Vis mer

Lexus GS i ny form

En ny Lexus dukker ikke opp hver dag, men du verden ...

Det er særdeles to merker som markerer seg på de fleste lister over både kvalitet og kundetilfredshet. Toyota og Lexus. Når premiummerket Lexus nå skal lansere en ny modell i det øvre segmentet, så er det derfor verdt å stille ett og annet spørsmål. Er dette verdens beste bil?

Kundetilfredshet: Dette er de beste bilene

Vist for fiffen

Det er selvfølgelig Lexus GS350 det er snakk om. Bilen ble nylig vist for fiffen under årets Pebble Beach Concours d’Elegance i Monterey litt sør for San Francisco. Målet med nye GS var å overgå den utgående modellen, som i seg selv er et stykke mesterverk av en bil, gitt det den er laget for.

Fornyet og takløs

Viktige forbedringer

Med nye GS har Lexus lagt vekt på særlig tre ting, får vi oppgitt. Det er funksjoner, detaljer, og teknologi. I tillegg skal dette pakkes inn i et karosseri som er fristende nok til at så mange kunder som mulig vil kjøpe den. Om de har lykkes gjenstår å se, men forbedringen fra den forrige modellen er markant.

Se bildene av Lexus GS utvendig:

Lexus er svært godt likt av sine eiere. Foto: DinSide


Sporty skulptur

Nye GS er langt frekkere i sin tilstedeværelse, selv stillestående. Den er aldri ment å være noen sportsbil, men Lexus er smertelig klar over at kundene deres gjerne tar en porsjon av de sporty elementene på kjøpet. Det luksuriøse er der allerede, og i nye GS skal det ha blitt løftet ytterligere ett hakk. I USA, hvor Lexus finner de fleste av kundene sine, er det GS350 som blir innstegsmodellen. I Norge vil det være GS450h kundene vil gå for, blant annet på grunn av avgiftsfordeler takket være hybridløsningen.

Test: Lexus CT200h

Tørr de?

Teserbildet av GS stemmer med virkeligheten. Vis mer


Konseptbilen av GS ga oss en indikasjon, og det var mange øyenbryn som ble løftet. Vil dette bli videreført til produksjonsmodellen? Nå har vi svaret, og Lexus har vært tøffere enn vi håpet på. Den markante grillen er beholdt, og LED-lampene er også på plass. Den brede og høye grillen setter både Audi og haikjeften til Peugeot i skyggen.

En helt unik bil

High-tech

Innvendig har det også skjedd en hel del. Lexus sin minste modell, CT200 h, har vist oss hvor futurisk interiøret i en Lexus kan bli. Nå skal dette tydelig overgås med GS-modellen. Har du hatt en ønske om å bli pilot, så er dette det nærmeste du kommer uten å ha flysertifikat. Bare skjermen midt i dashbordet taler for seg. Den 12,3 ” store skjermen kan deles opp i flere bilder, og innholder alt du måtte ønske av informasjon. Fortsatt er det også plass til det du ikke ønsker. Et obligatorisk hjul i midtkonsollen fungerer som kontroller. Mens du gjør ditt i forhold til kjøringen, kan du glede deg over lyd fra et high-tech Mark Levinson stereoanlegg, med 7.1 Surround Sound selvfølgelig.

Se bildene av Lexus GS innvendig:


Fokus på veien

Hovedmålet var likevel i følge Lexus at det engasjerende først og fremst skulle være å finne i kjøreegenskapene. Understellet er derfor stivet og oppgradert kraftig. Girkassa skal gi enda raskere girskift, og motorlyden skal være mer tilnærmet den audiofile, og setene innvendig skal ha fått bedre sidestøtte. I tillegg er sporvidden økt med 4 cm foran, og 5 cm bak. Etter hva Lexus forteller skal den nye generasjonen derfor være betraktelig mer sporty og ha kjøreegenskaper som overgår forgjengeren markant.

GS450h kommer

Foreløpig har vi bare fått tak i informasjon om GS350, som har en motorisering som er lite relevant for Norge. Likevel, den er bestykket med en 3,5-liters V6’er på 306 hk. 0-100 km/t feies unna på 6,4 sekunder og motoren er laget for å være effektiv i forhold til både forbruk og utslipp. GS450 vil vises under bilmessen i Frankfurt i midten av september, og da kommer de virkelig interessante tallene på bordet.