<b>LEXUS-EIERE MEST FORNØYDE:</b> Lexus-eierne er de mest fornøyde bileierne, ifølge AutoIndex-undersøkelsen.
LEXUS-EIERE MEST FORNØYDE: Lexus-eierne er de mest fornøyde bileierne, ifølge AutoIndex-undersøkelsen.Vis mer

Lexus er best

Lexus er bilmerket vi er aller mest fornøyde med.

Debutanten Lexus seiler inn på førsteplass som bilmerket vi er aller mest fornøyde med.

I fjor var det Audi-eierne som var mest fornøyde med bilmerket sitt, men i år er det altså Lexus som regjerer.

De tar førsteplass i alle kategoriene i den store Skandinaviske undersøkelsen AutoIndex, som viser hvor fornøyde bileiere er med bilen, bilmerket og servicen fra forhandler og verksted.

- Vi er meget godt fornøyd med det, vi vinner på alle punkter, sier Jan Christian Holm i Lexus Norge til DinSide.

– Lexus har ikke bare den beste bilen, men kundene er mest fornøyd med oss på alle områder, sier Holm videre.


Debutant

Dette er første gang at Lexus er med i AutoIndex-undersøkelsen. Ifølge Holm er dette litt fordi de tidligere ikke har solgt de helt store volumene, og har dermed ikke sett den store verdien eller nytten av å være med i undersøkelsen. Nå har salget økt, og denne situasjonen har endret seg. I 2011 solgte Lexus 477 biler, en økning på 160 prosent fra 2008 (183 biler). Samtidig er også forhandlernettet gradvis bygget ut.

– Vi har ekstremt fokus på kundebehandling og er enerådende på hybridteknologi. Dette er en kjempeanerkjennelse til alle forhandlerne våre, sier Holm til DinSide.

– Selv om bilen fortsatt er svært viktig, vet vi at våre kunder også har høye forventninger til oss som totalleverandør. Derfor bruker vi mer tid på hver kunde for å kunne gi en ultimat kundebehandling, sier Holm.

Ifølge Holm er dette også en stor anerkjennelse av hybridbilder, ettersom majoriteten av Lexus-kundene kjører nettopp hybridbiler.

– Lexus har lenge hatt ledelsen på hybrid, særlig blant luksuriøse biler, sier Holm.

På pallen

Undersøkelsen kårer vinnere i de fire kategoriene bilen, forhandler, verksted og lojalitet, og Lexus vinner gull i alle kategorier. I tillegg er det Lexus som går av med sammenlagtsereier, med 911 av 1000 mulige poeng. Gjennomsnittlig totalskåre er 820.

Vi kan nevne at deter et godt stykke ned til nestemann på lista, som er BMW med totalskåre 864. Audi er skubbet ned på tredjeplass, med en totalskåre på 864. Da Audi i fjor seilte inn som nykommer i AutoIndex-undersøkelsen dengang, og tok gullplasseringen i 2011, var det med en totalskåre på 859.

(Best og verst i klassen)
RangeringTotalskårLojalitetVerkstedForhandlerBilen
1LexusLexusLexusLexusLexus
2BMWBMWRenaultAudiBMW
3AudiAudiToyotaToyotaAudi
4ToyotaSubaruSaabHyundaiMercedes
5MercedesMercedesHyundaiSubaruToyota
--     
19FordFiatVWHondaCitroën
20NissanNissanVolvoFordNissan
21OpelSuzukiHondaMitsubishiFiat
22FiatOpelFordFiatOpel
23SuzukiSaabFiatSuzukiSuzuki
Kilde: AutoIndex 2012


Dårligst i klassen

I den helt andre enden av listen, på 23. plass, som altså refererer til det bilmerket folk er minst fornøyde med, finner vi Suzuki. Suzukis totalskåre er 776 poeng, og gjennonsnittet

På 22. plass finner vi Fiat og på 21. plass Opel.

Det bilmerket som har tapt seg mest i forhold til hvor fornøyde bileierne er med bilmerket sitt, er Saab. Det svenske bilmerket har gått tilbake med 3,7 prosent i forhold til resultatene i 2011. Kanskje ikke så rart, i og med at Saab ble slått konkurs i desember. Ser vi på delresultatene, svekker Saab seg veldig på lojalitet, kanskje som forventet, men delresultatene viser likevel at Saab-eierne har vært svært fornøyde med oppfølgingen fra forhandler og verksted.