Vis mer

Lexus gir gass med LFA

Lexus drar på med en teknologibombe av de helt store.

LFA ble først satt i gang som et Toyota-prosjekt allerede tidlig i 2000. Det var først da prosjektleder Haruhiko Tanahashi tok over at prosjektet ble løftet opp på Lexus-nivå.

En kjørbar LFA var på veien i 2003, og i 2004 ble første runde på Nürburgring gjennomført. I 2005 ble bilen vist på bilutstillingen i Detroit i USA og bilen var da en aluminiumskonstruksjon. Etter dette ble det bestemt at bilen skulle rekonstrueres og bygges i karbonfiber i stedet. I 2008 og 2009 kjørte bilen 24-timers løp på Nürburgring og Toyotas toppsjef Akio Toyoda kjørte selv. Han omtales som en ”motorsport fanatic” og har allerede i kraft av sine personlige interesser utløst rykter om at det kan komme flere og mer spennende, lavere, raskere og mer entusiastiske biler fra Toyota.

I dette øyeblikk vises den nye supersportsbilen til Lexus på bilutstillingen i Tokyo. Bilen heter LFA og skal selvsagt være toppmodellen i F-serien. I dag finnes det kun én F-modell, ISF, og siden Lexus snakker om en serie her regner vi med at de planlegger flere. To biler er vel litt lite til å være en serie?


V10

Som vi har trodd lenge er LFA utstyrt med en tisylindret, eksotisk og turtallsvillig rakker med 4,8 liters slagvolum. Motoren er bygget i lette materialer der både aluminium, magnesium og titan er tatt i bruk. Motoren er lettere enn en konvensjonell V8. Dette er bra for vektbalansen og kjøreegenskapene. Ut i fra tegningene ser det ut som motoren er trukket langt bakover i motorrommet. Den er også utstyrt med tørrsumpsmøring som betyr at oljen går i et lukket kretsløp og at man ikke trenger ”panne” under motoren for å samle opp olje. Det betyr at motoren kan monteres lavere i motorrommet og at bilen dermed får et mye lavere tyngdepunkt.

Motoren yter 560 hestekrefter ved 8.700 omdreininger, og dreiemomentet er 480 newtonmeter ved 6.800 omdreininger. Motoren kan presses til 9.000 omdreininger og 90 prosent av dreiemomentet er tilgjengelig mellom 3.700 og 9.000 omdreininger.
0 til 100 går unna på 3,7 sekunder og toppfarten er 325 kilometer i timen.

Karbonlett

Lexus har utviklet sin egen måte å bygge i karbonfiber. De stoler tydeligvis ikke på noen andre og sier de gjør dette for å ha full kontroll med kvaliteten. Store deler av denne bilen er laget av karbon, og vekten er redusert med 100 kilo på grunn av dette sammenlignet med om den skulle vært laget i aluminium. Den veier 1.480 kilo, og er for eksempel betydelig lettere enn en Mercedes SLR som er drøyt 300 kg tyngre.

Tekniske data
Lexus LFAData
Lengde/bredde/høyde4,505/1,895/1,220 mm
Akselavstand2,605 mm
Sporvidde (foran/bak)1,580/1,570 mm
Egenvekt1,480 kg
Seter2
Modell/kubikk1LR-GUE/4,805 cc
SylindreV10 bensinmotor DOHC
Maksimal ytelse560 hk/8,700 o/min
Maksimalt dreiemoment480 Nm/6,800 o/min
GirkasseSekstrinns ASG (Automated Sequential Gearbox)
DrivlinjeFrontmontert motor, bakhjulsdrift
Hjuloppheng (foran/bak)Double wishbone/Multilink
Bremser (foran/bak)CCM (Carbon Ceramic Material) skiver  /CCM skiver
Dekk foran265/35ZR20 (95Y)
Dekk bak305/30ZR20 (99Y)
Toppfart325km/t
0 til 100 km/t3.7 sek.


Girkasse

Bilen er utstyrt med en sekvensiell sekstrinns girkasse. Den er ikke så voldsomt utdypet, men vi regner med at det er en singelkløtsj girkasse ala, BMWs SMG og Lamborghinis E-gear. Den har fire programmer i automatmodus og hele syv sjaltehastigheter i manuell modus. Raskeste sjaltetid er 0,2 sekunder. Giringen foregår med hendler bak rattet.

Bilen er også konstruert med transaksel. Det betyr at girkassa ikke er skrudd fast på motoren, men er plassert bak sammen med differensialen. Her sitter girkassa foran differensialen og foran bakakselen. Det betyr at girkassa og motoren i størst mulig grad er plassert mellom akslingene, og det er viktig om noen skulle være i tvil.

Dette er også vesentlig for bilens glimrende vektdistribusjon som er 48 prosent foran og 52 prosent bak.

Bremseskivene er av typen keramiske og finnes også på andre biler i den samme gate som denne.


Pris

Lexus har altså brukt 9 år på å utvikle denne bilen, hvor man nesten blir litt svimmel av å lese om alt de har tenkt på underveis. De har til og med utviklet et nytt stereoanlegg som er spesielt lett … Det virker ikke som om kostnader har bekymret dem veldig heller. Nå når bilen er klar, har i de i tillegg funnet på at den kun skal selges i 500 eksemplarer. Prisen starter nå på 375.000 dollar. Med en svært lav dollarkurs på 5,5 kroner og blir det cirka 2.060.000 kroner. Legg deretter på drøyt 500.000 i moms og 1,2 millioner i avgifter. Da krabber det seg mot 4.000.000 kroner i pris i Norge.