SÆREGEN LUKSUS: Lexus har utviklet sin helt spesifikke luksus-stil både utvendig og innvendig. Foto: LEXUS Vis mer


Også som Toyota

Men det er altså bare et av déjà-vu-eksemplene, for også under merket Toyota er det blitt vist en bil som var besnærende lik LF-LC / LC 500. Det var konseptbilen FT-1 - denne tillot vi oss å spekulere i muligheten for at den kunne bli en kommende arvtaker til Toyota Supra.

Det har skjedd saker og ting siden Akio Toyoda overtok roret hos Toyota for syv år siden og, i forbindelse med avdukingen av Toyotas nye sportsbil, annonserte at Toyota «måtte bli mer spennende». Blant annet har konsernet han styrer rukket å bli verdens største bilprodusent, designspråket er blitt mer markant og Lexus er blitt skjøvet kraftigere frem som design-trendsetter.

SERIE-LFA? Det kan virke ekstravagant med ende en sportskupé fra Lexus, men dette er noe annet enn både RC F og superbilen LFA: Den innvier en helt ny plattform for merket. Foto: LEXUS Vis mer


Ny plattform

Sistnevnte understrekes svært tydelig med LC 500, men bilen er mer enn en oppsiktsvekkende skjerping av et allerede originalt designspråk. Dette er også en teknisk nyhet da den introduserer den helt nye plattformen til Lexus, som skal brukes på de større modellene med bakhjulsdrift og deriblant det kommende flaggskipet, LS. En ny LS er nemlig ventet i overskuelig fremtid da dagens modell ikke lenger kan sies å være aktuell i forhold til det nyeste fra tyskerne: Mercedes-Benz S-klasse og helt nye BMW 7-serie.

Les også: Forsmak på neste generasjon Lexus LS - med hydrogendrift!

Som vi ser er det en ganske stor kupé - den lange akselavstanden på 287 centimeter tyder på at det kan komme større biler på samme plattform - sportskupéen har korte overheng og måler likevel 476 i lengden. Vektfordelingen oppgis til 52/48 foran/bak og det presiseres at ingeniører og designere har jobbet sammen for å få til den beste mulige balansen og stabiliteten - blant annet skal førerens hoftepunkt være plassert helt idéelt i forhold til bilens tyngdepunkt. Og: Lexus har gjort som BMW og plassert batteriet under bagasjerommet bak.

Det tekniske ellers er oppsummert i tabellen nedenfor.

Lexus LC 500 er ikke helt klar for homologering ennå og kommer til å bli tilgjengelig på markedet først til neste år.

Tekniske data - Lexus LC 500
Motor:V8, 5,0 liter
Effekt:473 hk / 7.100 o/min
Moment:527 Nm / 4.800 o/min
Girkasse:Aut. 10
Seter:4
Lengde:476 cm
Bredde:192 cm
Høyde:134,5 cm
Akselavstand:287 cm
Drivhjul:Bak
0-100 km/t:Under 4,5 sek.


KONSEPTET: Dette er LF-LC, konseptbilen fra 2012. Det er med glede vi konstaterer at Lexus har våget å ta den så å si helt ut i produksjon. Foto: Lexus Vis mer