<b>VIST I 2013:</b> Lexus RC 300h, som skal lanseres i Norge etter årsskiftet, ble første gang vist på bilutstillingen i Tokyo i 2013 (bildet). Foto: MORIO / WIKIMEDIA COMMONS
VIST I 2013: Lexus RC 300h, som skal lanseres i Norge etter årsskiftet, ble første gang vist på bilutstillingen i Tokyo i 2013 (bildet). Foto: MORIO / WIKIMEDIA COMMONSVis mer

Lexus lanserer RC 300h

Lexus begynner virkelig å få solid fotfeste i Norge, og med en norgesvennlig sportskupé på vei kan de virkelig gjøre det bra.

Luksusmerket som eies av Toyota-konsernet seiler i medvind i Norge og hittil i år har de mer enn doblet salget her i landet i forhold til i fjor. Og, med 0,8 prosent markedsandel i juli, klatret de til og med forbi Honda (0,7)...

Det er særlig den mellomstore SUV-en NX 300h (her kan du lese duellen mellom den og BMW X3), som har båret salget frem, men også CT 200h har økt, mens IS og GS-modellene har mistet salg i forhold til i fjor.

Men den mest aktuelle modellen akkurat nå er sportskupéen, bakhjulsdrevne Lexus RC.

Først som superbil

Lexus RC har vakt oppsikt verden over med sin spektakulære design og hit til landet kom den omsider i år i sin mest heftige utgave - RC F med V8-motor på fem liter med 477 hestekrefter. Den er konkurrent til super-råskinn som Jaguar F-type, Mercedes-Benz AMG GT og Porsche 911 Carrera S. Det nevnte firkløveret ble for øvrig testet mot hverandre i bladet Autofil nummer 10 som er i salg nå.

Men det dreier seg definitivt om en bil for de få, med en startpris på 1,5 millioner kroner.

Vår test av Lexus RC F kan du lese her.

VEKKER OPPSIKT: Med sin såkalte spindelgrill og markante linjer og vinkler er sportskupéen blant de mest spektakulære bilene på veien i dag. Foto: JAMIESON POTHECARY Vis mer


Blir mye rimeligere

Snart kommer imidlertid en versjon som vil bli oppnåelig for langt flere, uten at vi selvsagt har noen eksakt pris ennå. Men den kan komme til å bidra ytterligere til å bygge Lexus som merkevare her i landet. Det blir verken V6-motoriserte RC 350 eller (sannsynligvis), RC 200 t, to mer moderate versjoner som er utviklet for enkelte markeder, men en hybridmotorisert utgave.

Det er direktør for Lexus i Norge, Jan Christian Holm, som presiserer overfor Dinside at det med stor sannsynlighet blir bare den mer avgiftsgunstige hybridversjonen den norske importøren vil ta inn i tillegg til superversjonen RC F.

Les også: Ny Lexus RX 450h

LEXUS-LUKSUS: Interiøret i RC F er diskret sporty. Vi regner med at det i RC 300h vil bli noe mer nøkternt, men fortsatt høyverdig. Foto: LEXUS Vis mer


Får IS/NX-motorisering

Den vil bli utstyrt med drivlinjen vi allerede har testkjørt i IS 300hforuten nevnte NX og - logisk nok - vil få navnet RC 300h. Det vil si, den har allerede fått det navnet, for den ble vist for publikum allerede høsten 2013 på bilutstillingen i Tokyo.

Dette betyr at den har en bensinmotor på 2,5 liter med fire sylindre i rekke, og 177 hestekrefter, som suppleres av en elmotor på 105 kW (143 hestekrefter). Tilsammen yter systemet 220 hestekrefter som driver bakhjulene.

OSER DYNAMIKK: Her er RC F fotografert under Autofils stortest tidligere i sommer. Foto: JAMIESON POTHECARY Vis mer


RC = egen modell

Bilen er ikke en kupé-versjon av IS 300h, forsikrer Lexus, men en hybridversjon av RC som er en frittstående modell i Lexus-utvalget. Den har en noe kortere akselavstand enn IS, og er lavere, men bredere. Dette gir den de «riktige» sportsbil-proporsjonene.

De vitale mål er 469 centimeter i lengden, 139,5 i høyden og 184 i bredden, mens akselavstanden er 273 centimeter.

Og prisen? Den har ikke Lexus kunnet si noe om, men ser vi på hva IS 300h koster, kan vi håpe at denne vil kunne komme ned mot, og kanskje til og med under, halvmillionen... I så fall, fortsatt mye penger, men en helt annen inngangsbillett til RC-sportskupéen enn dagens 1,5 mill...

RC 300h skal lanseres i europeiske markeder mot slutten av året, og vi regner med at denne hybridversjonen av Lexus-sportskupéen er på plass i Norge i første kvartal neste år.