Vis mer

Lexus IS FL: Fornyer sin "BMW-killer"

Nytt fjes, ny dieselmotor og lavere forbruk - Lexus IS tar fatt på siste del av sin livssyklus.

Her i Europa fortsetter Lexus sin tilværelse i skyggen av de mer florerende premium-merkene Mercedes, BMW, Audi og til og med Jaguar. Den mest populære modellen, IS, har fått en ansiktsløftning, hvilket indikerer at den ikke er klar for utskiftning på en stund.

Fem år ingen alder

Det til tross for at dagens generasjon har vært på markedet i fem år. Vi testet bensinversjonen i mars 2006 (les testen her), dieselversjonen i oktober samme år (les her), og den sprekeste versjonen, IS-F, som er konkurrent til BMW M3, så sent som i fjor sommer. (Heftig test her). For øvrig kan du lese vår test av kabriokupéversjonen, som ble lansert for et år siden, her.

Ansiktsløftning

Både sedan- og kupekabriolet-versjonene har fått oppraderingene som vil bli vist for publikum i anledning bilutstillingen i Paris som åpner den 2. oktober. Utvendig er endringene begrensede - frontlysene får, som det blir stadig vanligere, diodekjørelys i forbindelse med xenonlamper. Baklyktene er også endret. Grillen er ny, bilen kan fås i nye farger og med ny felgdesign. F-sport-pakken, som vises på bildene av den blå bilen, får en ny og dyp frontspoiler med integrerte tåkelys, ny hekkspoiler med integrert bremselys og 18-tommers felger med ny design.

Mer energieffektiv

Men det er under panseret de viktigste endringene foregår og hovedmålet har vært å senke forbruk og utslipp - samt å tilfredsstille de obligatoriske EU-5-kravene. Bensinmotoren i IS 250-variantene har vært til pers og, med uendret effekt (208 hk) og dreiemoment (252 Nm), er forbruket ned fra 0,91 til 0,84 liter per mil og CO2-utslippet ned fra 209 til 194 gram per kilometer.

Foto: Lexus
Foto: Lexus


Ny diesel

Så dukker det opp en ny dieselversjon. I tillegg til IS 220 d tilbys fra nå av IS 200 d. Denne er utstyrt med den nedtunede versjonen av 2.2-motoren og yter 150 hk (177 for 220 d). Den nye dieselmodellen har en toppfart på 205 km/t, akselererer fra 0 til 100 på 10,2 sekunder og skal greie seg med 0,51 liter per mil ved blandet kjøring mens CO2-utslippet skal være begrenset til 134 gram per kilometer. (220 d: 148 g/km).

Som vi ser har Lexus fortsatt et temmelig begrenset tilbud når det gjelder motorer og med en såpass begrenset salgsorganisasjon i tillegg er det nok bare å konstatere at bilen, tross sine unektelig gode egenskaper, er langt fra å true BMW 3-serie, Mercedes C-klasse, Audi A4, eller for den saks skyld Alfa 159, her hos oss.

Fornyede Lexus IS vises på bilutstillingen i Paris i oktober.